Teologia kapłaństwa LIC-S>23/24-L-8
Na zajęciach zaprezentowane będą takie zagadnienia jak:
1: Wstęp. Kapłaństwo ujęciu ogólnoreligijnym
2: Biblijne podstawy nauki o kapłaństwie,
3: Kapłaństwo Chrystusa i apostołów,
4: Kapłaństwo powszechne (w tym kapłaństwo kobiet),
5: Kapłaństwo służebne (hierarchiczne),
6: Niektóre zagadnienia z teologii sakramentu święceń,
7: Nauka Soboru Watykańskiego II o kapłaństwie.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1: Student/Doktorant jest w stanie zidentyfikować w Objawieniu przekaz odnoszący się do kapłaństwa, scharakteryzować go i objaśnić.
2: Student/Doktorant zna współczesną naukę Kościoła na temat kapłaństwa.
3: Doktorant zna główne nurty teologii kapłaństwa.
Umiejętności:
1: Student/Doktorant potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do zaplanowania i przeprowadzenia własnych badań służących rozwojowi
teologii kapłaństwa.
2: Student/Doktorant Potrafi przygotować publikację naukową z tego zakresu.
3: student/Doktorant jest w stanie bronić stanowiska Kościoła w kwestii odrębności kapłaństwa powszechnego i służebnego.
4: Student/Doktorant jest w stanie wyjaśnić stanowisko kościoła katolickiego w kwestii kapłaństwa kobiet.
Kompetencje:
1: Student/Doktorant angażuje się w dyskusję na tematy związane z kapłaństwem, np. na temat celibatu kapłańskiego.
2: Student/Doktorant jest przekonany o sensowności celibatu kapłańskiego i przestrzega zasad wynikających z poznanych treści
(wierność obowiązkowi celibatu [jeśli jest osobą duchowną], aktywnie go broni [jeśli do celibatu nie jest zobowiązany]).
3: student/Doktorant jest gotowy do poświęceń, cechuje się postawą ofiarności.
Kryteria oceniania
Podstawową metodą pracy jest lektura wyznaczonych tekstów i ich analiza pod kontem wskazanej problematyki.
1. Na egzaminie odpowiedź powinna wykazać znajomość podstaw biblijnych zagadnienia, rozwoju nauki Kościoła na
jego temat i problemów teologicznych z nim związanych.
2. Odpowiedź powinna także określić znaczenie praktyczne tego zagadnienia dla realizacji funkcji kapłańskich.
Pytania przykładowe:
1) Nowotestamentalne źródła nauki o kapłaństwie.
2) Kapłaństwo wspólne (powszechne) w nauce Kościoła.
3) Stopnie sakramentu święceń.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Pr. zb., Kapłaństwo, [w:] Encyklopedia katolicka, t. 8, kol. 710-729.
2. J. Galot, Teologia del sacerdozio, Firenze: Libreria Editrice Fio¬rentina 1981, ss. 309.
3. G. Greshake, Być kapłanem. Teologia i duchowość urzędu kapłańskiego, Wrocław 1983, ss. 208.
4. G. Greshake, Priestersein in dieser Zeit, Theologie. Pastorale Praxis. Spiritualität, Frei¬burg-Basel-Wien 2000, wyd. 2, ss. 445 (G. Greshake, Być kapłanem dzisiaj; tłum. W. Szymona, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów «W drodze» 2010, ss. 557).
5. Ratzinger J./Benedykt XVI, Głosiciele Słowa i słudzy Waszej radości. Teologia i duchowość sakramentu święceń, przekł. M. Górecka, M. Rodkiewicz, Lublin: Wydawnictwo KUL 2012, ss. 822 (Opera omnia, 12).
6. J. D. Szczurek, Teologia kapłaństwa w ujęciu integralnym. Podstawy biblijne, Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie - Wydawnictwo Naukowe 2021, ss. 164.
7. J. D. Szczurek, Teologia kapłaństwa w ujęciu integralnym. Rozwój nauki Kościoła, Kraków: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie - Wydawnictwo Naukowe 2023, ss. 200.
W cyklu 2023/2024-L:
Lektury uzupełniające: |
Uwagi
W cyklu 2023/2024-L:
1) Nakład pracy studenta (w godz. lekcyjnych): udział w wykładzie 15, przygotowanie do zajęć (lektura literatury podstawowej i uzupełniającej) 30, konsultacje 3, przygotowanie do egzaminu 12 - razem 60 godz. ECTS: 2. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: