dzieje kultury XIX i XX wieku HS-SL>dzikXX-w
1. Synchronizacja czasu i XIX wieczne media prasa fotografia telegraf, ich wpływ na obraz epoki.
2. XIX wiek w obrazie miasta, wzrost populacji, oświetlenie, transport, zanieczyszczenie i wielkie idee urbanistyczne.
3. XIX wieczna opera jako medium – architektura, międzynarodowe gwiazdy i początek rozrywki masowej
4. Pamięć – media magazynujące: archiwa biblioteki muzea.
5. XIX przeobrażenia języków: języki globalne, tworzenie standardów języków narodowych, początek badań folklorystycznych, słowniki i encyklopedie.
6. Solaryzacja i alfabetyzacja. Państwo staje się - „państwem szkolnym” społeczeństwo – „społeczeństwem szkolnym”
7. Nowy rodzaj uniwersytetu badawczego i jego kulturowa rola. Studenteria jako nowa grupa społeczna.
8. Od pionierskiego przemysłu, poprzez biznes, do ponadnarodowych korporacji i Big Businessu.
9. Fenomen rozwoju miast portowych, żegluga globalne migracje i wymiana handlowa i kulturowa.
10. Kolej w XIX wieku jako narzędzie integracji przyśpieszenia i przemiany kulturowe związane z jej rozwojem.
11. Wystawy światowe w XIX i XX wieku jako wyraz osiągnięć i aspiracji ludzkości.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
HS1aK _W05 ma podstawową wiedzę o dziedzinach i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuk
HS1aK_W10 ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym
HS1aK_U07potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim i języku obcym
HS1aK_U08 posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i obcych, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
HS1aK_K01 ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności warsztatowych z zakresu ochrony dóbr kultury oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólno humanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Zaliczenie odbywa się na podstawie wypowiedzi ustnej na dwa tematy wybrane z listy. Ponadto Student otrzymuje jedną losowo wybraną ilustrację która ma być podstawą do kreatywnej wypowiedzi.
Literatura
Bajka Z. Historia mediów. Kraków 2008
Bogucka M., Dzieje kultury polskiej do 1918 roku, Wrocław 1987
Brückner A., Dzieje kultury polskiej, Warszawa 1946, 1958, 1991
Chwalba A. Historia powszechna. Wiek XIX, Warszawa 2009
Czapiewski E, Tyszkiewicz J., Historia powszechna. Wiek XX, Warszawa 2010
Fiell Ch. i P. Design. Historia projektowania, Warszawa 2018.
McLuhan M. Wybór tekstów – Marshall McLuhan, Poznań 2001,
Osterhammel J., Historia XIX wieku: Przeobrażenie świata, Poznań 2020
Rietbergen P. Europa Dzieje kultury, Warszawa 2001
Salmi H., Europa XIX wieku. Historia kulturowa, Kraków 2010
Uzupełniające:
Fukuyama F., Koniec historii, Poznań 1996
Goban-Klas T., Zarys historii i rozwoju mediów. Od malowideł naskalnych do multimediów, Kraków 2001
Huntington S., Zderzenie cywilizacji, WWL Muza, Warszawa 2007
Mumford L. Mit maszyny t. 1, Warszawa 2014
Mumford L. Technika a cywilizacja: historia rozwoju maszyny i jej wpływ na cywilizację, Warszawa 1966
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: