O Opatrzności Bożej LIC-S>22/23-L-5
Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
1) «Naturalne» pojęcie Opatrzności Bożej.
2) Opatrzność Boża w przekazie biblijnym.
3) Opatrzność Boża w nauce ojców Kościoła (Orygenes, Jan Damasceński, Augustyn i inni).
4) Teologowie o Opatrzności Bożej (Tomasz z Akwinu, Katarzyna ze Sjeny, Edyta Stein).
5) Rozwój nauki Kościoła o Opatrzności Bożej (Pantokrator; fatalizm i wolność woli; istnienie Opatrzności Bożej; zbawcza celowość
Opatrzności Bożej).
6) Teologiczny obraz Opatrzności Bożej (przymioty i przedmiot Opatrzności Bożej; sposoby Jej działania).
7) Egzystencjalny aspekt Opatrzności (zbawczy wymiar Opatrzności Bożej, opatrznościowy wymiar dziejów zbawienia).
8) Znaczenie dla życia duchowego (sprawiedliwość i miłosierdzie; zaufanie Bożej Opatrzności).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student zna źródła teologiczne (biblijne, patrystyczne, z Tradycji) poszczególnych twierdzeń na temat Opatrzności Bożej.
2. Student zna rozwój nauki Kościoła o Bożej Opatrzności.
3. Student rozpoznaje główne problemy egzystencjalne związane z nauką o Opatrzności Bożej.
Umiejętności:
1. Student potrafi samodzielnie analizować informacje zawarte w źródłach teologicznych na temat Opatrzności Bożej.
2. Student formułuje krytyczne oceny zarzutów przeciw Opatrzności Bożej.
3. Student jest w stanie podjąć działania stanowiące uczestnictwo w Opatrzności Bożej.
Kompetencje społ.:
1. Student potrafi samodzielnie i krytycznie rozwijać swoją wiedzę i pogłębiać wiarę
Kryteria oceniania
Egzamin ustny trwa ok. 10-15 min. Odpowiedź powinna zawierać podstawy biblijne zagadnienia, rozwój nauki Kościoła na jego temat i
problemy teologiczne z nim związane oraz ewentualnie jego znaczenie praktyczne (egzystencjalne) - oczywiście jeśli w danym
zagadnieniu występują te elementy.
Przykładowe pytania:
1. «Naturalne» pojęcie opatrzności Bożej.
2. Uczestnictwo w opatrzności Bożej.
3. Opatrzność Boża i zło w świecie.
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Adamczyk D., Stworzenie, opatrzność, ewolucja. Przyczynek do dialogu nauki i wiary, Szczecin: Print Group 2009, ss. 229.
2) Garrigou-Lagrange R., Opatrzność Boża a ufność w Bogu. Wierność i zdanie się na Boga, Gniezno 1994 (Studia Gnesnensia 8. Dział
Teologiczny 4), ss. 352.
3) Granat W., Teodycea. Istnienie Boga i Jego natura, Lublin 1968, ss. 496 (Opatrzność Boża i związane z nią problemy, s. 425-452).
4) Katarzyna ze Sieny, Księga Miłosierdzia Bożego czyli Dialog, Kielce: Verbum 1948, ss. 315.
5) Schmidbaur H. Ch., Gottes Handeln in Welt und Geschichte. Eine trinitarische Theologie der Vorsehung, St. Ottilien: Eos, 2003, ss. 791
(Münchener Theologische Studien. Systematische Abteilung 63).
6) Szczurek J. D., Opatrzność Boża i jej zbawcza celowość, Kraków: Wydawnictwo AA 2013, ss. 304.
7) Szczurek J. D., Trójjedyny. Traktat o Bogu w Trójcy Świętej jedynym, Kraków 2003, wyd. 2, s. 298-338.
8) Szmulewicz H., Boża opatrzność jako tajemnica miłości, Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tar-nowskiej Biblos, 2008, ss. 262.
9) Tomasz z Akwinu, Opatrzność Boża i magia, Warszawa 1994, ss. 41 (fragmenty Sumy teologicznej).
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
1) Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe wynikające z planu (wykład) - 30 godzin (lekcyjnych); |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: