Etyka i estetyka komunikowania KPW-SM>EtykaiEstKom
Zapoznanie studentów z zasadami i normami etycznej komunikacji i etycznych zachowań komunikacyjnych w przestrzeni publicznej. Cykl wykładów obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu etycznych aspektów mediów i komunikacji społecznej. Treść zajęć wprowadza w problematykę aksjologiczną współczesnych mediów i różnych form komunikowania społecznego oraz prezentuje podstawowe zasady personalistycznej deontologii mediów i komunikacji społecznej. Treść części wykładów ma charakter propedeutyczny, jest wprowadzeniem w główne zagadnienia etycznego wymiaru mediów i komunikowania społecznego. Druga część tematów dotyczy wybranych obszarów etyki mediów: obszaru organizacji i funkcjonowania struktur medialnych, obszaru szczegółowych deontologii medialnych oraz medialnych etyk zawodowych, obszaru etyki odbiorców mediów i komunikowania między personalnego .
W cyklu 2022/2023-Z:
Zapoznanie studentów z etycznymi zasadami i normami komunikacji oraz zachowań komunikacyjnych w przestrzeni publicznej. Cykl wykładów obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu etycznych aspektów mediów i komunikacji społecznej. Treść zajęć wprowadza w problematykę aksjologiczną współczesnych mediów i różnych form komunikowania społecznego oraz prezentuje podstawowe zasady personalistycznej deontologii mediów i komunikacji społecznej. Treść części wykładów ma charakter propedeutyczny, jest wprowadzeniem w główne zagadnienia etycznego wymiaru mediów i komunikowania społecznego. Druga część tematów dotyczy wybranych obszarów etyki mediów: obszaru organizacji i funkcjonowania struktur medialnych, obszaru szczegółowych deontologii medialnych oraz medialnych etyk zawodowych, obszaru etyki odbiorców mediów i wzajemnego komunikowania osób. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Zapoznanie studentów z etycznymi zasadami i normami komunikacji oraz zachowań komunikacyjnych w przestrzeni publicznej. Cykl wykładów obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu etycznych aspektów mediów i komunikacji społecznej. Treść zajęć wprowadza w problematykę aksjologiczną współczesnych mediów i różnych form komunikowania społecznego oraz prezentuje podstawowe zasady personalistycznej deontologii mediów i komunikacji społecznej. Treść części wykładów ma charakter propedeutyczny, jest wprowadzeniem w główne zagadnienia etycznego wymiaru mediów i komunikowania społecznego. Druga część tematów dotyczy wybranych obszarów etyki mediów: obszaru organizacji i funkcjonowania struktur medialnych, obszaru szczegółowych deontologii medialnych oraz medialnych etyk zawodowych, obszaru etyki odbiorców mediów i wzajemnego komunikowania osób. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
(K_W01, K_W04, K_W05, K_W06)
Student zna zasady etycznej komunikacji i etycznych zachowań komunikacyjnych obowiązujących w przestrzeni publicznej
Umiejętności
(K_U01, K_U03, K_U06)
W różnych tekstach kultury wskazuje i wyjaśnia mechanizmy powstawania dobrych i złych zachowań komunikacyjnych
Kompetencje społeczne
(K_K01, K_K06)
Docenia wartość etycznych zachowań komunikacyjnych jako jeden z przejawów troski o zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności
Metody i narzędzia dydaktyczne:
M_01: wykłady wsparte prezentacjami multimedialnymi,
M_02: lektury do indywidualnego opracowania z zakresu treści kształcenia,
M_03: konsultacje indywidualne i grupowe, bezpośrednie i e-learningowe,
M_04: dyskusje problemowe w kontekście pytań i problemów studentów.
Kryteria oceniania
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
W_01: obecność na zajęciach (75%)
W_02: aktywność na zajęciach w twórczym dyskursie etycznym
W_03: egzamin ustny: pozytywna odpowiedź na 1 pytanie z podanych tez do egzaminu
Literatura
Lektury podstawowe:
1. M. Drożdż, Materiały z wykładów, Kraków 2020.
2. M. Drożdż, Osoba i media w prawdzie i uczciwości, Kraków 2018.
3. M. Drożdż, Odnaleźć się w mediosferze, Kraków 2019.
4. M. Drożdż, Etyka mediów w obronie wartości, Kraków 2019.
5. J. Kreft, Władza algorytmów. U źródeł potęgi Google i Facebooka, Kraków 2019.
6. G. Ptaszek, Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Kraków 2019.
7. J. Pleszczyński, Etyka dziennikarska, Warszawa 2007.
8. A. Poznańska, Komunikacja medialna a sfera publiczna. Szanse i zagrożenia, Jelenia Góra 2012.
9. T. Kononiuk, Etyczne dziennikarstwo. Ewolucja deontyczna zawodu, Warszawa 2015.
10. Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w środkach przekazu, Watykan 2000.
Lektury uzupełniające:
1. Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w reklamie, Watykan 1997
2. Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Etyka w Internecie, Watykan 2002.
3. Baczyński, Telewizja a świat wartości, Kraków 2003.
4. P. Czarnecki, Dylematy etyczne współczesności, Warszawa 2008.
5. Szewczyk, Problemy moralne w świecie informacji, Warszawa 2008.
6. M. Iłowiecki, Pilnowanie strażników. Etyka dziennikarska w praktyce, Warszawa 2012.
7. T. Kononiuk, Profesjonalizacja w dziennikarstwie. Między modernizmem a ponowoczesnością, Warszawa 2013.
8. K. Wolny-Zmorzyński, K. Konarska, Klinika dziennikarstwa - credo, Wocław 2016.
9. K. Wolny-Zmorzyński, K. Konarska, Klinika dziennikarstwa - profńaktyka i edukacja, Wrocław 2019.
W cyklu 2022/2023-Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
W cyklu 2023/2024-Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
Uwagi i nakład pracy uczestnika zajęć: |
W cyklu 2023/2024-Z:
Uwagi i nakład pracy uczestnika zajęć: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: