Teologia duchowości (1) ITKM-SJ-TDuch-1
1. Teologia duchowości katolickiej jako nauka: terminologia, nazwa dziedziny, rys historyczny – wyodrębnienie się teologii duchowości jako samodzielnej dyscypliny naukowej, jej rozwój oraz rola polskich teologów duchowości, definicje teologii duchowości, metodologia teologii duchowości, zagadnienie jedności i wielości duchowości związane z różnorodnością szkół duchowości.
2. Historia duchowości w Kościele powszechnym z uwzględnieniem nurtów polskich: duchowość Starego Testamentu, duchowość Nowego Testamentu, duchowość okresu patrystycznego, duchowość średniowiecza, duchowość nowożytna, duchowość współczesna.
3. Duchowość życia teologalnego.
4. Duchowość modlitwy.
5. Sakramenty jako źródło i środki wzrostu w życiu duchowym.
6. Asceza chrześcijańska.
7. Mistyka chrześcijańska.
8. Etapy rozwoju życia duchowego (różne modele rozwoju życia duchowego).
9. Maryjny wymiar duchowości chrześcijańskiej.
10. Misyjny wymiar duchowości chrześcijańskiej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Zapoznanie z definicją i przedmiotem teologii duchowości
2. Zapoznanie z powiązaniami teologii duchowości z innymi dziedzinami teologicznymi i dyscyplinami pozateologicznymi
3. Zapoznanie z modelami rozwoju życia duchowego
4. Zapoznanie z prawami kierującymi życiem duchowym
5. Zapoznanie z dialogicznym wymiarem teologii duchowości (mistyka i asceza)
6. Umiejętność
Kryteria oceniania
Z przedmiotu teologia duchowości w obu semestrach jest zaliczenie z oceną.
W semestrze zimowym podstawą zaliczenia zajęć będzie:
• Przygotowanie pisemnej pracy (4-5 stron standardowego maszynopisu, z przypisami) prezentującej jedną ze szkół duchowości2,
• Ustne kolokwium pod koniec semestru o tematyce zajęć.
Te dwa elementy będą wpływać na ocenę – ocena końcowa jest średnią ocen z elementów zaliczenia.
5,0 – praca: temat został przedstawiony w sposób samodzielny, zwięzły i wyczerpujący; praca posiada bezbłędnie wykonane przypisy
Kolokwium: bardzo dokładna znajomość materiału, umiejętność dyskusji, dostrzeganie związków pomiędzy zagadnieniami i umiejętność podejścia interdyscyplinarnego
4,5 – praca: temat został przedstawiony w sposób samodzielny zwięzły i wyczerpujący; praca posiada drobne błędy w przypisach
Kolokwium: bardzo dobra znajomość zagadnień, umiejętność dyskusji
4,0 – praca: temat został przedstawiony w sposób samodzielny zwięzły i wyczerpujący; praca posiada przypisy, jednak są drobne błędy merytoryczne lub formalne
Kolokwium: dobra znajomość materiału, dobra umiejętność formułowania wypowiedzi w dyskusji
3,5 – praca: temat został przedstawiony pobieżnie, widoczne są większe braki merytoryczne i formalne
Kolokwium: zadowalająca znajomość zagadnień, lecz trudność sprawia ich przedstawienie
3, 0 – praca: temat został przestawiony pobieżnie, praca jest mało samodzielna, zawiera znaczące braki merytoryczne i formalne
Kolokwium: ogólna i powierzchowna znajomość zagadnień
2,0 – praca: praca jest nie na temat, lub jest niesamodzielna, lub brakuje przypisów
Kolokwium: brak znajomości materiału
Literatura
- J. Aumann, Zarys historii duchowości,
- Historia duchowości – 6 tomów – praca zbiorowa, tłumaczenie z języka włoskiego, wydane przez wydawnictwo Homo Dei.
- M. Chmielewski1, Wielka księga duchowości katolickiej,
- M. Chmielewski, Leksykon duchowości katolickiej,
- M. Chmielewski, 101 pytań o życie duchowe,
- J. W. Gogola, Teologia komunii z Bogiem,
- A. Słomkowski, Teologia życia duchowego,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: