Podstawy public relations, reklamy i brandingu KPW-NM>PodPRReklBran
1. Definicje i cele pr, reklamy i brandingu, podobieństwa i różnice
2.. Komunikacja w public relations:
- historia i rozwój pr, ewolucja modeli pr w teorii doskonałości
- teoria kontyngencji, teoria zarządzania relacjami
- najważniejsze elementy pr: wizerunek, tożsamość, reputacja
- cele public relations, zjawisko hierarchii stabilności
- sylwetka współczesnego pr-owca
- e-pr: istota pr w sieci i nowe zasady pr
- rodzaje treści w internecie - model PESO
- narzędzia wspierające komunikowanie w sieci
3. Branding - zarządzanie marką:
- definicje brandingu i brandu,
- elementy brandingu
- archetypy marek
- rodzaje brandingu: personal branding, employer brandking, rebranding, brading terytorialny/kulturalny, co-branding
4. Reklama - teoria, typy, strategie
- historia i rozwój reklamy
- funkcje reklamy
- typologia reklam
- strategie reklamowe i proces planowania reklamy
- mechanizmy wpływu na konsumentów w reklamie
- emocje w reklamie
5. Zarządzanie kryzysowe
- definicja, rodzaje i źródła kryzysów
- zarządzanie kryzysem - etapy i zasady
- rola liderów i rzeczników w sytuacjach kryzysowych
- case studies dobrych i złych praktyk w zarządzaniu kryzysowym
6. Aspekty etyczne i prawne PR, reklamy i brandingu
- aspekty etyczne - między pr a manipulacją
- rola kodeksów etycznych i egzekwowanie standardów etycznych
- nieetyczne praktyki PR i ich konsekwencje
- podstawowe przepisy regulujące reklamy
- regulacje dot. znaków towarowych i praw autorskich w kampaniach reklamowych
- oznaczanie reklam w mediach społecznościowych i influencer marketing
- case studies dobrych i złych praktyk w odniesieniu do odpowiedzialności społecznej w pr, reklamie i brandingu
7. Pr, reklama i branding w przyszłości
- nowe technologie w PR i reklamie: wpłw AI, automatyzacji, personalizacji, big data
- metaverse i technologie immersyjne (vr, ar)
- przyszłość marketingu w mediach społecznościowych
- trendy w reklamie
- zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna jako trendy w rozwoju marketingu
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
WIEDZA:
W_01 Ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi
i ich elementami.
W_02 Zna rodzaje więzi społecznych właściwych dla nauk o mediach oraz zna rządzące nimi prawidłowości.
W_03 Ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne, w tym medialne, i zasady ich funkcjonowania, a także działającym
w tych strukturach.
W_04 Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla nauk
o mediach, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich
i między nimi zachodzące.
W_05 Ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne, w tym medialne, i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania.
W_06 Ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów
w zakresie nauk o mediach oraz o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian.
W_07 Posiada wiedzę na temat funkcjonowania systemów medialnych w Europie i na świecie oraz podstawowych mechanizmów komunikowania politycznego.
W_08 Ma podstawową wiedzę dotyczącą etycznego wymiaru mediów oraz podstawowych kategorii komunikowania społecznego; zna podstawowe zasady i kryteria wartościowania etycznego w różnych obszarach komunikowania społecznego.
W_09 Ma podstawową wiedzę o prawnych i ekonomicznych uwarunkowaniach funkcjonowania mediów w Polsce i na świecie oraz mediów lokalnych i środowiskowych; ma wiedzę o procesach zmian w obszarze mediów i komunikowania społecznego w kontekście rozwoju nowych technologii i kształtowaniu się społeczeństwa informacyjnego.
UMIEJĘTNOŚCI:
U_01 Potrafi prognozować (uwzględniając także praktyczne aspekty tych prognoz) procesy
i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne), z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi właściwych dla dziennikarstwa i komunikacji społecznej.
U_02 Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami
i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania
z zakresu nauk o mediach.
U_03 Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia, posiada umiejętność wdrażania proponowanych rozwiązań.
U_04 Umie samodzielnie wykorzystywać i rozwijać zdobyte kompetencje komunikacyjne
w obszarze prasy, radia, telewizji, Internetu i rzecznictwa prasowego oraz public relations; potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą wiedzę językoznawczą, medialną i dziennikarską,
z uwzględnieniem umiejętności nabytych podczas praktyki zawodowej.
U_05 Potrafi samodzielnie i prawidłowo oceniać etycznie własne działania i zachowania
w obszarze komunikacji społecznej; potrafi rozwiązywać dylematy etyczne w pracy dziennikarskiej w oparciu o nabyte i wyćwiczone kompetencje etyczne i prawne; potrafi kompetentnie korzystać z prawa do tajemnicy dziennikarskiej oraz repliki i sprostowania; potrafi odpowiedzialnie działać w aspekcie etycznym i prawnym.
U_06 Potrafi skutecznie się porozumiewać w różnych sytuacjach komunikacyjnych: medialnych, dziennikarskich, edukacyjnych, public relations, rzecznictwa prasowego; umie przekazać podstawową wiedzę medialną i dziennikarską w działaniach edukacyjnych
w szkole i w rodzinie.
U_07 Potrafi tworzyć ustne i pisemne formy przekazów publicznych oraz kompetentnie prezentować je w uwarunkowaniach konkretnych mediów lub działań edukacyjnych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K_01 Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne.
K_02 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
K_03 Potrafi „śledzić życie”, by dostarczać społeczeństwu informacji wiarygodnych, interesujących, społecznie ważnych, koniecznych dla integralnego rozwoju człowieka
i społeczności.
K_04 Ma kompetencje podmiotowe do prawidłowego wartościowania poszukiwanych, zdobywanych i przekazywanych informacji i treści medialnych w aspekcie etycznym, prawnym, psychologicznym, społecznym; wykazuje dbałość o wysoką jakość swoich działań i przekazywanych wartości.
K_05 Ma ukształtowaną i przyswojoną postawę postępowania zgodnie z zasadami prawa
i etyki zawodowej.
K_06 Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w kontekście postępu
technologicznego i rozwoju społeczeństwa informacyjnego.
Kryteria oceniania
- Wykład z uwzględnieniem obserwacji potrzeb
- materiały wizualne i audiowizualne
- Case studies - dobre i złe praktyki
Zaliczenie: egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Lektury podstawowe:
Budzyński W., Public Relations. Wizerunek. Reputacja. Tożsamość, Warszawa 2019.
Cenker E. M., Public relations, Poznań 2007.
Cialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańsk 2004.
Cymanow-Sosin K., Metafory we współczesnej reklamie, Toruń 2010.
Cymanow-Sosin K., Perswazyjność w komunikacji wizerunkowej i języku, Kraków 2020.
Cymanow-Sosin K., Lokowanie idei w reklamie, Toruń 2020.
Greek A. , Kreatywność w public relations, Warszawa 2004.
Hope E., Public relations czy to się sprawdzi?, Gdańsk 2004.
Hope E., Public relations instytucji użyteczności publicznej, Gdańsk 2005.
Laermer R., Prichinello M., Public relations, Gdańsk 2004.
Olędzki J., Tworzydło D. red, Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, Warszawa 2007.
Seidel F. Public relations w praktyce, Felberg SJA Warszawa 2003.
Szymańska A., Public relations w systemie zintegrowanej komunikacji marketingowej, Wrocław 2005.
Tworzydło D., Solińskiego T. (red.), Public relations w teorii i praktyce, Rzeszów 2006.
Wójcik K., Public Relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: