Wirkungsgeschichte: metoda, przykłady i zastosowanie (konwersatorium) LIC-S>22/23-L-1
Celem zajęć jest poznanie mało znanej a hermeneutycznie płodnej metody określanej niemieckim terminem Wirkungsgeschichte. Wskażemy tło filozoficzno-hermeneutyczne tego badania oddziaływania tekstu biblijnego na czytelnika czy słuchacza Biblii lub nauczania opartego słowie Bożym. Omówimy przejawy owego oddziaływania (Wirkung) w literaturze, sztuce, duchowości, ideach społecznych czy religijnych oraz zestawiania tych przejawów na osi czasu (Geschichte), w kontekście historycznym, kulturowym czy społecznym. Wreszcie, zwrócimy uwagę na możliwości wykorzystania wniosków wypływających z zastosowania tej metody w kaznodziejstwie, katechezie, osobistej pobożności czy modlitwie.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po wysłuchaniu wykładów i wskazanej literatury student powinien: umieć rozróżnić między historią egzegezy a oddziaływaniem tekstu biblijnego. Słuchacz powinien posiąść podstawową wiedzę odnośnie do analizy różnych przejawów oddziaływania tekstu biblijnego: w literaturze, w sztuce, w działaniach społecznych oraz religijnych. Winien także nauczyć się porządkować wnioski z analiz w postaci syntetycznego zestawienia.
Kryteria oceniania
Sprawdzenie wiedzy z wykładów oraz polecanej lektury odbywa się w formie egzaminu ustnego w oparciu o wybrany przykład oddziaływania tekstu biblijnego.
Literatura
Kremer J., Lazarus. Die Geschichte einer Auferstehung. Text, Wirkungsgeschichte und Botschaft von Joh 11,1-46, Stuttgart 1985.
McNamara M., Melchizedek: Gen 14,17-20 in the Targums, in Rabbinic and Early Christian Literature, “Biblica” 81 (2000), s. 1-31.
Pindel R. „Da gingen ihnen die Augen auf und sie erkannten ihn“. Die Analyse Lk 24, 13-35 und die Wirkungsgeschichte anhand der Werke Rembrandts van Rijn, „Analecta Cracoviensia“ 37 (2005), s. 261-280.
Pindel R., Interpretacja przypowieści o synu marnotrawnym w polskim kaznodziejstwie (1945-2000), „Verbum Vitae” 3 (2003), s. 233-253.
Pindel R., Jak współcześni poeci polscy interpretują nawrócenie Szawła? Narracja Dziejów Apostolskich i Wirkungsgeschichte, „Analecta Cracoviensia“ 43 (2011), s. 237-258.
Pindel R., Mowa na Areopagu w ujęciu św. Łukasza i Jana Pawła II. Analiza Dz 17, 16-34 oraz Wirkungsgeschichte, „Polonia Sacra” 17 (2005) t. 2, s. 167-196.
Pindel R., Ujęcia oparte na tradycji; [w:] „Z badań nad Biblią. Prace Katedry Teologii i Informatyki Biblijnej Wydziału Teologicznego PAT”, Kraków 1998, s. 47-64.
Pisarek S., Historia oddziaływania tekstu (Wirkungsgeschichte) jako nowa metoda w badaniu Nowego Testamentu, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 39 (1986) 2, s. 96-107.
Stępczak J., Chrzest Jezusa w Jordanie. Pismo a Tradycja w pierwszych trzech wiekach, „PWT w Poznaniu, Studia i Materiały” 19, Poznań 1998.
Vögtle A., Offenbarunggeschehen und Wirkungsgeschichte, Neutestamentliche Beiträge, Freiburg im Breisgau 1985.
Wrege H.-Th., Wirkungsgeschichte des Evangeliums. Erfahrungen, Perspektiven und Möglichkeiten, Göttingen 1981.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: