ćwiczenia z historii sztuki XIX wieku powszechnej HS-SL>cwisspo-c
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z charakterystycznymi cechami poszczególnych kierunków artystycznych rozwijających się w XIX wieku w Europie i na świecie, począwszy od klasycyzmu, po romantyzm, realizm, akademizm, impresjonizm, postimpresjonizm, secesję i symbolizm. Student nabywa umiejętności analizy wybranych dzieł sztuki powszechnej XIX wieku w szerokim kontekście kulturowym z uwzględnieniem teorii i krytyki sztuki. Ponadto zapoznaje się z wybranymi tekstami źródłowymi, które są następnie omawiane w trakcie zajęć.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
HS1aK_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu historii sztuki w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej
HS1aK _W02 zna i rozumie terminologię z zakresu historii sztuki
HS1aK_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje w zakresie historii sztuki z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
HS1aK_U05 potrafi rozpoznać różne rodzaje dzieł sztuki oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
HS1aK_U09 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
HS1aK_K01 ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych z zakresu ochrony dóbr kultury oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych
Kryteria oceniania
Kryteria zaliczenia przedmiotu:
Obecność na zajęciach (dozwolone dwie nieobecności nieusprawiedliwione)
Aktywny udział w zajęciach
Prezentacja referatu na zajęciach
Literatura
Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700-1870. Wybór,
przedmowa i komentarze E. Grabska i M. Poprzęcka,
wydanie drugie uzupełnione, Warszawa 1989 (Historia
doktryn artystycznych. Wybór tekstów, Tom IV)
Francuscy pisarze i krytycy o malarstwie 1820-1876, oprac.
H. Morawska, Warszawa 1977
S. Morawski, Studia z historii myśli estetycznej XVIII i XIX wieku, Warszawa 1961
S. Morawski, Myśli o sztuce w okresie romantyzmu, Warszawa 1961
K. Pomian, Zbieracze i osobliwości. Paryż – Wenecja XVI-XVIII wiek, Lublin 2001
J. Reynolds, Pisma o sztuce. Wybór, Warszawa 2008,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: