Media literacy - użytkowanie mediów KPW-SM>MediaLit
Celem zajęć jest wprowadzenie w tematykę media literacy. Studenci zostaną zapoznani z wybranymi zagadnieniami z zakresu historii edukacji medialnej, działaniami upowszechniającymi oraz różnymi ścieżkami jej wdrażania. Część zajęć poświęcona zostanie omówieniu przykładów dobrych praktyk zrealizowanych na drodze edukacji formalnej i nieformalnej.
TEMATYKA ZAJĘĆ:
1.Spotkanie wprowadzające w tematykę kursu. Podstawowe pojęcia związane z media literacy.
2. Początki i rozwój edukacji medialnej. Cele edukacji medialnej.
3. Historia edukacji medialnej w Polsce i na świecie.
4. Alfabetyzacja medialna – przegląd rozwiązań edukacyjnych.
5. Działania upowszechniające edukację medialną (UNESCO, KE, UNESCO instytucje krajowe).
6. Kompetencje medialne i cyfrowe. Pokolenia medialne.
7. Ujęcia modelowe kompetencji medialnych. Katalogi kompetencji. Europejskie Ramy Kompetencji Cyfrowych dla Obywateli (DigComp).
8. Psychologiczne aspekty użytkowania mediów.
9. Analiza krytyczna przekazu medialnego. Dezinformacja. Narzędzia weryfikacji. Przeciwdziałanie dezinformacji – prezentacja przykładów projektów i metod dydaktycznych (np. prowadzonych przez Stowarzyszenie Demagog, NASK).
10. Edukacja medialna najmłodszych – uwarunkowania i potrzeby. Przykłady działań edukacyjnych.
11. Edukacja medialna młodzieży. Sposoby realizacji edukacji medialnej w szkole. Kompetencje medialne nastolatków w świetle ostatnich badań i raportów (np. „Nastolatki 3.0).
12. Kompetencje cyfrowe i medialne seniorów.
13. Przykłady dobrych praktyk w zakresie edukacji medialnej zrealizowanych na drodze edukacji formalnej i nieformalnej.
14. Kolokwium.
15. Podsumowanie cyklu. Ewaluacja.
W cyklu 2022/2023-L:
Cykl zajęć wprowadza w obszerną problematykę edukacji medialnej opierając się na media literacy. |
W cyklu 2023/2024-L:
Celem zajęć jest wprowadzenie w tematykę media literacy. Studenci zostaną zapoznani z wybranymi zagadnieniami z zakresu historii edukacji medialnej, działaniami upowszechniającymi oraz różnymi ścieżkami jej wdrażania. Część zajęć poświęcona zostanie omówieniu przykładów dobrych praktyk zrealizowanych na drodze edukacji formalnej i nieformalnej. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Kryteria oceniania
1.Obecność i aktywność podczas zajęć. Student może opuścić zajęcia bez usprawiedliwienia tylko dwa razy.
2.Kolokwium sprawdzające wiedzę cząstkową słuchaczy.
3.Przygotowanie i wygłoszenie referatu na zaakceptowany przez prowadzącego temat.
Literatura
Lektury podstawowe:
Edukacja medialna – zasady funkcjonowania w świecie nowych mediów, pod red. K. Cymanow-Sosin, Kraków 2023
Ptaszek G., Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Kraków 2019.
Ogonowska A., Ptaszek G. (red.), Edukacja medialna w dobie współczesnych zmian kulturowych, społecznych i technologicznych, Kraków 2015.
Ogonowska A., Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Kraków 2013.
Lektury uzupełniające:
Drzewiecki P., MEDIA AKTYWNI. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej? Program nauczania edukacji medialnej dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z opracowaniem metodycznym, Otwock – Warszawa 2010.
Fedorowicz F., Ratajski S. (red.), O potrzebie edukacji medialnej w Polsce, Warszawa 2015.
Wrońska M., Funkcjonowanie seniorów w przestrzeni medialnej. Między ideą a praktyką, Rzeszów 2021.
W cyklu 2022/2023-L:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
W cyklu 2023/2024-L:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: Drzewiecki P., MEDIA AKTYWNI. Dlaczego i jak uczyć edukacji medialnej? Program nauczania edukacji medialnej dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych z opracowaniem metodycznym, Otwock – Warszawa 2010. |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
nakład pracy: 35 h |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: