Media relations i rzecznictwo prasowe KPW-PR-SM>MediaRela
Treści kształcenia zogniskowane są wokół głównego tematu, jakim jest: MEDIA RELATIONS czyli JAK I PO CO WSPÓŁPRACOWAĆ Z DZIENNIKARZAMI I REDAKCJAMI? Studenci zostaną zapoznani z podstawowymi podziałami mediów oraz ich systematyką ze względu na rodzaj medium, sposób przekazu, zasięg, częstotliwość i profil. Następny blok informacji będzie związany z treściami, którymi zainteresowani są dziennikarze w toku współpracy z osobami odpowiedzialnymi za public relations instytucji. Równocześnie student zdobędzie określoną wiedzę na temat przepisów prawnych oraz zakresu kompetencji dziennikarza i specjalisty PR, które określają granice wpływu obu profesji. Kolejny blok tematyczny to zasady związane z przeprowadzaniem wywiadów oraz formalnych i nieformalnych rozmów z dziennikarzami (przewodnim hasłem tego bloku będzie autoryzacja). Z kolei studenci zostaną zapoznani z prawidłami podstępowania rzecznika prasowego oraz zakresem obowiązków osób, które z ramienia instytucji skierowane są do kontaktów z mediami. Na koniec studenci zapoznają się z poszczególnymi formami medialnymi oraz samodzielnie będą przygotowywać materiały dla dziennikarzy (case study).
Treści kształcenia:
T_1. Media relations zasady współpracy z mediami?
T _2. Specjalista z zakresu MR.
T_3. Schemat podziału mediów i ich systematyka.
T_4. Współpraca dziennikarza z osobami odpowiedzialnymi za public relations instytucji.
T_5. Rola rzecznika prasowego firmy i instytucji.
T_6. Media relations a reklama.
T_7. Przepisy prawne oraz zakres kompetencji dziennikarza i specjalisty PR, które określają granice wpływu obu profesji.
T_8. Wywiady oraz formalne i nieformalne kontakty z dziennikarzami.
T_9. Zasady rzecznika prasowego oraz zakres obowiązków osób, które z ramienia instytucji skierowane są do kontaktów z mediami.
T_10. Prawidła udzielania odpowiedzi dziennikarzom.
T_11. Rodzaje komunikatów do mediów
T_12. Typy konferencji prasowych
T_13. Zasady pisania tekstu dedykowanego.
T_14. Reagowanie na kryzys na linii media – PR
T_15. Pakiet komunikatów medialnych.
W cyklu 2022/2023-L:
Przedmiot ma charakter głównie warsztatowy. Jego podstawowym celem jest rozwijanie praktycznych umiejętności studentów posiadających już pewną wiedzę i praktykę w tym obszarze. Tematy jakie będą poruszane na zajęciach to: postawy PR w obszarze media relations, nowe trendy w PR, kompetencje, zadania, cechy, umiejętności rzecznika prasowego, analiza celów kampanii komunikacyjnych, grup docelowych, analiza potencjalnych błędów popełnianych w zawodzie rzecznika, personal branding, przygotowywanie profesjonalnych prezentacji, analiza komunikatów prasowych oraz materiałów graficznych (outdoor), sytuacji kryzysowych, podstawy prawa prasowego i autorskiego, współczesny copywriting. Zaliczenie przedmiotu: esej dotyczący analizy wybranego zagadnienia poruszanego w czasie zajęć, obecność na zajęciach, aktywność |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W03 Ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi i ich elementami S1P_W03
K_W04 Zna rodzaje więzi społecznych właściwych dla nauk o mediach oraz zna rządzące nimi prawidłowości S1P_W04
K_W05 Ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne, w tym medialne, i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach S1P_W05
K_W06 Zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla nauk o mediach , pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące S1P_W06
K_W07 Ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne, w tym medialne, i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania S1P_W07
K_W08 Ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów w zakresie nauk o mediach oraz o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian S1P_W08
K_W09 Posiada wiedzę na temat funkcjonowania systemów medialnych w Europie i na świecie oraz podstawowych mechanizmów komunikowania politycznego S1P_W09
K_W20 Ma podstawową wiedzę dotyczącą etycznego wymiaru mediów oraz podstawowych kategorii komunikowania społecznego; zna podstawowe zasady i kryteria wartościowania etycznego w różnych obszarach komunikowania społecznego S1P_W07
K_W21 Ma podstawową wiedzę o prawnych i ekonomicznych uwarunkowaniach funkcjonowania mediów w Polsce i na świecie oraz mediów lokalnych i środowiskowych; ma wiedzę o procesach zmian w obszarze mediów i komunikowania społecznego w kontekście rozwoju nowych technologii i kształtowaniu się społeczeństwa informacyjnego S1P_W08
K_U04 Potrafi prognozować (uwzględniając także praktyczne aspekty tych prognoz) procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne), z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi właściwych dla dziennikarstwa i komunikacji społecznej S1P_U04
K_U05 Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu nauk o mediach S1P_U05
K_U06 Analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia, posiada umiejętność wdrażania proponowanych rozwiązań S1P_U06
K_U13 Umie samodzielnie wykorzystywać i rozwijać zdobyte kompetencje komunikacyjne i dziennikarskie w obszarze prasy, radia, telewizji, Internetu i rzecznictwa prasowego oraz public relations; potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą wiedzę językoznawczą, medialną i dziennikarską, z uwzględnieniem umiejętności nabytych podczas praktyki zawodowej S1P_U06
K_U17 Potrafi samodzielnie i prawidłowo oceniać etycznie własne działania i zachowania w obszarze komunikacji społecznej; potrafi rozwiązywać dylematy etyczne w pracy dziennikarskiej w oparciu o nabyte i wyćwiczone kompetencje etyczne i prawne; potrafi kompetentnie korzystać z prawa do tajemnicy dziennikarskiej oraz repliki i sprostowania; potrafi odpowiedzialnie działać w aspekcie etycznym i prawnym S1P_U05
K_U20 Potrafi skutecznie się porozumiewać w różnych sytuacjach komunikacyjnych: medialnych, dziennikarskich, edukacyjnych, public relations, rzecznictwa prasowego; umie przekazać podstawową wiedzę medialną i dziennikarską w działaniach edukacyjnych w szkole i w rodzinie H1P_U11
K_U21 Potrafi tworzyć ustne i pisemne formy przekazów publicznych oraz kompetentnie prezentować je w uwarunkowaniach konkretnych mediów lub działań edukacyjnych S1P_U09, S1P_U10
K_K05 Umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich), uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne S1P_K05
K_K07 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy S1P_K07
K_K11 Potrafi „śledzić życie”, by dostarczać społeczeństwu informacji wiarygodnych, interesujących, społecznie ważnych, koniecznych dla integralnego rozwoju człowieka i społeczności S1P_K03
K_K12 Ma kompetencje podmiotowe do prawidłowego wartościowania poszukiwanych, zdobywanych i przekazywanych informacji i treści medialnych w aspekcie etycznym, prawnym, psychologicznym, społecznym; wykazuje dbałość o wysoką jakość swoich działań i przekazywanych wartości S1P_K04
K_K14 Ma ukształtowaną i przyswojoną postawę postępowania zgodnie z zasadami prawa i etyki zawodowej H1P_K04
K_K16 Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w kontekście postępu technologicznego i rozwoju społeczeństwa informacyjnego H1P_K06
K_K17 Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy uwzględniając w swojej wizji pracy potrzeby duchowe własne i innych; potrafi postrzegać swoją pracę dziennikarską w uwarunkowaniach rynkowych jako misję publiczną dla dobra człowieka i społeczności H1P_K07
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
W celu najskuteczniejszego przygotowania studentów do wykonywania zawodu PR-owca, zaproponowane są następujące metody: prezentacja multimedialna prowadzącego na etapie wdrażania wiedzy teoretycznej z wybranego obszaru MR, następnie dyskusja z prowadzącym oraz dyskusja grupowa – głównie na podstawie analizy przypadku (case study). W przypadku prezentacji planu kampanii MR przez studenta wykorzystanie metody skupiska kompetencji: pracy z zespołem jako kompetencji kluczowej oraz – w razie wystąpienia takiej potrzeby - rozmowa i indywidualna praca ze studentem z zakresu wystąpień publicznych i form współpracy z dziennikarzami.
Narzędzia użyte do nauki zdalnej: Teams, Skype, Platforma e-kursy, zoom, e-mail.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczania:
Zaliczenie następuje w formie oceny przygotowanej i samodzielnie zaprezentowanej pracy w formie prezentacji konferencji prasowej na wybrany, wcześniej ustalony temat. Wystąpienie w ustalonym uprzednio terminie nie dłuższe niż 15 minut, z przygotowanym i przesłanym do akceptacji materiałem. W razie wątpliwości do to treści lub sposoby prezentacji, a także frekwencji i braku aktywności podczas spotkań, prowadzący zastrzega sobie możliwość egzaminu w formie pisemnej lub ustnej w okresie sesji egzaminacyjnej z tematyki związanej z treściami podawanymi przez prowadzącego w trakcie trwania zajęć.
Forma zaliczenia w razie e-nauczania: Zaliczenie z media relations - analiza medialna wybranych stacji (20%), projekt zaliczeniowy (60% oceny), obecność (20%), aktywność (10%). Narzędzie do przeprowadzenia zaliczenia/egzaminu: Teams, Skype, zoom, e-mail.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Materiały do ćwiczeń:
Andrzej Ksawery Stolarczyk, Jak zorganizować doskonałą konferencję prasową? Cz. 1, „Brief” nr 27/2001, http://www.szkolareklamy.edu.pl/sections-viewarticle-121.html
Andrzej Ksawery Stolarczyk, Jak zorganizować doskonałą konferencję prasową? Cz. 2, „Brief” nr 28/2001, http://www.szkolareklamy.edu.pl/sections-viewarticle-122.html
Andrzej Ksawery Stolarczyk, Jak zorganizować doskonałą konferencję prasową? Cz. 3. Trudne pytania, „Brief” nr 29/2001, http://www.szkolareklamy.edu.pl/sections-viewarticle-174.html
Maria Wojtak, Analiza gatunków prasowych, Lublin 2010 (rozdz. 3, 4, 5, 6, 7, 8).
Z. Bauer, E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów, Universitas, Kraków 2000,
J. Altkorn, Wizualizacja firmy, Instytut Marketingu, Kraków, 1999.
C.J. Bertrand, Deontologia mediów, PAX, Warszawa 2007,
W. Budzyński, Wizerunek firmy. Kreowanie, zarządzanie, efekty, Poltex, Warszawa 2003,
R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005,
K. Cymanow-Sosin, Lokowanie idei w reklamie, Wydawnictwo Adam Marszałek,Toruń 2020.
K. Cymanow-Sosin, Metafory we współczesnej reklamie, Wydawnictwo Grado, 2010.
K. Cymanow-Sosin, Perswazyjność w komunikacji wizerunkowej i języku, Wydawnictwo Petrus 2020.
B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006,
M. Drożdż, Etyczne szanse kształtowania pozytywnego wizerunku PR, w: Public Relations w komunikowaniu społecznym i marketingu, J. Olędzki (red.), IDUW, Warszawa 2010,
M. Drożdż, Etyczne orientacje w mediosferze, Biblos, Tarnów 2006,
M. Drożdż (red.), Prawda w mediach. Między ideałem a iluzją, Biblos, Tarnów 2010,
A. Drzycimski, Sztuka kształtowania wizerunku, Business Press, Warszawa 1997,
J. Fiske, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wydawnictwo Astrum, Wrocław 1999,
W. Gałązka, Gotowych faktów nie ma. Kreacja informacji oraz wizerunku publicznego i medialnego, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław 2008,
T. Goban-Klas, Public Relations, czyli promocja reputacji. Pojęcia, definicje, warunkowania, Warszawa 1996,
Jan Paweł II, Szybki rozwój. List apostolski Jana Pawła II do odpowiedzialnych za środki społecznego przekazu, Watykan 2005,
W. Jabłoński, Kreowanie informacji. Media relations, PWN, Warszawa, 2006.
Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations przyjęty w czasie II Kongresu PSPR 26 czerwca 1996 roku,
M. Mihajić, License to communicate, w: Nowoczesne strategie komunikacji, XVI Międzynarodowe Seminarium Face, Warszawa 2012,
J. Mikułowski-Pomorski, Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków 1999,
C. Nass, B. Reeves, Media i ludzie, PIW, Warszawa 2000,
Th. M. Newcomp, Psychologia społeczna, PWN, Warszawa 1970,
J. Olędzki, Etyka w polskim PR. Refleksje badawcze, Oficyna Wydawnicza Aspra, Warszawa 2009,
H. Przybylski (red.), Public relations - sztuka skutecznej komunikacji w teorii i praktyce, Katowice 2004,
M. Szyszka, Kształtowanie wizerunku instytucji pomocy społecznej w mediach, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2012, L. Tkaczyk, Komunikacja niewerbalna. Postawa, mimika, gest, Wyd. Astrum, Wrocław 1996,
K. Wolny-Zmorzyński, J. Snopek, K. Groń (red.), Komunikacja wizualna w reklamie, public relations i w prawie, Poltext, Warszawa 2013,
Z. Zemler, Public Relations — kreowanie reputacji firmy, Warszawa 1992.
W cyklu 2022/2023-L:
The subject is mainly workshop-based. Its basic aim is to develop the practical skills of students who already have some knowledge and practice in this area. Topics to be discussed during the classes include: PR attitudes in the field of media relations, new trends in PR, competences, tasks, features, skills of a press officer, analysis of communication campaign goals, target groups, analysis of potential mistakes made in the press officer profession, personal branding, preparation of professional presentations, analysis of press releases and graphic materials (outdoor), crisis situations, basics of press and copyright law, contemporary copywriting. Credit for the course: essay on the analysis of a selected issue raised during the classes, attendance at classes, activity. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: