Teologia dogmatyczna: pneumatologia ITKM-SJ-TDPne
(według nowego Ratio institutionis Sacerdotalis pro Polonia)
Aspekt biblijno-historyczny:
- pneumatologia Starego Testamentu;
- pneumatologia Nowego Testamentu;
- imiona Ducha Świętego w Starym i Nowym Testamencie;
- soteriologiczno-osobowy wymiar biblijnych symboli Ducha Pańskiego;
- typologia dzieł i działań Ducha Świętego według Tradycji i Pisma Świętego;
- pneumatologia epoki patrystycznej (I-III wiek; IV wiek; V wiek, itd.);
- pneumatologia epoki scholastycznej;
- epoka nowożytna i współczesność (reformacja, teologia potrydencka, refleksja katolicka w XIX i XX wieku; pneumatologia prawosławna).
Aspekt systematyczny:
-modele trynitarne jako schematy refleksji o Duchu Świętym;
-zagadnienie Filioque;
-relacja chrystologii do pneumatologii;
-zbawcza i eschatologiczna misja Ducha Świętego;
-Duch Święty a życie chrześcijańskie;
-Duch Święty a personalistyczna koncepcja łaski;
-pneumatologiczno-epikletyczny wymiar sakramentów;
-Kościół jako dzieło i przejaw Ducha;
-hermeneutyka doświadczenia charyzmatycznego i mistycznego;
-teologia charyzmatów;
-współczesne ruchy charyzmatyczne;
-mariologia w świetle pneumatologii
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu pneumatologii;
- rozumie i wyjaśnia biblijne teksty o Duchu Świętym;
- objaśnia rozwój doktryny o Duchu Świętym na szerokim tle rozwoju teologii;
- rozumie i wyjaśnia współczesne debaty teologiczne;
- potrafi interpretować źródła teologiczne, zwłaszcza Pismo Święte oraz dokumenty Magisterium Kościoła;
- postrzega relacje, jakie istnieją między pneumatologią, a innymi dyscyplinami teologii dogmatycznej;
- ma wrażliwość na podejście teologiczne do Ducha Świętego w innych wyznaniach chrześcijańskich;
- ma szacunek dla poglądów teologicznych, których nie podziela, i potrafi podjąć z nimi dialog
Kryteria oceniania
- 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach uczenia tego modułu
- 4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach uczenia tego modułu;
- 4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach uczenia tego modułu;
- 3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia tego modułu;
- 3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia tego modułu;
- 2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach uczenia tego modułu
Literatura
- Jan Paweł II, Encyklika „Dominum et vivificantem”, Rzym, 18 maja 1986;
- Congar Y., Wierzę w Ducha Świętego, t. 1-3, Warszawa 1995;
- Częsz B., Duch Święty został nam dany. Nauczanie Ojców i wiara starożytnego Kościoła, Gniezno 1998;
- Duch, który jednoczy. Zarys pneumatologii (red. M. Marczewski), Lublin 1998;
- Kijas Z.J., Traktat o Duchu Świętym i łasce, w: Dogmatyka, t. 4, red. E. Adamiak, A. Czaja, J. Majewski, Warszawa 2007, s. 321-462. 515-654;
- Laurentin R., Nieznany Duch Święty. Odkrywanie Jego doświadczenia i jego Osoby, Kraków 1998;
- Stubenrauch B., Pneumatologia – traktat o Duchu Świętym, Kraków 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: