historia i techniki tkanin zabytkowych HS-SM>histec-w2(03)
Tematem wykładu jest prezentacja przemian stylowych zachodzących w historii tkanin od czasów najdawniejszych do początku XX wieku. Przedstawione zostaną najważniejsze wydarzenia, jakie zachodziły w historii produkcji tekstyliów na przestrzeni wieków z uwzględnieniem wpływów kulturowych. Omówieniu pod-dane zostaną rodzaje tkanin, różne typy kompozycji, przykłady motywów zdobniczych czy sposoby uzyskiwania efektów dekoracyjnych na tkaniach. Przyswojenie przez studentów wiedzy na temat współczesnych metod badania, prowadzenia analizy porównawczej celem wskazania datowania historycznych tekstyliów czy określenia ich ośrodków produkcji.
Zakres tematów:
1. Omówienie przemian stylowych zachodzących we wzornictwie tekstylnym na przestrzeni wieków.
2. Zakres wykładu wzbogacony zostanie poprzez omówienie rodzajów tkanin oraz technik tkackich
3. Historia i technika jedwabnych tkanin zachodnioeuropejskich oraz wschodnioeuropejskich.
Część teoretyczna zostanie zgłębiona wiedzą praktyczną w oparciu o wyposażenie infrastrukturalne Pracowni Badań i Konserwacji Tkanin Zabytkowych UPJPII.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
O2aK_W01 Student ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej ochrony dóbr kultury, szczególnie w zakresie tkanin zabytkowych w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej
O2aK_W02 Student zna terminologię z zakresu ochrony dóbr kultury, konserwatorstwa i muzeologii na poziomie rozszerzonym, w tym z zakresu technologii zabytkowych tekstyliów.
O2aK_W05 Student ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z ochroną dóbr kultury, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych, w szczególności w zakresie ochrony tkanin zabytkowych
Umiejętności:
O2aK_U02 Student posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych au-torów, syntezę różnych idei i poglądów, analizę zabytkoznawczą i technologiczną tkanin zabytkowych, analizę porównawczą motywów zdobniczych, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla ochrony dóbr kultury, przede wszystkich w zakresie badania tkanin zabytkowych
O2aK_U15 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, w tym nadzór i kierowanie zespołem badających wielorakie aspekty tkanin zabytkowych.
Kompetencje społeczne
O2aK_K01 Student jest przygotowany do krytycznej oceny odbieranych treści w zakresie dokumentowania i ochrony tkanin zabytkowych.
O2aK_K02 Student jest gotów do podejmowania działań w celu ochrony dziedzictwa kulturowego, w tym zabytkowych tekstyliów w różnych kontekstach kulturowych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną. Warunkiem zaliczenia jest aktywny, systematyczny udział w zajęciach, wypowiedź ustna podczas której student wykazuje się podstawową wiedzą z zakresu historii zabytkowych tkanin, wzornictwa czy motywów zdobniczych, potrafi dokonać rozróżnienia i nazwania podstawowych technik tkackich oraz swobodnie posługuje się literaturą przedmiotu. Zaliczenie w postaci pisemnej (test).
Literatura
Literatura podstawowa:
Ackermann, H. C., Seidengewebe des 18. Jahrhunderts I Bizarre Seiden, Riggisberg 2002.
Boulnois L., Szlakiem jedwabiu, Warszawa 1968.
Flemmimg E., Textile Künste. Weberei, Stickerei, Spitze, Berlin 1950.
Hennel-Bernasikowa M., Gobeliny XV-XIX wiek w Zamku Królewskim na Wawelu, Kraków 2000.
Jolly A., Seidengewebe des 18. Jahrhunderts II Naturalismus, Riggisberg 2002.
Jolly A., Seidengewebe des 18. Jahrhunderts III, Spitzenmuster, Riggisberg 2018.
Markowsky B., Europäische Seidengewebe des 13. – 18. Jahrhundert, Köln, 1976.
MichałowskM.a, Leksykon włókiennictwa, Warszawa 2006.
NahliA.k, Zarys historii jedwabnej tkaniny dekoracyjnej do końca XVIII w., Toruń 1971.
Michael P., Mittelalterliche Textilien IV Samte vor 1500, Riggisberg 2019.
Monnas, L., Renaissance Velvets, Londyn 2012.
Sporbeck G., Die Liturgischen Gewänder, XI.bis XIX Jahrhunderts, Köln 2001.
Taszycka M., Włoskie jedwabne tkaniny odzieżowe w Polsce w pierwszej połowie XVII w., Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk, 1971.
Tkaniny zabytkowe z okresu od XV do XVII w, N. Krupa (red.), t.1, t.2, Kraków 2021.
Wetter, E., Mittelalterliche Textilien III Stickerei bis um 1500 und figürlich gewebte Borten, Riggisberg 2012.
Thornton P., Baroque and Rococo Silks, London 1965.
Valke O., Kunsgeschichte der Seidengewebe, Berlin 1913.
Literatura uzupełniająca:
Bender A., Tapiserie w dawnej Rzeczypospolitej, Lublin 2004.
Biedrońska – Słota B., Leksykon sztuki kobierniczej, Kraków 1999.
Biedrońska – Słota B., Perskie tkaniny jedwabne w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie, Kraków 2002.
Chruszczyńska, J., Orlińska – Mijanowska E., Tkaniny dekoracyjne. Przewodnik dla kolekcjonerów, Warszawa 2009.
Hennel-Bernasikowa M., Piwocka M., Katalog arrasów króla Zygmunta Augusta (Kolekcja arrasów króla Zygmunta Augusta w zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu, t. II, Kraków 2017.
Mańkowski T., Polskie tkaniny i hafty XVI - XVIII wiek, Wrocław 1954.
Samek J., Polskie rzemiosło artystyczne. Czasy nowożytne, Warszawa 1984.
Samek J., Polskie rzemiosło artystyczne. Średniowiecze, Warszawa 2000.
I. Turnau, Moda i technika włókiennicza w Europie od XVI do XVIII wieku, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1984.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: