metodologia historii sztuki HS-SM>mehisz-1-01
Materiał obejmuje następujące tematy:
1. Definicja nauki.
2. Wnioskowanie - dedukcyjne, indukcyjne
3. Wnioskowanie redukcyjne i jego zastosowanie w humanistyce
4. Wyjaśnianie i rozumienie w humanistyce
5. Fundamenty humanistyki: Wilhelm Dilthey
6. Fundamenty humanistyki: Max Weber
7. Fundamenty humanistyki: Ernst Cassirer
8 Interpretacja humanistyczna
9. Historia sztuki jako historia stylu: Alois Riegl i Heinrich Woelfflin
10. Historia sztuki jako historia ducha: Max Dvorak
11.Aby Warburg i początki ikonologii
12. Erwin Panofsky i ikonologia
13. Hans Sedlmayr i początki strukturalizmu
14. Mieczysław Porębski - strukturalizm oraz teoria obrazu
15. Semiotyka sztuki: Roland Barthes, Umberto Eco
16. Semiotyka sztuki: Norman Bryson
17. Semiotyka sztuki: Louis Marin
18. Ikonika Maxa Imdahla
19. Metoda estetyczno-recepcyjna Wolfganga Kempa
20. New art history
21. Hermeneutyka w historii sztuki : Gotfried Boehm
22. Hermeneutyka w historii sztuki: :Oskar Batschmann
23. Hermeneutyka w Historii sztuki: koncepcja na podstawie hermeneutyk filozoficznych.
24. Studia nad kultura wizualna
25. Antropologia obrazu: Hans Belting
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
HS2aK_W01 ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej historii sztuki, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej P7S_WG
HS2aK_W03 ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych P7S_WG
HS2aK_W05 ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z historią sztuki, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych P7S_WG
HS2aK_W06 ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach, szkołach badawczych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki
i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki P7S_WG
HS2aK_W07 zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla historii sztuki i ochrony dóbr kultury P7S_WG
UMIEJĘTNOŚCI
HS2aK_U02 posiada pogłębione umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie
i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla historii sztuki P7S_UW
HS2aK_U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową P7S_UW
HS2aK_U04 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie historii sztuki, w tym muzealnictwa i konserwatorstwa oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych P7S_UW
HS2aK_U05 posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z różnych dyscyplin związanych z procesem konserwacji i adaptacji dzieł sztuki P7S_UW
HS2aK_U06 potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów dzieł sztuki, stosując oryginalne podejścia, uwzględniające nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym P7S_UW
HS2aK_U07 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wy-korzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych auto-rów, samodzielnego formułowania wniosków i krytycznych wypowiedzi oraz tworzenia syntetycznych podsumowań P7S_UK
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
HS2aK_K01 jest przygotowany do krytycznej oceny odbieranych treści P7S_KK
HS2aK_K02 jest gotów do podejmowania działań w celu ochrony dzieł dziedzictwa artystycznego w różnych kontekstach kulturowych P7S_KO
HS2aK_K03 Jest przygotowany do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania P7S_KR
Kryteria oceniania
Oceniana jest zarówno wiedza studenta, czyli znajomość podstawowych pojęć humanistyki, oraz metodologii historii sztuki, orientacja w dawnych i współczesnych tendencjach w metodologii historii sztuki, jak również umiejętność zastosowania narzędzi metodologicznych, jakie są oferowane przez poszczególne koncepcje , szkoły i tendencje.
Metody weryfikacji: kolokwium zaliczeniowe na koniec pierwszego semestru - pisemne: dwie tezy materiałowe, jedna teza problemowa.
Egzamin pisemny na koniec drugiego semestru: teza materiałowa, teza z lektury, jedna teza problemowa.
Literatura
OGÓLNA METODOLOGIA NAUK I METODOLOGIAN HUMANISTYKI
Bocheński J. M, Współczesne metody myślenia, Poznań 1992
Grobler A., Metodologia nauk, Kraków 2006
Majka J. Metodologia nauk teologicznych, , Wrocław 1981
Paczkowska- Łagowska E., Filozofia nauk humanistycznych w ujęciu Wilhelma Diltheya, Kraków 1981
Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk,, Lublin 2012
Kmita J., Z metodologicznych problemów interpretacji humanistycznej, Warszawa 1971
Kmita J., Wykłady z logiki i metodologii nauk, Warszawa 1977
Kamiński S., Nauka i metoda: pojęcie nauki i klasyfikacja nauk, Lublin 1992
Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1984
II. METODOLOGIA HISTORII SZTUKI
PRACE OGÓLNE I SYNTETYCZNE
Białostocki Jan, Skubiszewski Piotr, Pojęcia, kierunki i metody historii sztuki [w:] Wstęp do historii sztuki, Tom I. Przedmiot metodologia zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973, s. 197-312
Bialostocki J. , Rozkwit i kryzys dyscypliny [w:] Wybor pism estetycznych, Krakow 2008, s. 4-32
Bialostocki J., Historia sztuki wśrod nauk humanistycznych, Wroclaw Warszawa Kraków Gdańsk 1980
D‘ Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008
Bryl M., Suwerenność dyscypliny: polemiczna historia sztuki od 1970 roku, Poznań 2008
Skubiszewski,Piotr, O dwóch sposobach uprawniania historii sztuki “Teksty: teoria literatury, krytyk ai interpetacja“ , 1974, nr 5(17), s. 57-85
The Art of Art History: A Critical Anthology, ed. By Donald Preziosi, Oxford 2009
Słowo i obraz. Materiały Sympozjum Komitetu Nauk o Sztuce PAN, pod red.A.Morawińskiej, Warszawa 1982
The Art. Of Art. History: a critical Anthology, ed. Donald Preziosi, Oxford2009
PODEJŚCIE STYLISTYCZNE I FORMALNE
Piwocki K, Pierwsza nowoczesna teoria sztuki. Poglądy Aloisa Riegla, Warszawa 1970
Wölfflin H, Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, Wrocław-Warszwa-Kraków 1962
IKONOLOGIA
Bialostocki J., Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuka [w:] ten że, Wybor pism estetycznych, Kraków 20008, s. 33 – 63[ to samo [w:] Pięć wieków myśli o sztuce, warszawa1976, s. 249-273
Panofsky E. , Studia z historii sztuki, Warszawa 1971 /artykuły: „Ikonografia i ikonologia”, „Architektura gotycka i scholastyka”, „Rzeczywistość i symbol w malarstwie niderlandzkim”, „W obronie wieży z kości słoniowej”
Warburg A., Sztuka Italii i astrologia miedzynarodowa w Palazzo Schifanoia w Ferrarze [w:] A. Warburg, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe, przeł. Ryszard Kasperowicz, Gdańsk 2021, s. 189-216
STRUKTURALIZM
Pazura S., Struktura i sacrum: estetyka sztuk plastyczncyh Hansa Sedlmayera [w:] Sztuka i spoleczeństwo, tom 1: Ocalenie przez sztukę, red. A. Kuczuynska, Warszawa 1973, s. 91-164
Porębski M. Ikonosfera, Warszawa 1972
SEMIOTYKA
Bryson N., Dyskurs, figura [w:] Perspektywy współczesnej historii sztuki: antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl. P Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009, s. 185-218
Marin L., Ku teorii lektury w sztukach wizualnych: Poussina „pasterze arkadyjscy” [w:] Perspektywy współczesnej historii sztuki: antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl. P Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009. S, 157-184
Shapiro M., Niektore problemy semiotyki sztuk plastycznych: pole i nośniki znaków obrazowych [w:] Pojęcia , problemy i metody współczesnej nauki o sztuce: dwadzieścia sześć artykułów uczonych europejskich i amerykańskich, wybrał... Jan Bialostocki, Warszawa 1976, s. 280- 301
Thürleman F., Nicolas Poussin „ Die Mannalese“ [w:] W. Brassat Hubertus Kohle, Methoden Reader Kunstgeschichte: Texte zur Methodik und Geschichte der Kunstwissenschaft, Köln 2003, s. 150-164
IKONIKA
Imdahl M., Giotto: Z zagadnień ikonicznej struktury sensu [w:] Perspektywy współczesnej historii sztuki: antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl. P Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009,m, s. 111 – 138
KULTURA WIZUALNA
Pinotti A., Somaini A., Cultura visuale: immagini sguardi media disposotivi, Torino 2016
Mitchel W. J. Thomas, Pokazując widzenie : krytyka kultury wizualnej, [w:] Perspektywy współczesnej historii sztuki: antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl. P Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009, s. 817 - 837
ANTROPOLOGIA OBRAZU
Belting H. , Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Kraków 2007
Belting H., Obraz i jego media: proba antropologiczna [w:] Perspektywy współczesnej historii sztuki: antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl. P Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009, s. 1019-1044
TEORIA WIDZENIA
Gombrich E. W. , Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia obrazowego, Warszawa 1981, część I, II i III
Gombrich E., Pisma o sztuce i kulturze, wybór i oprac. R. Woodfield, Krakow [b. R.]
Gombrich E., Sztuka w studiach nad symbolika [w:] Pisma o sztuce i kulturze, Krakow [b.r.], s. 437-456
Berger J., Sposoby widzenia, Poznań 1997
ESTETYKA RECEPCJI
Kemp W., Dzieło sztuki i widz: metoda estetyczno-recepcyjna [w:] Perspektywy współczesnej historii sztuki: antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl. P Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009. S. 139- 156
HERMENEUTYKA HISTORII SZTUKI
Boehm G., O obrazach i widzeniu: antologia tekstów, Kraków 2014
Boehm G., O hermeneutyce obrazu [w:] Tenże, O obrazach i widzeniu: antologia tekstów, Kraków 2014, s. 144-171
Brötje M. Wieczerza w Emaus Rembrandta: realizacja objawoania sie historii świetej w obrazie [w:] Perspektywy współczesnej historii sztuki: antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl. P Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009. S. 1063 – 1088
SOCJOLOGIA SZTUKI
Baxandal M., Auszug aus „Die Wirklichkeit der Bilder „ [w:] W. Brassat Hubertus Kohle, Methoden Reader Kunstgeschichte: Texte zur Methodik und Geschichte der Kunstwissenschaft, Köln 2003, s. 101-106
Baxandal M. Pittura ed esperienza sociali nell’Italia del Quattrocento, Tprino 2001
W cyklu 2023/2024-Z:
. OGÓLNA METODOLOGIA NAUK I METODOLOGIAN HUMANISTYKI II. METODOLOGIA HISTORII SZTUKI Białostocki Jan, Skubiszewski Piotr, Pojęcia, kierunki i metody historii sztuki [w:] Wstęp do historii sztuki, Tom I. Przedmiot metodologia zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973, s. 197-312 Bialostocki J., Historia sztuki wśrod nauk humanistycznych, Wroclaw Warszawa Kraków Gdańsk 1980 Bryl M., Suwerenność dyscypliny: polemiczna historia sztuki od 1970 roku, Poznań 2008 Skubiszewski,Piotr, O dwóch sposobach uprawniania historii sztuki “Teksty: teoria literatury, krytyk ai interpetacja“ , 1974, nr 5(17), s. 57-85 The Art of Art History: A Critical Anthology, ed. By Donald Preziosi, Oxford 2009 Słowo i obraz. Materiały Sympozjum Komitetu Nauk o Sztuce PAN, pod red.A.Morawińskiej, Warszawa 1982 The Art. Of Art. History: a critical Anthology, ed. Donald Preziosi, Oxford2009 PODEJŚCIE STYLISTYCZNE I FORMALNE Wölfflin H, Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem rozwoju stylu w sztuce nowożytnej, Wrocław-Warszwa-Kraków 1962 IKONOLOGIA Warburg A., Sztuka Italii i astrologia miedzynarodowa w Palazzo Schifanoia w Ferrarze [w:] A. Warburg, Narodziny Wenus i inne szkice renesansowe, przeł. Ryszard Kasperowicz, Gdańsk 2021, s. 189-216 STRUKTURALIZM Porębski M. Ikonosfera, Warszawa 1972 Thürleman F., Nicolas Poussin „ Die Mannalese“ [w:] W. Brassat Hubertus Kohle, Methoden Reader Kunstgeschichte: Texte zur Methodik und Geschichte der Kunstwissenschaft, Köln 2003, s. 150-164 IKONIKA Belting H., Obraz i jego media: proba antropologiczna [w:] Perspektywy współczesnej historii sztuki: antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl. P Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, Poznań 2009, s. 1019-1044 TEORIA WIDZENIA Gombrich E., Pisma o sztuce i kulturze, wybór i oprac. R. Woodfield, Krakow [b. R.] |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: