Wykład fakultatywny: Relacje państwo - Kościół w starożytności. Pomiędzy sporem religijnym a ideologicznym. HIS-SM>wykfak24L
Celem zajęć jest przedstawienie nowej interpretacji przyczyn konfliktu na linii państwo-Kościół w starożytności.
Kluczowe w rozważaniu wydaje się nie tylko pytanie o napięcia - choć to na ich konwie dokonana zostanie analiza źródłowa, ile wynikające z nich napięcie religijne, czy nawet a może przede wszystkim ideologiczne.
Zatem pytanie o relację państwo - Kościół rozumiana jest bardzo szeroko.
Rozważania prowadzone będą wielopłaszczyznowo, a zagadnienia podzielone zostały na moduły tematyczne, które grupują korelujące ze sobą kwestie.
1. Przyczyny presji społecznej, kierowanej w stronę nieznanej religii
2. przyczyny presji administracji cesarskiej kierowanej w stronę nowej ideologii
3. Czynniki wpływające na nasilenie reakcji antychrześcijańskich.
4. Działania antychrześcijańskie inicjowane oddolnie – społeczne; odgórnie – administracyjne.
5. Proces akceptacji chrześcijaństwa przez państwo po roku 313
a. przyczyny religijne
b. przyczyny ideologiczne
6. Przyczyny społeczno-polityczne akceptacji chrześcijaństwa.
7. „Upolitycznienie” nowej religii państwowej.
8. Konsekwencje wciągnięcia chrześcijaństwa w przestrzeń polityki religijno-społecznej państwa
Wiedza to pomoże w lepszym zrozumieniu szerszych procesów geopolitycznych, których aktywnym uczestnikiem w kolejnych epokach byli chrześcijanie i Kościół, tworzący nowe oblicze średniowiecznej Europy.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
H2aK_W05: Student posiada pogłębioną, uporządkowaną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową znajomość faktografii historii powszechnej ze szczególnym uwzględnieniem relacji państwo-Kościół
H2aK_W06 Student posiada pogłębioną, uporządkowaną wiedzę o możliwościach interpretacji faktów historycznych i tekstów kultury w sposób determinowany różnym podłożem narodowym, religijnym i kulturowym i ideologicznymi
H2aK_U04 Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową
H2aK_U06 Student posiada umiejętności merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań
H2aK_K01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
H2aK_K04: Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z misją historyka wobec społeczeństwa
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Podstawą zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności) oraz przygotowanie referatu na temat wskazany przez prowadzącego lub zaproponowany przez studenta a zaakceptowny przez prowadzącego.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Rahner H., Kościół i państwo we wczesnym chrześcijaństwie, Warszawa 1986.
2. Simon M., Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 1979.
3. Wipszycka E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994.
Literatura uzupełniająca:
1. Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, tłum. A. Lisiecki (POK t. 3), Poznań 1924; lub Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, Seria ŹRÓDŁA MYŚLI TEOLOGICZNEJ tłum. A. Caba, Kraków 2013.
2. Brown P., Świat późnego antyku. Od Marka Aureliusza do Mahometa, Warszawa 1991.
3. Hamman A.,Życie codzienne pierwszych chrześcijan, Warszawa 1990;
4. Hamman A., Życie codzienne w Afryce Północnej w czasach św. Augustyna, Warszawa 1989.
5. Marrou H. I., Zmierzch Rzymu, czy późna starożytność III-VI w., Warszawa 1997.
W cyklu 2024/2025-L:
Literatura obowiązkowa: 1. Rahner H., Kościół i państwo we wczesnym chrześcijaństwie, Warszawa 1986. Literatura uzupełniająca: 1. Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, tłum. A. Lisiecki (POK t. 3), Poznań 1924; lub Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, Seria ŹRÓDŁA MYŚLI TEOLOGICZNEJ tłum. A. Caba, Kraków 2013. |
Uwagi
W cyklu 2024/2025-L:
Nakład pracy studenta: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: