Muzyka kościelna (2) ITKM-SJ-MuzKosc-2
Ćwiczone są wszystkie śpiewy zawarte w rytuale pogrzebowym. Następnie omawiana historia i teoria śpiewu gregoriańskiego oraz ćwiczone podstawowe śpiewy gregoriańskie.
Efekty kształcenia
Student zna śpiewy zawarte w Obrzędach pogrzebu. Posiada umiejętność czytania notacji gregoriańskiej, zna podstawowy repertuar śpiewów gregoriańskich.
Literatura
• Grzegorz Suñol OSB, Zasady śpiewu gregoriańskiego, Poznań 1957.
• Wojciech Lewkowicz, Muzyka sakralna, Warszawa 1961.
• Dom Eugene Cardine, Semiologia gregoriańska, Kraków 2000.
• Edward Hinz, Chorał gregoriański, Pelplin 1999. (plus bibliografia tam zawarta)
• Schola Saint Grégoire, Laus in Ecclesia, przekł. Piotr Włodyga OSB, Dębogóra 2013.
• O. Hubert Sawicki OSB, W chorale jest wszystko, Kraków 2014.
• O. Hubert Iwo Siekierka OFM, Modalność chorału gregoriańskiego, Kraków 2006.
• Edward Hinz, Zarys historii muzyki kościelnej, Pelplin 2000.
• John G. Landels, Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu, Kraków 2003.
• Curt Sachs, Muzyka w świecie starożytnym, Warszawa 1981.
• Wojciech Lewkowicz, Harmonia gregoriańska, Poznań 1959.
• Józef Łaś, Tonalność melodii gregoriańskich, Kraków 1965.
• Bartosz Izbicki, Trzy bitwy o chorał gregoriański, „Christianitas”, nr 42, 2009, s. 73-93.
• Bartosz Izbicki, Grać Straussa jak w Wiedniu, śpiewać chorał jak w Rzymie, „Christianitas”, nr 47, 2012, s. 283-294.
• Bartosz Izbicki, Przejawy dekadencji, curiosa, czy świadectwa zapomnianej praktyki wykonawczej? – O niezwyczajnych polskich źródłach chorałowych z pierwszej połowy XIX wieku, „Additamenta Musicologica Lublinensia”, r. 6: 2010, nr 1, s. 104-127.
• ks. Jerzy Pikulik, Muzyczna działalność Grzegorza Wielkiego, „Collectanea Theologica”, r. 40: 1970, nr 3, s. 27-43.
• ks. Franz Xaver Haberl, Magister choralis, przekł. ks. Józef Surzyński, Ratyzbona 1890.
• ks. Henryk Nowacki, Podręcznik do śpiewu gregoriańskiego według zasad szkoły Selesmes, Warszawa 1923.
• ks. Mieczysław Jankowski, Nauka śpiewu gregoriańskiego według metody ojców benedyktynów z Solesmes, Warszawa 1969.
• Karola Weinmann, Dzieje muzyki kościelnej, Ratyzbona 1906.
• ks. Florian Koziura OFM, Dzieje szkoły muzyki gregoriańskiej w Solesmes, mps, Niepokalanów 1963.
• Zdzisław Jachimecki, Symbolika w motywice pierwszego Credo gregoriańskiego, „Muzyka Kościelna”, r. 5: 1930, nr 2, s. 21-23.
• Morawski Jerzy, Teoria muzyki w średniowieczu, ATK, Warszawa 1979.
• Ks. Henryk Nowacki, Jedźcie do Solesmes, „Przegląd Muzyczny”, r. 3:1926, nr 4, s. 11-12.
• Ks. Wacław Gieburowski, Z przeszłości „Watykany” i „Medycei”, „Muzyka Kościelna”, r. 1: 1926, nr 3, s. 37-40.
• ks. Pikulik Jerzy, Śpiew i muzyka w historii liturgii, „Ateneum Kapłańskie” 72 (1980), z. 427, s. 186-200.
• [ks. Józef Surzyński], Ojciec św. Leon XIII, a śpiew gregoriański, „Muzyka Kościelna”, r. 23: 1903, nr 1, s. 1-3.
• [ks. Józef Surzyński], W sprawie chorału rzymskiego, „Muzyka Kościelna”, r. 21: 1901, nr 4, s. 21-24.
• [ks. Józef Surzyński], Czy Palestryna jest autorem rzymskiego chorału w wydaniu medycejskim?, „Muzyka Kościelna”, r. 19: 1899, nr 10, s. 65-66.
• Ks. Jan Rzepka SDB, Chorał gregoriański jego piękność i zalety, „Muzyka i Śpiew, r. 6: 1924, nr 44, s. 1-5.
• Ks. W. W., Jeszcze o śpiewie gregoriańskim i śpiewie całego ludu, „Muzyka i Śpiew”, r. 7: 1925, nr 49, s. 2-7.
• Ks. Robert Bernagiewicz, Wokół wydania krytycznego Graduale Romanum, „Additamenta Musicologica Lublinensia”, r. 4: Lublin 2008, nr 1, s.
• Ks. Ireneusz Pawlak, Graduały piotrkowskie jako przekaz chorału gregoriańskiego w Polsce po soborze trydenckim, Lublin 1988.
• Dom André Mocquereau, Stolica Apostolska wobec odrodzenia śpiewu gregoriańskiego, przekł. ks. Henryk Nowacki, „Przegląd Muzyczny”, r. 1: 1925, nr 7, s. 6-8; r. 1: 1925, nr 8, s. 5-8; r. 1: 1925, nr 9, s. 5-7; r. 1: 1925, nr 12, s. 6-9; r. 1: 1925, nr 13 i 14, s. 8-10; r. 1: 1925, nr 17 i 18, s. 17-20.
• Iwo H. Siekierka OFM, Najstarsze świadectwa notacji chorału gregoriańskiego, „Liturgia Sacra” r. 5: 1999, nr 1, s. 105-119.
• ks. Robert Bernagiewicz, Tradycja ustna chorału gregoriańskiego wobec gwidońskiej diastematii liniowej, „Liturgia Sacra”, r. 6: 2000, nr 1, s. 99-106.
• ks. Janusz Drewniak, Mistycyzm chorału gregoriańskiego, „Liturgia Sacra”, r. 16: 2010, nr 1, s. 139-153.
• ks. Ireneusz Pawlak, Chorał gregoriański - śpiew muzealny czy aktualny?, „Liturgia Sacra”, r. 14: 2008, nr 1, s. 83-105.
• ks. Robert Bernagiewicz, Etos melodii gregoriańskich według anonimowego traktatu „De modorum formulis et tonarius”, „Liturgia Sacra”, r. 10: 2004, nr 2, s. 361-379.
• Michał Sławecki, Repertorium śpiewu gregoriańskiego, [w:] Źródła, Tradycje, Nowoczesność, Warszawa 2008.
• David Hiley, Chorał Kościoła Zachodniego, Kraków 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: