nowoczesne technologie we współczesnych badaniach dzieł sztuki HS-SM>nowtechn2(03)
Podczas wykładu nastąpi prezentacja możliwości wykorzystania interdyscyplinarnej współpracy naukowej w analizie zabytków. Wstępem do omówienia nowoczesnych technik instrumentalnych w badaniu obiektów zabytkowych będzie problematyka etyki i właściwego określania problemu badawczego czy obrania metodyki pracy. W ramach kolejnych zagadnień tematycznych omawiane będą techniki obrazowania morfologii powierzchni, analizy stratygrafii czy identyfikacji składu chemicznego materiałów, z których zbudowane są obiekty.
Istotną częścią zajęć będzie prezentacja możliwości badawczych poszczególnych technik i rodzaju informacji, które można uzyskać o zabytku przy ich zastosowaniu. Studenci poznają sposoby przygotowania próbek, zasady wykonywania pomiaru czy interpretacji wyników. Przeprowadzona zostanie charakterystyka wybranych technik analitycznych w kontekście rozwiązywaniu problemów trudnych do wyjaśnienia przy wykorzystaniu tradycyjnego warsztatu naukowego historyka sztuki. Studenci dowiedzą się jak wykorzystywać pozyskane drogą interdyscyplinarną informacje na temat materiałów, z których wykonywano obiekty będące przedmiotem analizy. Poznają zagrożenia wpływające na przyśpieszenie procesu degradacji różnych materiałów oraz sposoby przeciwdziałania zniszczeniu. Zaprezentowane zostaną techniki analityczne wykorzystywane w szeroko pojętej ochronie zabytków wraz ze wskazaniami do ich stosowania w kontekście analizy stanu zachowania obiektu, oceny jego autentyczności, datowania czy identyfikacji materiału, z jakiego obiekt został wykonany.
Część teoretyczna zostanie zgłębiona wiedzą praktyczną w oparciu o wyposażenie infrastrukturalne Pracowni Badań i Konserwacji Tkanin Zabytkowych UPJPII.
Wybrane bloki tematyczne:
1. Primum non nocere-zasady etyki pracy z obiektem zabytkowym.
2. Ingerencja w strukturę zabytku-kryteria doboru właściwej metody pracy.
3. Metody analizy instrumentalnej w badaniu różnych rodzajów materiałów.
4. Budowa morfologii powierzchni, analiza stratygrafii obiektu, identyfikacja składu chemicznego.
5. Charakterystyka wybranych technik w zakresie fotografii, mikroskopii, spektroskopii, rozdziału mieszanin i innych.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
O2aK_W05 Student ma pogłębioną wiedzę o dziedzinach nauki i dyscyplinach naukowych powiązanych z ochroną dóbr kultury, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
O2aK_W06 Student ma szczegółową wiedzę o współczesnych dokonaniach technologicznych i badawczych różnych instytucji naukowych, obejmującą wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla ochrony dóbr kultury
O2aK_W07 Student zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji, wartościowania i problematyzowania różnych wytworów kultury, z uwzględnieniem współpracy interdyscyplinarnej, właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla ochrony dóbr kultury.
Umiejętności
O2aK_U04 Student posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie ochrony dóbr kultury, w tym muzeologii i konserwatorstwa oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych
O2aK_U05 Student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy z różnych dyscyplin związanych z procesem konserwacji i badania zabytków i dzieł sztuki oraz zastosowania oryginalnych rozwiązań i uwzględnienia nowych osiągnięć w zakresie ochrony dóbr kultury w celu określenia znaczeń obiektów dziedzictwa kulturowego, ich oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym
O2aK_U15 Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, w tym nadzór i kierowanie zespołem badawczym.
Kompetencje społeczne:
O2aK_K02 Student jest gotów do podejmowania działań w celu ochrony dziedzictwa kulturowego w różnych kontekstach kulturowych w oparciu o interdyscyplinarna współpracę zespołową.
O2aK_K03 Student jest przygotowany do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w kontekście projektowania metodologii badawczej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną. Warunkiem zaliczenia jest obecność oraz aktywny udział w zajęciach. Zaliczenie w formie pisemnej (test).
Literatura
Literatura podstawowa:
Alfassi, Z. B., Non-destructive Elemental Analysis, Oxford 2001.
Ars Longa Vita Brevis tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki, J. Flik (red.), Toruń 2003.
Ciliberto E., Spoto G., Modern Analytical Methods in Art and Archaeology, Nev Your-Chichester-Weinheim-Brisbone-Singapore-Toronto 2000.
Rogóż J., Zastosowanie technik nieniszczących w badaniach konserwatorskich malowideł ściennych, Toruń 2009.
F. Rouessac A. Rouessac, Chemical Analysis, Modern Instrumentation methods and Techniques, Chichester 2007.
Techniki analityczne w konserwacji zabytków, seminarium i warsztaty, Śliwiński G,. Rabczuk, M. Sawczak (red.), Gdańsk 2006.
Współczesne metody badań obrazów sztalugowych, D. Pinna, M. Galeotti, R. Mazzeo (red), Toruń 2012.
Literatura uzupełniająca:
Keally D., Haines H., J., Chemia analityczna, Warszawa 2009.
Poksinska M., Wiecek B., Nowe metody badan fizykochemicznych w diagnostyce konserwatorskiej zabytków sakralnych, Konferencja Krajowa „Potrzeby Konserwatorskie Obiektów Sakralnych na przykładzie makroregionu łódzkiego”, Łódź 2005.
Pollard A. M., Batt C. M., Stern B., Analytical Chemistry in Archaelogy, Cambridge 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: