Triduum Paschalne LIC-S>23/24-L-12
Wykład przedstawia rozwój obrzędów związanych z Triduum Paschalnym od Ostatniej Wieczerzy do czasów współczesnych. Następnie przedstawione zostaną współczesne obrzędy, ich symbolika, teologia i znaczenie w życiu Kościoła.
W cyklu 2023/2024-L:
|
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
TMaK_W01 - ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie nauk biblijnych
i teologii systematycznej, historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej
TMaK_W03 - zna terminologię nauk teologicznych i jej korzenie grecko-łacińskie
TMaK_U01 - potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
TMaK_K02 rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Kryteria oceniania
egzamin na zakończenie semestru
Praktyki zawodowe
nie ma
Literatura
- Bergamini A., Chrystus Świętem Kościoła, Kraków 2004;
- Małaczyński F., Dzieje Triduum Paschalnego w Kościele zachodnim, [w:] Diligis me? Pasce!, t. 1, red. S. Czerwik, Sandomierz 1999, s. 395-405;
- czasopismo „Liturgia Sacra” nr 1-2 (1995);
- Czerwik S., Kudasiewicz J., Witczyk H., Święte Triduum Paschalne. Komentarze biblijno-liturgiczne i medytacje, Kielce 2001;
- List okólny Kongregacji Kultu Bożego o przygotowaniu i obchodzeniu świąt paschalnych (1988);
- Janicki J., Misterium paschalne Chrystusa centralnym wydarzeniem życia Kościoła, „RBL” 49 (1996), nr 4, s. 236-248;
- Janicki J., Pascha - centrum roku liturgicznego Starego i Nowego Ludu Bożego. „RBL” 51 (1998), nr 2, s. 101-115;
- Małaczyński F., Bizantyjskie i łacińskie wpływy na liturgię Bożego Grobu, „RBL” 45 (1992), nr 2-6, s. 90-93;
- Potocki S., Misterium Paschy Starego Testamentu, „RBL” 41 (1988), nr 4, s. 274-286;
- Sczaniecki P., Obrzęd umywania nóg („mandatum”), „RBL” 11 (1958), nr 2, s. 159-168;
Włodarczyk S., Misterium paschalne punktem kulminacyjnym historii zbawienia (refleksje egzegetyczno-metodologiczne), RBL” 37 (1984), nr 3, s. 247-255
- Lijka K., Umywanie nóg symbolika gestu i praktyka liturgiczna, w: „Laudate Dominum”, red. K. Konecki, Gniezno 2005, s. 421-438.
- Nadolski B., Ogień Paschalny – sercem chrześcijaństwa, w: „Ante Deum stantes” red. S. Koperek, R. Tyrała, Kraków 2002, s. 465-472;
- Ryan V., Wielki Post. Święte Triduum, Tyniec 2003;
- Rojewski A., Triduum Paschalne w świetle Listu Okólnego Kongregacji Kultu Bożego „O przygotowaniu i obchodzeniu świąt paschalnych (16.01.1988 r.), w: „Confitemini Domino, quoniam bonus”, Warszawa 2007, s. 285-304;
- Brzeziński D., „Sacratissimum triduum crucifixi, sepulti, suscitati”, Wokół teologicznego sensu Triduum Paschalnego, w: „Confitemini Domino, quoniam bonus”, Warszawa 2007, s. 275-284.
- Von Balthazar H. U., Teologia Misterium Paschalnego, Kraków 2001;
- Lijka K., Symbolika nocy i ognia Wigilii Paschalnej, „Teologia praktyczna” 2 (2001), s. 25-42.
- Lijka K.Triduum Paschalne w Mszale rzymskim z 2002 roku, „Anamnesis” 8 (2002), nr 30, s. 60-65
Uwagi
W cyklu 2023/2024-L:
nie ma |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: