wstęp do historii sztuki-pojecia i umiejętności-średniowiecze HS-SL>wdhs-c-1(02)
W ramach ćwiczeń student zapoznaje się z zasadami tworzenia stanu badań dotyczącego pojedynczego dzieła sztuki oraz tworzenia naukowego opisu dzieła sztuki. Nabyte umiejętności wykorzystywane są do napisania krótkiej monografii. W ramach zajęć studenci ćwiczą umiejętność opisu dzieła sztuki, a także otrzymują informacje na temat sposobu prowadzenia kwerend bibliotecznych czy posługiwania się przypisami w różnych systemach zapisu. Zyskują także pogłębioną wiedzę na temat wybranych dzieł sztuki średniowiecznej (malarstwa, rzeźby, architektury, rzemiosła artystycznego) przechowywanych w Krakowie. Poza zajęciami student przygotowuje pracę o charakterze krótkiej monografii wybranego dzieła sztuki średniowiecznej, a następnie prezentuje ją podczas zajęć; następnie praca staje się przedmiotem dyskusji moderowanej przez prowadzącego.
W cyklu 2022/2023-L:
Zajęcia przygotowują do praktycznego opanowania umiejętności datowania i opisu dzieła sztuki. Zajęcia odbywają się w kościołach Krakowa, w muzeach i w skarbcach kościelnych. Studenci mają możliwość poznania dziejów i przemian sztuki krakowskiej. W ramach przedmiotu studenci – poprzez przygotowywanie samodzielnych prac semestralnych – przede wszystkim praktycznie opanowują umiejętność opisu dzieła sztuki (architektura, malarstwo, rzeźba, rzemiosło artystyczne). Umiejętność ta stanowi podstawę do samodzielnej analizy dzieła (na kolejnych latach studiów). Nieodzownym elementem zaliczenia przedmiotu jest również zebranie i zestawienie literatury historyczno-artystycznej na temat opisywanego w pracy zaliczeniowej dzieła. Na podstawie zgromadzonej bibliografii student konstruuje stan badań i opracowują historię obiektu. Na kolejnych, prócz ćwiczeń z datowania, czyta się prace opisowe, które następnie są dyskutowane przez studentów i omawiane przez prowadzącego. Warunkami zaliczenia ćwiczeń terenowych są: 1. Frekwencja na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze); 2. Oddanie pracy semestralnej w odpowiednim układzie – przedstawionej podczas zajęć, w stanie zaakceptowanym przez prowadzącego (tzn. bez jakichkolwiek błędów formalnych i merytorycznych). W ramach prac zaliczeniowych studenci na podstawie zgromadzonej bibliografii konstruują STAN BADAŃ, opracowują HISTORIĘ i sporządzają OPIS dzieła sztuki wskazanego przez prowadzącego. Prowadzący ustala harmonogram prezentowania prac w toku zajęć. Szczegółowe wytyczne dotyczące prac i terminów znajdują się w sekcji „Uwagi”. |
W cyklu 2023/2024-L:
Zajęcia przygotowują do praktycznego opanowania umiejętności datowania i opisu dzieła sztuki. Zajęcia odbywają się w kościołach Krakowa, w muzeach i w skarbcach kościelnych. Studenci mają możliwość poznania dziejów i przemian sztuki krakowskiej. W ramach przedmiotu studenci – poprzez przygotowywanie samodzielnych prac semestralnych – przede wszystkim praktycznie opanowują umiejętność opisu dzieła sztuki (architektura, malarstwo, rzeźba, rzemiosło artystyczne). Umiejętność ta stanowi podstawę do samodzielnej analizy dzieła (na kolejnych latach studiów). Nieodzownym elementem zaliczenia przedmiotu jest również zebranie i zestawienie literatury historyczno-artystycznej na temat opisywanego w pracy zaliczeniowej dzieła. Na podstawie zgromadzonej bibliografii student konstruuje stan badań i opracowują historię obiektu. Na kolejnych, prócz ćwiczeń z datowania, czyta się prace opisowe, które następnie są dyskutowane przez studentów i omawiane przez prowadzącego. Warunkami zaliczenia ćwiczeń terenowych są: 1. Frekwencja na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze); 2. Oddanie pracy semestralnej w odpowiednim układzie – przedstawionej podczas zajęć, w stanie zaakceptowanym przez prowadzącego (tzn. bez jakichkolwiek błędów formalnych i merytorycznych). W ramach prac zaliczeniowych studenci na podstawie zgromadzonej bibliografii konstruują STAN BADAŃ, opracowują HISTORIĘ i sporządzają OPIS dzieła sztuki wskazanego przez prowadzącego. Prowadzący ustala harmonogram prezentowania prac w toku zajęć. Szczegółowe wytyczne dotyczące prac i terminów znajdują się w sekcji „Uwagi”. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu architektury, malarstwa, rzeźby i rzemiosła artystycznego ze szczególnym uwzględnieniem sztuki średniowiecznej. Potrafi stworzyć wyczerpujący opis dzieła sztuki, przeprowadzić kwerendę biblioteczną, dokonać krytycznej lektury opracowań naukowych i skomponować stan badań w ujęciu problemowym, a także posługiwać się aparatem naukowym (tworzyć przypisy i spis bibliograficzny).
Kryteria oceniania
Podstawą uzyskania oceny jest przedstawienie przez studenta samodzielnej pracy pisemnej zawierającej stan badań i opis dzieła sztuki średniowiecznej w Krakowie, wybranego z listy przedstawionej przez prowadzącego. Ocenie podlega prawidłowy dobór literatury, poprawność kompozycji, umiejętność wydzielenia głównych problemów badawczych i zestawienie ze sobą poglądów badaczy, poprawność stosowanego aparatu naukowego oraz poprawność terminologiczna i adekwatność opisu.
Literatura
Każdy student zapoznaje się z literaturą naukową dotyczącą tematu jego pracy, którą powinien samodzielnie rozpoznać (w razie potrzeby w konsultacji z prowadzącym zajęcia).
W cyklu 2022/2023-L:
Literatura odnosząca się do obiektów analizowanych na zajęciach w ramach prac zaliczeniowych jest podawana po przedstawieniu bibliografii przez studentów. Literatura odnosząca się do pozostałych obiektów zwiedzanych/analizowanych na zajęciach podawana jest na bieżąco podczas zajęć. |
W cyklu 2023/2024-L:
Literatura odnosząca się do obiektów analizowanych na zajęciach w ramach prac zaliczeniowych jest podawana po przedstawieniu bibliografii przez studentów. Literatura odnosząca się do pozostałych obiektów zwiedzanych/analizowanych na zajęciach podawana jest na bieżąco podczas zajęć. |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Podstawą zaliczenia i oceny jest praca oddana w poprawionej wersji do końca semestru. Wstępnym etapem przygotowania pracy jest zebranie bibliografii do wybranego tematu i sporządzenie jej spisu zgodnie z zasadami zapisu bibliograficznego. Studenci są zobowiązani przesłać prowadzącemu plik doc/docx na adres e-mail w terminie dwóch tygodni, licząc od pierwszych zajęć (podczas których następuje przydział tematów). W bibliografii obowiązuje naukowa literatura przedmiotu. Nie obowiązują źródła drukowane i rękopiśmienne, wypisy źródłowe lub publikacje źródłowe. Po odczycie pracy, w terminie 2 tygodni należy przesłać plik doc/docx tekstu z uwzględnieniem uwag z zajęć. Praca zostanie poprawiona i odesłana autorowi. Poprawki będę wprowadzał w Wordzie w trybie śledź zmiany. Uwagi będą zawarte w komentarzach. Należy włączyć tryb śledź zmiany i pełną adjustację. Po wprowadzeniu sugerowanych zmian i uzupełnień praca musi zostać odesłana prowadzącemu w pliku doc/docx na maila w terminie do końca semestru. Wówczas praca zostanie oceniona. Prowadzący zajęcia ma prawo odmówić zaliczenia pracy nieuwzględniającej wskazanych przez niego korekt i złożonej w ostatnim dniu sesji poprawkowej. Praca powinna mieć długość około: 5-12 stron. Budowa pracy: • Autor • Tytuł (nazwa obiektu) • Wstęp (co i gdzie?) • Stan badań (sproblematyzowany, lub chronologiczne dzieje badań, jeśli nie da się wyróżnić problemów badawczych). • Jakie mogą być problemy: datowanie, autorstwo, pierwotna lokalizacja, rozpoznanie ikonograficzne, pierwotna forma, osoba fundatora itp. • Historia obiektu (przebudowy, przemieszczenia, zmiany, zniszczenia, restauracje, konserwacje) • Opis (poprawny terminologicznie i językowo). Opis szczegółowy, inwentaryzacyjny. Od ogółu do szczegółu. Od dołu do góry. Najpierw zewnętrzna bryła budowli, potem wnętrze itp. Poprawne rozpoznania ikonograficzne. Nie odpis preikonograficzny. Po rozpoznaniu postaci może nastąpić opis jej wyglądu, sposobu przedstawienia itp. Należy też uwzględnić inskrypcje (np. na ramach, obrazie itp.) • Bibliografia • Tekst ma być opatrzony aparatem naukowym: przypisami. Ocenie podlega: • Kompletność zebranej literatury • Poprawność stosowania aparatu naukowego (w sensie merytorycznego używania przypisów itp.) • Poprawność stosowania aparatu naukowego (poprawność zapisu bibliograficznego) • Konstrukcja pracy. • Logika wywodu. • Poprawność terminologiczną i merytoryczną. • Zaangażowanie na zajęciach • Poprawność językową (drugorzędne kryterium). • Poprawność z punktu widzenia edytorskiego nie będzie oceniana, ale będzie poprawiana. |
W cyklu 2023/2024-L:
Podstawą zaliczenia i oceny jest praca oddana w poprawionej wersji do końca semestru. Wstępnym etapem przygotowania pracy jest zebranie bibliografii do wybranego tematu i sporządzenie jej spisu zgodnie z zasadami zapisu bibliograficznego. Studenci są zobowiązani przesłać prowadzącemu plik doc/docx na adres e-mail w terminie dwóch tygodni, licząc od pierwszych zajęć (podczas których następuje przydział tematów). W bibliografii obowiązuje naukowa literatura przedmiotu. Nie obowiązują źródła drukowane i rękopiśmienne, wypisy źródłowe lub publikacje źródłowe. Po odczycie pracy, w terminie 2 tygodni należy przesłać plik doc/docx tekstu z uwzględnieniem uwag z zajęć. Praca zostanie poprawiona i odesłana autorowi. Poprawki będę wprowadzał w Wordzie w trybie śledź zmiany. Uwagi będą zawarte w komentarzach. Należy włączyć tryb śledź zmiany i pełną adjustację. Po wprowadzeniu sugerowanych zmian i uzupełnień praca musi zostać odesłana prowadzącemu w pliku doc/docx na maila w terminie do końca semestru. Wówczas praca zostanie oceniona. Prowadzący zajęcia ma prawo odmówić zaliczenia pracy nieuwzględniającej wskazanych przez niego korekt i złożonej w ostatnim dniu sesji poprawkowej. Praca powinna mieć długość około: 5-12 stron. Budowa pracy: • Autor • Tytuł (nazwa obiektu) • Wstęp (co i gdzie?) • Stan badań (sproblematyzowany, lub chronologiczne dzieje badań, jeśli nie da się wyróżnić problemów badawczych). • Jakie mogą być problemy: datowanie, autorstwo, pierwotna lokalizacja, rozpoznanie ikonograficzne, pierwotna forma, osoba fundatora itp. • Historia obiektu (przebudowy, przemieszczenia, zmiany, zniszczenia, restauracje, konserwacje) • Opis (poprawny terminologicznie i językowo). Opis szczegółowy, inwentaryzacyjny. Od ogółu do szczegółu. Od dołu do góry. Najpierw zewnętrzna bryła budowli, potem wnętrze itp. Poprawne rozpoznania ikonograficzne. Nie odpis preikonograficzny. Po rozpoznaniu postaci może nastąpić opis jej wyglądu, sposobu przedstawienia itp. Należy też uwzględnić inskrypcje (np. na ramach, obrazie itp.) • Bibliografia • Tekst ma być opatrzony aparatem naukowym: przypisami. Ocenie podlega: • Kompletność zebranej literatury • Poprawność stosowania aparatu naukowego (w sensie merytorycznego używania przypisów itp.) • Poprawność stosowania aparatu naukowego (poprawność zapisu bibliograficznego) • Konstrukcja pracy. • Logika wywodu. • Poprawność terminologiczną i merytoryczną. • Zaangażowanie na zajęciach • Poprawność językową (drugorzędne kryterium). • Poprawność z punktu widzenia edytorskiego nie będzie oceniana, ale będzie poprawiana. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: