Współczesne wyzwania teologii moralnej LIC-S>23/24-Z-10
(1-2) Teologia moralna jako nauka teologiczna: definicja teologii moralnej (przedmiot, cel metoda). Teologia moralna a inne dyscypliny teologiczne i poza teologiczne. Specyfika teologii moralnej. Responsoryczny charakter teologii moralnej. Idea Bożego powołania. Dar Boży jako zobowiązanie moralne.
(3-4) Rozwój czy zmiana moralnego nauczania? Kryzys w moralności. Niektóre tendencje współczesnej teologii moralnej
(5-6) Próby wyjścia z kryzysu: Słuchanie Słowa Bożego podstawą odnowy teologii moralnej, Wiara a moralność, Odnowa religijnego życia.
(7-8) Niektóre wyzwania współczesności. Zagrożenia dotyczące początków życia ludzkiego. Zagrożenia dotyczące kresu życia ludzkiego.
(9-10) Zagrożenia dotyczące tożsamości bycia człowiekiem: Seksualność mężczyzny i kobiety: feminizm, ideologia genderyzmu.
(11-12) Zagrożenia dotyczące ludzkiej prokreacji. Rodzina chrześcijańska na progu XXI wieku
(13-14) Zagrożenia dotyczące życia religijnego: elementy reinkarnacji i demonologii w religii. Zanik poczucia grzechu w wymiarze społecznym: zanik poczucia grzechu, poprawność polityczna, poszanowanie prawa własności dóbr niematerialnych.
(15) Znaki nadziei. Podstawa odnowy teologii moralnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student posiada wiedzę na temat specyfiki i zadań teologii moralnej we współczesnym świecie. Zna jej źródła i metody, a także ogólny zarys jej historii. Zna podstawowe wyzwania, przed którymi staje dziś teologia moralna. Posiada wiedzę na temat obiektywnego prawa moralnego, które odpowiada naturze osoby ludzkie.
UMIEJĘTNOŚCI
Student analizuje współczesne tendencje zagrażające życiu moralnemu w kontekście teologii moralnej. Wykorzystuje znajomość zasad teologii moralnej w życiu codziennym.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość wagi moralności chrześcijańskiej opartej na prawie naturalnym i naturze osoby ludzkiej. Postępuje zgodnie z zasadami natury osoby ludzkiej. Stosuje wiedzę teologiczno-moralną do budowania relacji międzyludzkich w rodzinie i w społeczeństwie.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu w formie ustnej. Pytania na egzaminie dotyczyć będą zagadnień, które były podejmowane na wykładach, a także odnoszące się do przeczytanej lektury. Przed egzaminem istnieje możliwość dialogu i zadawania pytań wiążących się z przerobionym materiałem.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Lektury podstawowe
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994;
BENEDYKT XVI, List o przyczynach kryzysu Kościoła, Wydawnictwo AA, Kraków 2019.
JAN PAWEŁ II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny w świecie współczesnym „Familiaris consortio” (22.11.1981), wyd. TUM, Wrocław 1998.
JAN PAWEŁ II, Encyklika o niektórych podstawowych problemach nauczania moralnego Kościoła “Veritatis splendor” (06. 08.1993) wyd. TUM, Wrocław 1998.
JAN PAWEŁ II, Encyklika o wartości i nienaruszalności życia ludzkiego „Evengelium vitae” (25.03.1995), wyd. M., Kraków 1995.
Lektury uzupełniające
LAUN Współczesne zagadnienia teologii moralnej, wyd. M. Kraków 2002;
RAVASI G., Powrót do cnót, Wydawnictwo Salwator, Kraków 2012;
PINCKAERS S. T., Źródła moralności chrześcijańskiej, wyd. W Drodze, Poznań 1994; ORZESZYNA J., Teologia moralna wobec wyzwań współczesności, „Teologia i Moralność” 14 (2019) nr 1 (25).
ORZESZYNA J., Zagrożenia antropologicznych podstaw rodziny na kanwie wypowiedzi Jana Pawła II, [w:] Człowiek żyjący drogą Kościoła. Myśl antropologiczna Jana Pawła II, red. R. KOMURKA, J. SZCZUREK, Kraków 2008, s. 111-124; „Polonia Sacra” 12 (30) (2008) nr 23 (67), s. 97-115.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: