ćwiczenia z historii sztuki średniowiecznej powszechnej HS-SL>cwihsp-2-03x
Zajęcia uzupełniają wykład "Historia sztuki średniowiecznej powszechnej" o przegląd najważniejszych metod i perspektyw stosowanych w badaniach historii sztuki średniowiecznej, a także pozwalają na ćwiczenie posługiwania się odpowiednią terminologią naukową.
Podstawowym zadaniem studenta jest lektura zadanego tekstu – artykułu lub rozdziału książki – z zakresu historii sztuki średniowiecznej i jego opracowanie w formie referatu prezentowanego na zajęciach, obejmującego streszczenie oraz charakterystykę metodologiczną; następnie referat jest przedmiotem dyskusji moderowanej przez prowadzącego. Zajęcia, na których nie są prezentowane referaty przeznaczone są na spontaniczną dyskusję nad wskazanymi przez prowadzącego zagadnieniami z zakresu historii sztuki średniowiecznej.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Kryteria oceniania
Na ocenę składają się trzy czynniki:
– obecność na zajęciach
– aktywny udział w dyskusjach
– praca przygotowana na zadany temat
Literatura
Teksty do wyboru:
E. Panofsky, Suger, opat St-Denis, [w:] tegoż, Studia z Historii Sztuki, Warszawa 1971.
J. Jarzewicz, O dwóch niewielkich książkach i jednej wielkiej teorii, „Artium Questiones”, 13, 2002, s. 359-371.
M. Imdahl, Giotto. Z zagadnień ikonicznej struktury sensu, „Artium Quaestiones”, 4, 1990, s. 103-118.
M. Skubiszewska, Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1980, s. 34-70 (rozdziały: Dekoracja malarska nawy górnego kościoła św. Franciszka i problem Giotta w Asyżu; Giotto i jego warsztat).
R. Krautheimer, Introduction to an "Iconography of Mediaeval Architecture", „Journal of the Warburg and Courtauld Institutes”, 5, 1942, s. 1-33.
R. Krautheimer, The Carolingian Revival of Early Christian Architecture, „The Art Bulletin”, 24, 1942, s. 1-38.
W. Marcinkowski, Sztuka około roku 1400 - spór o pojęcia, [w:] Magistro et amico. Studia Lechowi Kalinowskiemu w osiemdziesięciolecie urodzin, Kraków 2002, s. 51-62.
W. Marcinkowski, Co to jest piękna Madonna? Uwagi o wzajemnym powiązaniu formy, ikonografii i funkcji w sztuce późnogotyckiej, [w:] Prawda i twórczość, red. M. Kapustka, Wrocław 1998, s. 39-53.
J. Białostocki, Późny gotyk. Rozwój pojęcia i terminu, [w:] Późny gotyk. Studia nad sztuką przełomu średniowiecza i czasów nowych, red. H. Białoskórski, Warszawa 1965, s. 17-82.
E. Panofsky, Rzeczywistość i symbol w malarstwie niderlandzkim XV wieku, [w:] tegoż, Studia z Historii Sztuki, Warszawa 1971.
A. Ziemba, Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500, t. 2: Niderlandzkie malarstwo tablicowe 1430-1500, s. 695-737 (podrozdziały „Realistyczny portret niderlandzki”, „Mit nowatorstwa”).
H. Belting, Obraz i kult: historia obrazu przed epoką sztuki, Gdańsk 2010, s. 338-354 (rozdział: Posągi, naczynia i znaki. Obraz i relikwia na średniowiecznym Zachodzie)
M. Kapustka, Figura i hostia: o obrazowym przywoływaniu obecności w późnym średniowieczu, Wrocław 2008, s. 94-130 (rozdział: Figura i hostia na scenie)
L. Kalinowski, Virga versatur. Uwagi na temat ikonografii witraży romańskich z Arnstein nad rzeką Lahn LUB List zapieczętowany. Przyczynek do ikonografii Zwiastowania Marii, [w:] tegoż, Speculum artis. Treści dzieła sztuki średniowiecza i renesansu, Warszawa 1989, s. 603-633 / 651-666.
M. Walczak, Czy Długosz czytał Witruwiusza?, [w:] tegoż, Do źródła, Kraków 2020, s. 323-348
J. F. Hamburger, The Use of Images in the Pastoral Care of Nuns: The Case of Heinrich Suso and the Dominicans, „The Art Bulletin”, 71, 1989, nr 1, s. 20-46 LUB Brother, Bride and alter Christus: The Virginal Body of John the Evangelist in Medieval Art, Theology and Literature, [w:] Text und Kultur: Mittelalterliche Literatur 1150-1450, red. Ursula Peters, Stuttgart 2001, s. 296-328.
C. Bruzelius, The Dead Come to Town: Preaching, Burying, and Building in the Mendicant Orders, [w:] The Year 1300 and the Creation of a new European Architecture, Turnhout 2008, s. 203-224.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: