Biznesmanagement KPW-SM>Biznes
T_01.Wprowadzenie do przedmiotu, podstawowe pojęcia, główne nurty i kierunki zarządzania, składniki modelu organizacyjnego, funkcje kierownicze.
T_02.Środowisko zarządzania. System otwarty i zamknięty. Szczeble zarządzania. Szkoła klasyczna, behawioralna i ilościowa. Zarządzanie projektami w kontekście zmian.
T_03.Składniki funkcjonalne procesu zarządzania. Rola planowania strategicznego i operacyjnego w tworzeniu projektów komercyjnych. Misja organizacji, rodzaje celów, etapy procesu planistycznego. Prognozowanie w planowaniu – metody, zastosowanie.
T_04.Organizowanie w zarządzaniu – podział pracy w ramach struktur, specjalizacja, rozszerzanie i wzbogacanie pracy, kryteria i rodzaje departamentalizacji. Centralizacja i decentralizacja. Rozpiętość kierowania. Zarządzanie delegowaniem uprawnień w projekcie na przykładzie organizacji macierzowej.
T_05.Kierowanie w organizacji – komunikacja - kanały, sieci scentralizowane i zdecentralizowane. Teorie treści motywacji (Maslowa, Herzberga, ERG, XY Mc Gregora, Mc Clellanda), modyfikacja zachowań Skinnera.
T_06. Przywództwo w zarządzaniu projektami – determinanty skuteczności, koncepcje podstawowe (skala ciągła, przywództwo dwuwymiarowe) i rozwinięte.
T_07.Ocena sprawności działań menedżerskich w procesach projektowych. Controlling – główne obszary kontroli, etapy procesu, podział (prewencyjna, sterująca, ex post), techniki kontroli operacyjnej, kontrola materiałowa i kontrola jakości. Kontrola finansowa – obszar i przedmiot analiz; kontrola zasobów ludzkich – podstawowe techniki.
T_08.Zarządzanie informacją – podział danych, źródła pozyskiwania. System Informowania Kierownictwa – cele, funkcje, rola systemów komputerowych. Proces przetwarzania danych. Sposoby przetwarzania, wspomaganie decyzji, symulacje. Interpretacja danych w zarządzaniu – elementy statystyki opisowej.
T_09.Zasoby ludzkie – percepcja, potencjał, osobowość. Formalne i nieformalne grupy pracownicze. Homo i heterogeniczność, stabilność i niestabilność grup. Kultura organizacji. Normy i role w grupach pracowniczych. Istota zarządzania zespołami ludzkimi w działalności projektowej.
T_10.Rozwijanie umiejętności menedżerów. Kompetencje, planowanie i kontrola czasu pracy. Zarządzanie współuczestniczące. Teoria Z i zarządzanie japońskie.
T_11.Procesy decyzyjne w zarządzaniu. Identyfikacja i zdefiniowanie problemu. Proces analizy racjonalnej. Tworzenie wariantów decyzyjnych i kryteria ich oceny Zarządzanie ryzykiem decyzyjnym. Zastosowanie tabeli korzyści i drzew decyzyjnych.
T_12. Teoretyczne aspekty zarządzania projektami. Definicje, cechy charakterystyczne, rodzaje projektów, zarządzanie portfelem projektów.
T_13. Zarządzanie projektami – kluczowe fazy projektów, zarządzanie jakością i ryzykiem projektów, plan finansowy i ocena wykonalności projektu.
T_14. Prezentacja i omówienie projektów przygotowanych w ramach zajęć – analiza przypadku cz. I.
T_15. Prezentacja i omówienie projektów przygotowanych w ramach zajęć – analiza przypadku cz. II.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W celu najskuteczniejszego przygotowania studentów do planowania, realizacji, wdrożenia i pomiaru efektywności zarządzania projektem zaproponowane są następujące metody: podająca w formie wykładów oraz wspierająca - oparta na bezpośredniej obserwacji potrzeb oraz konkretnym doradztwie i doborze właściwych form i narzędzi projektowych z wykorzystaniem analizy przypadków – case studies.
Kryteria oceniania
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Zaliczenie następuje w formie oceny na podstawie udziału w zajęciach oraz aktywności podczas rozwiązywania studiów przypadku (case studies). Kluczowym parametrem ostatecznej oceny jest opracowanie i przedstawienie projektu organizacji wybranego przedsiębiorstwa.
Literatura
Griffin R.W.: Podstawy zarządzania organizacjami. PWN, Warszawa 2007.
Stoner J.: Kierowanie. PWE, Warszawa 2004.
Stabryła A.: Zarządzanie projektami ekonomicznymi i organizacyjnymi. PWN Warszawa 2019.
Pawlak M..: Zarządzanie projektami. PWN Warszawa 2020.
Kotler. Ph. i in: Marketing 4.0. MT Biznes 2017.
Martyniak Z. Nowe metody i koncepcje zarządzania, AE Kraków, 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: