Podstawy jezyka greckiego z elementami kulturowymi HS-ODK>wf4/2021/1
Treści kształcenia:
(T_1) Alfabet grecki -nauka czytania, cz.1: małe i wielkie litery, dyftongi, pismo odręczne- ćwiczenia w czytaniu i pisaniu na bazie wyrazów pochodzących z j. greckiego.
(T_2) Nauka czytania i pisania, cz.2- przydechy, pojęcie joty subscriptum i adscriptum, podstawowe informacje o akcencie, znane greckie wyrażenia.
(T_3) Historia j. greckiego- pochodzenie j. greckiego i jego miejsce wśród innych języków, zasięg j. greckiego w starożytnym świecie, etapy rozwoju starożytnego j. greckiego, dialekty j. greckiego i ich użycie w poszczególnych gatunkach twórczości, wybrani przedstawiciele kultury greckiej (piśmiennictwo, filozofia, sztuka).
(T_4) Słowniki, gramatyki, podręczniki oraz inne pomoce do nauki j. greckiego, zasoby internetowe. Jak pisać po grecku za pomocą komputera? Wybrane, istotne dla świata starożytnego, pojęcia.
(T_5) II deklinacja-rodzajnik i rzeczownik, czasownik εἰμί, przysłowia, powiedzenia,
(T_6) Budowa zdania w j. greckim, czytanie prostych zdań greckich, nomina sacra.
(T_7) Tłumaczenie tekstów opierających się na mitologii, przymiotniki II deklinacji, pojęcie kalokagatia.
(T_8) Czasowniki I koniugacji-odmiana praesens, napisy na ikonach, mozaikach, inskrypcjach.
(T_9) Epitafia, hymny- teksty i muzyka.
(T_10) Zaimki osobowe i dzierżawcze- podstawowe modlitwy w j. greckim oraz wybrane wersy z NT.
(T_11) Etymologia wyrazów polskich pochodzących z j. greckiego z dziedziny filozofii, medycyny, teologii, historii, itp. Praca ze słownikiem. Wybrane, istotne dla świata starożytnego, pojęcia.
(T_12) Χρόνος φεύγει – grecki kalendarz, pojęcie czasu w świecie greckim, liczebniki główne i porządkowe.
(T_13) Zapis liczb za pomocą alfabetu greckiego- ćwiczenia na bazie inskrypcji oraz tekstów synodalnych, wyrazy pochodzące od greckich liczebników.
(T_14)Wymowa klasyczna (tradycyjna, erazmiańska) i współczesna, wybrane zagadnienia z kultury i języka, proponowane przez uczestników zajęć.
(T_15) Transkrypcja i transliteracja j. greckiego, wybrane zagadnienia z kultury i języka, proponowane przez uczestników zajęć.
W cyklu 2022/2023-Z:
(T_1) Alfabet grecki -nauka czytania, cz.1: małe i wielkie litery, dyftongi, pismo odręczne- ćwiczenia w czytaniu i pisaniu na bazie wyrazów pochodzących z j. greckiego. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
I. Wiedza:
1. Zna alfabet oraz zasady czytania.
2. Odróżnia w zdaniu formy rodzajników, rzeczowników, zaimków, przymiotników, czasowników.
3. Identyfikuje w jednolitym tekście greckim wyrazy i zdania pojedyncze.
4. Rozpoznaje zakończenia deklinacyjne (sg./pl.) dekl. II oraz końcówki osobowe czasu praesens.
5. Wyróżnia w jednolitym tekście greckim liczebniki główne i porządkowe od 1- 1000 wraz z ich zapisem alfabetycznym.
6. Posiada znajomość podstawowego słownictwa z omawianego zakresu.
7. Zna najczęściej używane i przytaczane w tekstach sentencje greckie z zaproponowanego zakresu.
8. Identyfikuje w inskrypcjach greckich poszczególne wyrazy.
II. Umiejętności:
Student:
1. Potrafi zastosować zasady wymowy.
2. Porządkuje i tłumaczy formy rzeczowników, zaimków, przymiotników i czasowników zgodnie z ich formą gramatyczną.
3. Przeprowadza analizę zdania. Sporządza przekład podmiotu, orzeczenia i dopełnienia bliższego, łączy je ze sobą i tłumaczy.
4. Dokonuje przekładu zgodnie z przynależnością do deklinacji i koniugacji.
5. Właściwie odczytuje liczebniki w zakresie od 1-1000, wykorzystując wiedzę dotyczącą ich zapisu.
6. Wykorzystuje znajomość słownictwa do dokonania tłumaczenia.
7. Analizuje i interpretuje sentencje greckie z zaproponowanego zakresu.
8. Porządkuje wyrazy i zdania w inskrypcjach, łączy ze sobą w związki gramatyczne i merytoryczne.
9. Potrafi podać pochodzenie niektórych greckich pojęć, odwołując się do znajomości słownictwa.
III. Kompetencje:
Student:
1. Aktywnie współpracuje z grupą przy wykonywaniu zadań.
2. Nabiera odpowiedzialności za wykonywaną pracę w aspekcie indywidualnym i zespołowym.
3. Dba o precyzję wypowiedzi, uczy się odpowiedzialnego wyrażania opinii.
Kryteria oceniania
Godziny kontaktowe np. konwersatorium, wykład 30 godzin
Konsultacje 5 godzin
Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 godzin
Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 godzin
Inne formy 10 godzin
Razem 60 godzin
Literatura
Lektury podstawowe:
BARDSKI K. KS., Ἡ κοινὴ διάλεκτος. Podręcznik do nauki języka greckiego Nowego Testamentu, Warszawa 1999.
Winniczuk L, Ludzie, zwyczaje i obyczaje starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2006.
MIKUŁA M., ῾Ελληνιστὶ γινώσκεις; Podręcznik do nauki greki chrześcijańskiej, Warszawa 2013
POPOWSKI R. KS., Słownik grecko-polski Nowego Testamentu, Warszawa 2007.
Materiały własne prowadzącego.
Lektury uzupełniające:
Kubiak Z, Literatura Greków i Rzymian, Warszawa 1999.
Kubiak Z., Dzieje Greków i Rzymian, Warszawa 2003
Kalinkowski S., Aurea dicta, Warszawa 2001
Landels J., Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu, Kraków 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: