E-design - projektowanie komputerowe KPW-PP-NM>E-des
Aby zrozumieć mechanizmy działania współczesnej po-nowoczesnej przestrzeni publicznej w większości również wirtualnej trzeba je poznać w konkretnym kontekście kulturowo-społecznym. Celem kształcenia w ramach tego przedmiotu jest poznanie tych mechanizmów poprzez wypracowanie umiejętności budowania marki osoby, organizacji, produktu w zależności od potrzeb szeroko rozumianego rynku. W tym zakresie bardzo ważnym celem jest wykształcenie umiejętności pozwalających przejść drogę projektową od założeń koncepcyjnych do efektu końcowego. Ważną umiejętnością jest dostrzeżenie problemu czy potrzeby rynku czy szeroko rozumianego klienta. Zajęcia mają dać studentowi szeroki wachlarz narzędzi pozwalających mu osiągnąć wyznaczone cele w czasie procesu projektowego. Aby osiągnąć wyznaczone cele sztuka projektowania – Design korzysta z osiągnięć wielu dziedzin ludzkiej wiedzy takich jak psychologia, socjologia, językoznawstwo, semiologia i wiele innych (w zależności od potrzeb), konkretny projekt – produkt, marka często są syntezą tej wiedzy.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu ćwiczeń student zna podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji wizualnej, również te dotyczące e-designu, charakteryzuje poszczególne elementy identyfikacji wizualnej. Definiuje adresatów informacji i na tej podstawie formułuje potrzeby projektowe systemu informacji. Potrafi zaprojektować proste elementy komunikacji wizualnej (logo, znak EXLIBRIS, infografika). Jest wrażliwy na otoczenie typograficzne, komunikację i identyfikację wizualną swojego otoczenia w miarę swoich możliwości potrafi na nią wpływać.
Kryteria oceniania
1. Obecność na zajęciach (minimum 70%).
2. Realizacja zadań projektowych w czasie zajęć
3. Wiedza z zakresu zagadnień poruszanych na zajęciach
Literatura
Literatura podstawowa:
– Arheim, R., Myślenie wzrokowe, tłum. Chojnacki, M., Gdańsk 2011
– Frutiger, A., Człowiek i jego znaki, tłum. Tomaszewska, CZ., Warszawa 2005
– González-Miranda, E., Quindós, T., Projektowanie ikon i piktogramów, tłum., Świderska A., Kraków 2016.
– Myczkowska-Szczerska A., Projektowanie informacji wizualnej. Wprowadzenie. Kraków 2018.
– Pawluczuk, E., Znaki identyfikujące, rodzaje, funkcje i kryteria oceny, Kraków 2001.
– Szarzyńska, J., Komunikacja wizualna. Potrzebne pojęcia, Kraków 2006
Komunikacja wizualna. Wybrane zagadnienia, Kraków 2006
Literatura uzupełniająca:
– Arheim, R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, tłum. Mach, J., Officyna, Łódź 2019
– Berger, J., O patrzeniu, tłum. S. Sikora, Warszawa 1999.
– Berger, J., Sposoby widzenia, Bryl,E., Warszawa 2008.
– Cage, J., Kolor i znaczenia. Sztuka, nauka, symbolika., tłum. Holzman, J., Żakiewicz, A. Kraków 2010.
– Carter, R., Digital Color and Type, Crans – Près – Céligny 2002.
– Eco, U., Semiologia życia codziennego, tłum. Ugniewska, J., Salwa, P., Warszawa 1999.
– Fleischer, M., Communication design czyli Projektowanie komunikacji (lub odwrotnie), Łódź 2010.
– Grech, M., Siemens, A., (red), Badanie i projektowanie komunikacji 1, Wrocław 2012.
– Hradziej, P., Wawrzkiewicz, R., Ogólnopolskie Wystawy Znaków Graficznych, Kraków 2016.
– Młodkowski, J., Aktywność wizualna człowieka, Warszawa 1998.
– Myczkowska-Szczerska A., Liczba i proporcja w komunikacji wizualnej, Kraków 2018.
– Pelc, J., Wstęp do Semiotyki, Warszawa 1984
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: