Wykład monograficzny:Poland and Europe in the era of holy wars II HIS-SM>wmon2324sl
Relacja państwo - Kościół w starożytności i wczesnym średniowieczu, to kolejna próba ustosunkowania się do kwestii statusu społecznego chrześcijan w świecie, który najpierw programowo odrzucał nową religię, a następnie od 313 roku równie programowo ją akceptował.
Zasadniczo powstało wiele publikacji, które poruszały to zagadnienie, jednak pewnego rodzaju dyskomfort stanowi fakt, że publikacje te opierają się zasadniczo na opisie i analizie owego zjawiska, z jednego punktu widzenia. Historyka interesowała analiza samego zjawiska w świetle społeczno-politycznych przemian epoki. Historyka religii interesuje napięcie kultyczne i proces przemian religijnych. Historyka kultury efekty transformacji religijnej odbijające się w kulturze danej epoki. Historyka sztuki, czy archeologa badania kolejnych etapów efektów kształtowania się tych przemian związanych z zachowanymi zabytkami.
Propozycja niniejszego wykładu, to próba odszukania w tych wszystkich wydarzeniach (związanych z pojawieniem się nowej religii i procesem jej nieoczekiwanego dorastania do roli wiodącego kultu w Imperium), pojedynczych bohaterów, którzy być może pomogą nam przedstawić ten proces w świetle wielu źródeł w sposób nieco inny, bardziej "oddolny". Aby to móc uczynić do współpracy zaprzęgnięte zostaną nie tylko źródła pisane, ale również inne zabytki materialne z omawianej epoki.
Tryb zajęć
Efekty kształcenia
Student historii posiada wiedzę o związkach historii starożytnej z innymi dziedzinami nauk, w których zakres badawczy wchodzi szeroko rozumiany antyk (np.: archeologią, historią sztuki, patrystyką, archiwistyką itd.)
Dostrzega interakcję pomiędzy zjawiskami kulturowo i religijnie wpływającymi na kształtowanie się cywilizacji, w tym przypadku cywilizacji chrześcijańśkiej.
Kryteria oceniania
zaliczenie z wykładu student otrzymuje na podstawie zaliczenia kolokwium, które odbędzie się na ostatnim spotkaniu, a stanowiło będzie weryfikację wiedzy otrzymanej w trakcie kolejnych spotkań.
Literatura
Alfoldy G., Historia społeczna starożytnego Rzymu, Poznań 1991.
Brown P., Świat późnego antyku. Od Marka Aureliusza do Mahometa, Warszawa 1991.
Carcopino J., Życie codzienne w Rzymie w okresie rozkwitu cesarstwa, Warszawa 1970.
Deichmann F.W., Archeologia chrześcijańska, Warszawa 1994.
Giardina A., Człowiek Rzymu, Warszawa 1997.
Jaczynowska M., Historia starożytnego Rzymu, Warszawa 1982.
Jaczynowska M., Religie świata rzymskiego, Warszawa 1990.
Kotula T., Afryka Północna w starożytności, Wrocław 1972.
Marrou H.I., Zmierzch Rzymu, czy późna starożytność III-VI w., Warszawa 1997.
Ostrowski J.A., Starożytny Rzym polityka i sztuka, Kraków 1999.
Rahner H., Kościół i państwo we wczesnym chrześcijaństwie, Warszawa 1986.
Simon M., Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 1979.
Wipszycka E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994.
Wolski J., Historia Powszechna. Starożytność, Warszawa 1971.
Vogt J. Upadek Rzymu, Warszawa 1993.
Źródła:
Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, tłum. A. Lisiecki, Poznań 1924.
Hermiasz Sozomen, Historia Kościoła, tłum. S. Kozikowski, Warszawa 1989.
Juliusz Cezar, O wojnie domowej, tłum. J. Parandowski, Warszawa 1951.
Swetoniusz T. G., Żywoty Cezarów, tłum. J. Niemirska-Pliszczyńska, Wrocław 1987.
Witruwiusz, O Architekturze ksiąg dziesięć, tłum. K. Kumaniecki, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: