Prawo reklamy, brandingu i PR KPW-SM>PrawoRek
Reklama jest jednym z najpowszechniejszych środków komunikacji na linii przedsiębiorca/ ogłaszający a klient/odbiorca końcowy. Prawo reguluje reklamy w sposób kazuistyczny, tj. w odniesieniu do określonych produktów jak np. wyroby tytoniowe czy medyczne, określa ona bowiem właśnie tę relację, jaka istnienie pomiędzy producentem, sprzedawcą danego dobra usługi a jego odbiorcą. Zadaniem normy prawnej jest także zapewnienie ochrony odbiorcy — konsumenta, przed reklamą nieuczciwą, wprowadzającą w błąd, nachalną, łamiącą prywatność, wykorzystującą brak wiedzy i doświadczenia odbiorcy. Branding to wizualizacja przedsiębiorcy, graficzne przedstawienie firmy przedsiębiorcy odróżniające go od innych uczestników rynku. Zadaniem prawa jest zapewnienie równości stron i poszanowania zasad uczciwej konkurencji. PR to nie tylko działania rzecznika prasowego ale także szeroko rozumiana komunikacja z rynkiem i potencjalnymi inwestorami.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu krajowe i unijne przepisy prawne dotyczące prawa reklamy, brandingu i PR
Student zna i rozumie genezę i ewolucję instytucji prawnych oraz dotyczących ich regulacji, a także główne tendencje rozwojowe w zakresie prawa reklamy oraz podmioty, których te regulacje stosują i egzekwują
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa reklamy, posługiwać się normami i regułami prawnymi, a także prowadzić dyskusję dotyczącą tej problematyki oraz potrafi rozwiązać problem prawny
Student potrafi rozstrzygać problemy wiążące się ze stosowaniem prawa, komunikować się przy pomocy pojęć z tego zakresu
KOMPETENCJE:
Student potrafi zastosować normę prawną do konkretnego stanu faktycznego,
Student ma kompetencje w zakresie prawidłowego posługiwania się normami prawnymi i zasadami wykładni prawa
Student wie jak klasyfikować poszczególne instytucje prawa reklamy i wyjaśniać wzajemne relacje między nimi, w tym posługiwać się regułami wykładni przepisów
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach 30%
Terminowe wykonanie i zaprezentowanie zadanych na zajęciach prac - 70%
Literatura
E. Traple, Wprowadzenie [w:] Prawo reklamy i promocji, red. E. Traple, Warszawa 2007.
Dyrektywa 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 maja 2005 r., dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym oraz zmieniającej dyrektywę Rady 84/450/EWG,
Dyrektywa 97/7/WE, 98/27/WE i 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (przywoływanej dalej jako: dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych)
Dyrektywa Rady 84/450/EWG z 10 września 1984 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących reklamy wprowadzającej w błąd,
Dyrektywa Rady 85/577/EWG z 20 grudnia 1985 r. w sprawie ochrony konsumentów w odniesieniu do umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa,
Dyrektywa Rady 87/102/EWG z 22 grudnia 1986 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących kredytu konsumenckiego, dyrektywy Rady 90/314/EWG z 13 czerwca 1990 r. w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek,
Dyrektywa Rady 93/13/EWG z 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich,
Dyrektywa 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 20 maja 1997 r. w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość, Dyrektywa 97/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 6 października 1997 r. zmieniającej dyrektywę 84/450/EWG dotyczącą reklamy wprowadzającej w błąd w celu włączenia do niej reklamy porównawczej,
Dyrektywa 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 25 maja 1999 r. w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji,
Dyrektywa 2002/65/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 23 września 2002 r. dotyczącej sprzedaży konsumentom usług finansowych na odległość oraz zmieniającej dyrektywę Rady 90/619/EWG
Dyrektywa 97/7/WE i 98/27/WE.
Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym
Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe.
Ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.
Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji.
Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe.
Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
Kodeks Cywilny
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: