seminarium magisterskie z historii sztuki nowoczesnej HS-SM>24/25Zfr
Seminarium magisterskie z historii sztuki nowoczesnej ma charakter laboratoriów akademickich, w których studenci pod kierunkiem prowadzącego rozwijają swoje projekty badawcze. Zajęcia odbywają się w formie systematycznych spotkań seminaryjnych, w trakcie których omawiane są kolejne etapy przygotowania pracy magisterskiej. Pierwszy semestr poświęcony jest przede wszystkim wyborowi i doprecyzowaniu tematu, kwerendzie bibliograficznej i źródłowej, sformułowaniu problemu badawczego oraz przygotowaniu konspektu pracy.
Studenci, mający już doświadczenie zdobyte podczas pisania pracy licencjackiej, doskonalą warsztat metodologiczny, rozwijają umiejętność krytycznej analizy tekstów naukowych oraz źródeł wizualnych i pisanych, a także uczą się tworzyć własne strategie badawcze dostosowane do wybranego tematu. W ramach seminarium uczestnicy prezentują na forum grupy wyniki swoich poszukiwań bibliograficznych i wstępne hipotezy badawcze, konfrontując je z opiniami prowadzącego i innych studentów.
Zajęcia mają charakter warsztatowy – prowadzący pełni rolę moderatora i opiekuna naukowego, wspierając studentów w procesie poszukiwań tematycznych, metodologicznych i interpretacyjnych. Wspólne omawianie tekstów źródłowych, literatury metodologicznej i specjalistycznej pozwala studentom nie tylko przygotować się do pisania pracy, ale także wykształcić krytyczną świadomość badacza.
Celem seminarium jest samodzielne wypracowanie przez studenta tematu, konspektu i bibliografii pracy magisterskiej oraz przygotowanie do napisania pełnej rozprawy w kolejnym semestrze.
W cyklu 2025/2026-Z:
Wprowadzenie do seminarium |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza (W):
W1: Student zna główne nurty i problemy historii sztuki nowoczesnej oraz współczesne podejścia metodologiczne.
W2: Student rozumie etapy pracy badawczej prowadzącej do powstania pracy magisterskiej.
W3: Student zna podstawowe źródła i literaturę z zakresu historii sztuki nowoczesnej.
Umiejętności (U):
U1: Student potrafi sformułować problem badawczy i hipotezę.
U2: Student umie przeprowadzić kwerendę bibliograficzną i źródłową, a także ocenić przydatność materiałów.
U3: Student potrafi przygotować konspekt pracy magisterskiej i zaprezentować go w grupie.
Kompetencje społeczne (K):
K1: Student jest świadomy odpowiedzialności badacza wobec źródeł i literatury.
K2: Student jest gotów do udziału w dyskusji, przyjmowania krytyki i konstruktywnego komentowania prac innych.
K3: Student rozwija umiejętność pracy systematycznej i planowania badań.
Kryteria oceniania
Metody:
seminaria dyskusyjne, prezentacje studenckie, analiza tekstów źródłowych i literatury przedmiotu, konsultacje indywidualne.
Kryteria oceniania:
aktywne uczestnictwo w zajęciach i dyskusjach (30%),
przygotowanie kwerendy literatury i źródeł (30%),
opracowanie i przedstawienie konspektu pracy magisterskiej (40%).
Warunkiem zaliczenia jest przedstawienie zaakceptowanego tematu i konspektu pracy oraz systematyczne uczestnictwo w seminarium.
Literatura
Eco, Umberto: Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2007.
Bürger, Peter: Teoria awangardy. Kraków: Universitas, 2006.
Danto, Arthur C.: Świat sztuki. Kraków: Universitas, 2006.
Zdzisław Szkutnik Metodyka pisania pracy dyplomowej, Poznań 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: