historia doktryn artystycznych od oświecenia do czasów najnowszych HS-SM>hisdcn-w
Historia zachodniej myśli o sztuce od oświecenia do końca XX wieku. Szczegółowo omówione będą następujące zagadnienia:
-Angielskie piśmiennictwo o sztuce w początkach XVIII w.
- początki krytyki artystycznej (Diderot, La Font de Saint-Yenne),
- Winckelmann i początki nowoczesnej historii sztuki, niemieckie piśmiennictwo o sztuce przełomu XVIII i XIX w. (Kant, Lessing, Herder, Goethe, Wackenroder, Pforr, Runge, Friedrich, Carus, Heine),
- angielskie piśmiennictwo o sztuce XVIII i XIX w. (Hogarth, Reynolds, Blake, Pugin, Ruskin, Morris),
- francuska refleksja o sztuce w XIX w. (de Quincy, Chateaubriand, Baudelaire, Stendhal, Hugo, Gautier, Delacroix, Ingres, Thoré, Viollet-le-Duc, Taine, Champfleury, Thoré-Bürger, bracia Goncourt),
- teoria sztuki w latach ok. 1890–1939 (m.in. Denis, Apollinaire, Delaunay, Marinetti, Boccioni, Severini, Witkiewicz, Chwistek, Kandinsky, Le Corbusier, Gropius, Mondrian, Breton, Duchamp),
- krytyka artystyczna i teoria sztuki zachodniej w 2 połowie XX w. (m.in. Greenberg, Rosenberg, Fluxus, Beuys, Kosuth, Kantor).
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii sztuki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej
zna terminologię z zakresu historii i teorii sztuki na poziomie rozszerzonym
ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk humanistycznych
ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki,
ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
ma szczegółową wiedzę obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki
zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki
Kryteria oceniania
wykład
prezentacja pp
egzamin pisemny: test
Literatura
Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700–1870, red. E. Grabska, M. Poprzęcka , Warszawa 1974.
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć. Sztuka – piękno – forma – twórczość – odtwórczość – przeżycie artystyczne, Warszawa 1975.
Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, wybór i oprac. E. Grabska, H. Morawska, Warszawa 1977.
Grabska E., Moderniści o sztuce, Warszawa 1971.
Literatura uzupełniająca:
Białostocki J., Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976.
Białostocki J., Sztuka i myśl humanistyczna. Studia z dziejów sztuki i myśli o sztuce, Warszawa 1966.
Białostocki J., Tematy, tradycje i teorie o sztuce doby romantyzmu, Warszawa 1981.
Francuscy pisarze i krytycy o malarstwie 1820–1876, t. 1: W poszukiwaniu nowoczesności; t. 2: Romantyzm. Antologia, t. 3: Realizm, oprac. H. Morawska, Warszawa 1977.
Krakowski P., Teoretyczne podstawy architektury wieku XIX, Zeszyty Naukowe UJ. Prace z Historii Sztuki, z. 15 (1979).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: