Warsztaty archiwalno-muzealne HIS-SM>wararcmuz
W trakcie zajęć w pierwszej kolejności omówiona zostanie metodologia badań biograficznych, zarówno z perspektywy historii, jak i nauk społecznych, w tym etapy badania biograficznego i różne podejścia do biografistyki. Następnie studenci będą mieli okazję przedyskutować i przeanalizować wybrane przykłady biografii, by na koniec zaprezentować samodzielnie przygotowane omówienie i recenzję uzgodnionej z prowadzącą książki o charakterze biograficznym.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
H2aK_W04 - posiada na poziomie operacyjnym wiedzę o warsztacie naukowym historyka w zakresie biografistyki historycznej; posiada pogłębioną wiedzę z metodologii wykorzystywanej w biografistyce
H2aK_W06 posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o możliwościach
interpretacji faktów historycznych i tekstów kultury w sposób
determinowany różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym
Umiejętności:
H2aK_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, użytkować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł
i sposobów oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy
H2aK_U09 posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac
pisemnych w języku polskim w zakresie biografistyki historycznej
H2aK_U10 posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskimw w odniesieniu do biografistyki historycznej
Kompetencje:
H2aK_K04 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z misją
historyka wobec społeczeństwa, zwłaszcza w odniesieniu do biografistyki historycznej
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności)
2. Aktywność na zajęciach
3. Praca zaliczeniowa: każdy student powinien przygotować recenzję uzgodnionej z prowadzącą biografii, zaprezentować ją na zajęciach i przekazać w formie pisemnej prowadzącej.
Literatura
T. Rzepa, J. Leoński, O biografii i metodzie biograficznej, Poznań 1993.
S. Juszczyk, Badania jakościowe w naukach społecznych. Szkice metodologiczne, Katowice 2013.
Biografistyka we współczesnych badaniach historycznych. Teoria i praktyka, red. J. Kolbuszewska, R. Stobiecki, Łódź 2017.
D. Samborska-Kukuć, Jak rekonstruować biografię i jak opisać twórczość XIX-wiecznego pisarza minorum gentium (metodologia, źródła, struktury narracji). Skrypt akademicki, Łódź 2012.
Metoda biograficzna w socjologii, red. J. Włodarek, M. Ziółkowski, Poznań 1990.
W. McKinley Runyan, Historie życia a psychobiografia. Badania teorii i metody, Warszawa 1992.
Badanie biografii - źródła, metody, konteksty, red. R. Skrzyniarz, E. Krzewska, W. Zgłobicka-Gierut, Lublin 2014.
N. Smolar, Churchill. Opowieść o przegranym zwycięzcy, Poznań 2022.
T. Ali, Winston Churchill. His Times, His Crimes, London 2022.
M. Gablankowski, Piłsudski. Portret przewrotny. Biografia, Kraków 2020.
A. Garlicki, Józef Piłsudski 1867-1935, Kraków 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: