Teologia dogmatyczna: eklezjologia ITKM-SJ-TDEkl
(według nowego Ratio institutionis Sacerdotalis pro Polonia)
- podstawy biblijne nauki o Kościele;
- zarys dziejów eklezjologii;
- eklezjologia II Soboru Watykańskiego i papieży posoborowych;
- Kościół jako sakrament, nowy Lud Boży, Ciało Chrystusa i komunia;
- podstawowa struktura Kościoła: hierarchia i charyzmat; synodalność;
- Kościół uniwersalny, partykularny (lokalny);
- świeccy w Kościele;
- Kościół miejscem świętości i świadectwa;
- Kościół pielgrzymujący, oczyszczający się i chwalebny – wzajemne relacje;
- Kościół w relacji do świata.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- rozumie genezę i okoliczności powstania refleksji o charakterze eklezjologicznym od starożytności, aż po współczesność;
- opisuje relację Eklezjologii do innych traktatów teologicznych, zwłaszcza do Chrystologii pneumatologii;
- posiada wiedzę na temat fundamentalnych zagadnień eklezjologicznych a w szczególności prawdy o Kościele jako wspólnocie w świetle konstytucji dogmatycznej o Kościele „Lumen Gentium” oraz w kontekście nauczania Soboru Watykańskiego II;
- potrafi ukazać „trwanie” Kościoła jako skutek jego starotestamentalnych „zapowiedzi” oraz nowotestamentalnej „realizacji”;
- wskazuje kierunki rozwoju nurtów eklezjologicznych korzystając z dokumentów Nauczycielskiego Urzędu Kościoła;
- posiada zdolność wyjaśnienia teologicznego aspektu formuły „wierzę w Kościół”;
- tłumaczy wzajemną relację między powszechnością a partykularnością Kościoła w świetle eschatycznego charakteru Kościoła
Kryteria oceniania
- 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach uczenia tego modułu
- 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach uczenia tego modułu;
- 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach uczenia tego modułu;
- 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia tego modułu;
- 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia tego modułu;
- 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach uczenia tego modułu
Literatura
Konstytucja Dogmatyczna o Kościele „Lumen Gentium”;
Deklaracja o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich „Nostra Aetate”;
Dekret o apostolstwie świeckich „Apostolicam actuositatem” (nr 1-14; 23-27);
Auguste A., Kościół Ludem Bożym, Warszawa 1980;
Bartnik Cz., Kościół Jezusa Chrystusa, Wrocław 1982;
Congar Y., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980;
de Lubac H., Medytacje o Kościele, Kraków 1997;
Górka L., Napiórkowski S., Kościoły czy Kościół, Warszawa 1995;
Lohfink G., Czy Bóg potrzebuje Kościoła, Poznań 2005;
Neuner P., Eklezjologia. Mariologia. Podręcznik Teologii dogmatycznej VII, Kraków 1999;
Ozorowski E., Kościół. Zarys eklezjologii katolickiej, Wrocław 1984;
Ratzinger J., Pielgrzymująca wspólnota wiary. Kościół jako komunia, Kraków 2003;
Seweryniak H., Święty Kościół powszedni, Warszawa 1996;
von Balthasar H.U., Catholica. Wierzę w Kościół Powszechny, Poznań 1998
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: