rynek sztuki HS-SL>rynekszt-1-02
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2022/2023-L:
Treści merytoryczne przedmiotu uwzględniające genezę, historię i obecne funkcjonowanie rynku sztuki i antyków w Polsce i na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem rynku włoskiego i angielskiego. 1. Polskie i międzynarodowe organizacje marszandów, czasopisma oraz portale internetowe dotyczące rynku sztuki 2. Historia europejskiego rynku sztuki 3. Historia rynku sztuki w Polsce 4. Historia polskiego kolekcjonerstwa. Najważniejsze współczesne kolekcje prywatne w Polsce 5. Najważniejsze domy aukcyjne w Polsce i na świecie. System aukcji tradycyjnych oraz internetowych. 6. Polskie prawodawstwo dotyczące handlu dziełami sztuki 7. Sztuka a ekonomia (podaż popyt, cena na rynku sztuki) 8. Fałszerstwa i kradzieże dzieł sztuki 9. Skład sztuki dawnej czyli antykwariat. Najważniejsze krakowskie antykwariaty 10. Dawne malarstwo i grafika na polskim i międzynarodowym rynku sztuki 11. Rzemiosło artystyczne na rynku antykwarycznym w Polsce (meble, ceramika, szkło, srebra, tkaniny) 12. Czołowe galerie sztuki współczesnej w Polsce. Praktyczne zasady funkcjonowania galerii na przykładzie jednej z galerii krakowskich 13. Formy promocji młodych artystów 14. Czy warto inwestować w sztukę współczesną? Mechanizmy funkcjonowania rynku sztuki aktualnej 15. Polski rynek sztuki współczesnej 1985-2020 16. Targi sztuki 17. Rola ekspertów na rynku sztuki |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zdobywa wiedzę z zakresu terminologii, definicji i pojęć dotyczących rynku sztuki
2. Student poznaje historię kształtowania się rynku sztuki i antyków na świecie i w Polsce
3. Student poznaje mechanizmy funkcjonowania domów aukcyjnych wraz z charakterystyczną dla tych instytucji formą sprzedaży za pośrednictwem aukcji dzieł sztuki
4. Student nabywa umiejętności analizowania katalogów aukcyjnych
5. Student poznaje podstawowe regulacje prawne dotyczące funkcjonowania rynku sztuki, m.in przepisów dotyczących wywozu dzieł sztuki za granicę
6. Student poznaje ekonomiczne aspekty rynku sztuki
7. Student uzyskuje wiedzę na temat aktualnej sytuacji poszczególnych sektorów rynku sztuki dawnej i współczesnej (malarstwa, grafiki, fotografii, rzemiosła itp.)
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach
2. Zaliczenia w formie testu dotyczącego
treści zaczerpniętych bezpośrednio z wykładu
Literatura
Arnau F., Sztuka fałszerzy-fałszerze sztuki, Warszawa 1988. P. Bazylko, K.
Bazylko P., Masiewicz , Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej, Kraków-Warszawa 2008.
Bazylko P., Masiewicz K., Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej, 2, Kraków-Warszawa 2019
Białynicka-Birula J., Międzynarodowy handel dziełami sztuki w Unii Europejskiej, Kraków 2014
Bołdok S., Antykwariaty artystyczne, salony i domy aukcyjne. Historia warszawskiego rynku sztuki w latach 1800-1950, Warszawa 2004.
Borowski K., Sztuka inwestowania w sztukę, Warszawa 2013.
Bryl M, Rynek sztuki w Polsce. Poradnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016
Fletcher P., Helmreich A., The rise of the modern art market in London, 1850-1939, London 2011.
Golka M., Rynek sztuki, Poznań 1991.
Korzeniowska-Marciniak M., Międzynarodowy rynek sztuki, Kraków 2001.
Michalski J. , „The art. market in Poland 1985-2005”, Galeria Zderzak 2005.
Miliszkiewicz J., Polskie gniazda rodzinne, Warszawa 2003.
Niewiarowski W., Artysta u progu kariery zawodowej, Łódź 2017.
Poradnik polskiego kolekcjonera, Kraków 2004.
Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria. Praktyka. Prawo, Warszawa 2012. .
Rynek Sztuki. Aspekty prawne, red. W. Kowalski, K. Zalasińska Warszawa 2011. 1.
Sawicki Ł., K. Borowski K., Rynek sztuki. Podejście inwestycyjne i behawioralne, Warszawa 2018.
Szczekala A., Fałszerstwa dzieł sztuki. Zagadnienia prawnokarne, Warszawa 2012
Zeidler K., Aukcyjna sprzedaż dzieł sztuki, „Gazeta prawna”, nr. 67, 2001.
W cyklu 2022/2023-L:
Arnau F., Sztuka fałszerzy-fałszerze sztuki, Warszawa 1988. P. Bazylko, K. Bazylko P., Masiewicz , Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej, Kraków-Warszawa 2008. Bazylko P., Masiewicz K., Przewodnik kolekcjonera sztuki najnowszej, 2, Kraków-Warszawa 2019 Białynicka-Birula J., Międzynarodowy handel dziełami sztuki w Unii Europejskiej, Kraków 2014 Bołdok S., Antykwariaty artystyczne, salony i domy aukcyjne. Historia warszawskiego rynku sztuki w latach 1800-1950, Warszawa 2004. Borowski K., Sztuka inwestowania w sztukę, Warszawa 2013. Bryl M, Rynek sztuki w Polsce. Poradnik dla kolekcjonerów i inwestorów, Warszawa 2016 Fletcher P., Helmreich A., The rise of the modern art market in London, 1850-1939, London 2011. Golka M., Rynek sztuki, Poznań 1991. Korzeniowska-Marciniak M., Międzynarodowy rynek sztuki, Kraków 2001. Michalski J. , „The art. market in Poland 1985-2005”, Galeria Zderzak 2005. Miliszkiewicz J., Polskie gniazda rodzinne, Warszawa 2003. Niewiarowski W., Artysta u progu kariery zawodowej, Łódź 2017. Poradnik polskiego kolekcjonera, Kraków 2004. Problematyka autentyczności dzieł sztuki na polskim rynku. Teoria. Praktyka. Prawo, Warszawa 2012. . Rynek Sztuki. Aspekty prawne, red. W. Kowalski, K. Zalasińska Warszawa 2011. 1. Sawicki Ł., K. Borowski K., Rynek sztuki. Podejście inwestycyjne i behawioralne, Warszawa 2018. Szczekala A., Fałszerstwa dzieł sztuki. Zagadnienia prawnokarne, Warszawa 2012 ZampettiEgidi C., Guida al mercato dell'arte moderna e contemporanea, Milano 2014. Zeidler K., Aukcyjna sprzedaż dzieł sztuki, „Gazeta prawna”, nr. 67, 2001. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: