Warsztaty archiwalno-muzealne HIS-SM>wararcmuz
Celem warsztatów jest zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi aspektami archiwistyki poczynając od przedstawienia jej historii jako nauki i podstawowej terminologii archiwalnej; przez omówienie elementów narodowego zasobu archiwalnego oraz zasad kwalifikowania dokumentacji do niego należącej; po organizację pracy archiwum (zwłaszcza w zakresie ochrony i ratowania archiwaliów, planowania przestrzeni archiwalnej i działalności edukacyjno-wystawienniczej). Analogicznie studenci zostaną także zapoznani z teoretyczną typologią instytucji muzealnych i historią muzealnictwa oraz praktycznymi zasadami planowania i realizacji ekspozycji muzealnej. Istotną rolę odegrają zajęcia terenowe odbywane w archiwach i muzeach. Całość kursu ma zatem zapewnić studentom możliwość zyskania podstawowej wiedzy potrzebnej w przypadku podjęcia przez nich w przyszłości pracy w charakterze archiwisty lub muzealnika oraz ułatwić im skuteczne przeprowadzanie kwerend archiwalnych i muzealnych na potrzeby działalności naukowej.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
[WIEDZA]
(Ew_1) charakteryzuje miejsce archiwistyki w systemie nauk i jej powiązania z naukami humanistycznymi, w szczególności historycznymi
(Ew_2) objaśnia strukturę i zadania państwowej sieci archiwalnej
(Ew_3) opisuje wzorcowy lokal archiwum oraz profil zawodowy archiwisty
(Ew_4) wymienia typy obiektów muzealnych podając ich konkretne przykłady
(Ew_5) wylicza polskie archiwa centralne oraz międzynarodowe rady mające na celu ochronę zabytków
(Ew_6) wskazuje przykłady starożytnych i średniowiecznych kolekcji zabytków oraz etapy kształtowania się idei muzealnictwa od renesansu po czasy współczesne
[UMIEJĘTNOŚCI]
(Eu_1) właściwie posługuje się podstawową terminologią archiwalno-muzealniczą
(Eu_2) wykonuje kwalifikację przykładowych materiałów archiwalnych
(Eu_2) dobiera teoretyczne metody postępowania z archiwaliami do ich charakteru ze względu na zalecenia konserwatorskie
(Eu_3) prezentuje zasady udostępniania zasobu archiwalnego i promowania archiwów jako miejsc ochrony dóbr kultury
(Eu_4) planuje organizację przykładowych magazynów muzealnych oraz wystawy muzealnej
(Eu_5) przygotowuje scenariusz zajęć muzealnych dla wybranej grupy użytkowników
[KOMPETENCJE SPOŁECZNE]
(Ek_1) jest przygotowany do stosowania zasad i metod archiwalnych i muzealniczych w zawodzie historyka
(Ek_2) rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych podczas pracy z archiwaliami i eksponatami muzealnymi
(Ek_3) ma świadomość roli archiwów i muzeów dla ochrony dób kultury
Kryteria oceniania
Postawą uzyskania zaliczenia z przedmiotu są:
(W_1) obecność na zajęciach w wymiarze określonym przez przepisy uczelniane (dopuszczalne dwie nieobecności, kolejne odrabiane poprzez lekturę zadanych artykułów w ilości proporcjonalnej do "nadprogramowych" absencji pod rygorem obniżenia oceny końcowej)
(W_2) aktywny udział w dyskusji i zajęciach terenowych
(W_3) znajomość omawianych zagadnień – weryfikacja za pomocą kolokwium sprawdzającego (test o zróżnicowanych rodzajach zadań)
Literatura
Lektury podstawowe:
Materiały własne prowadzącego, a ponadto:
Archiwistyka na studiach historycznych, red. W. K. Roman, Toruń 2003
Robótka H., Ryszewski B., Tomczak A., Archiwistyka, Warszawa 1989
Unger P., Muzea w nauczaniu historii, Warszawa 1988
Żygulski Z., Muzea na świecie: wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982
Lektury uzupełniające:
Baranska K., Muzeum w sieci znaczeń. Zarządzanie z perspektywy nauk humanistycznych, Kraków 2013
Edukacja w muzeum rzeczywistym i wirtualnym, red. D. Folga-Januszewska, E. Grygiel, „Muzeologia”, t. 7, Kraków 2013
Folga-Januszewska D., Muzeum: definicja i pojęcie. Czym jest muzeum dzisiaj?, "Muzealnictwo" 49:2008, s. 200-203
Folga-Januszewska D., 1000 muzeów w Polsce. Przewodnik, Olszanica 2011
Gluzinski W., U podstaw muzeologii, Warszawa 1980
Kowalczyk W., Marketing w muzeum, „Muzealnictwo” 37: 1995, s. 10-19
Polski słownik archiwalny, red. Wanda Maciejewska, Warszawa 1974 (wybrane hasła)
Robótka H., Wprowadzenie do archiwistyki, Toruń 2002 (2003)
Ryszewski B., Archiwistyka. Przedmiot, zakres, podział, Warszawa-Toruń 1972
Ryszewski B., Problemy i metody badawcze archiwistyki, Toruń 1985
Świecimski J., Dydaktyzm w wystawach muzealnych. Część pierwsza – wystawy teatropokrewne, „Muzealnictwo” 38:1996, s. 25-32
Świcimski J., Dydaktyzm w wystawach muzealnych. Część druga – wystawy narracyjne (humanistyczne, matematyki, fizyki i techniki), „Muzealnictwo” 39:1997, s. 81-87
Świecimski J., Ekspozycja muzealna – jej wartość informacyjna i artystyczna, „Muzealnictwo” 40:1998, s. 97-111
Uwagi
W cyklu 2024/2025-L:
30 godz. - uczestnictwo w zajęciach |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: