Dialog kultur i kultura dialogu w Kościele w Europie LIC-S>23/24-Z-11
Zajęcia będą złożone z modułów, które kolejno zaprezentują następujące zagadnienia:
1. Dialog jako rodzaj literacki i przedmiot refleksji filozoficznej
2. Biblijne podstawy dialogu
3. Dialog w nauczaniu Kościoła w XX wieku
4. Wielokulturowość w Europie i zjawisko pluralizmu
5. Katechetyczny aspekt dialogu (KKK, Youcat)
6. Kultura cyfrowa wyzwaniem dla ewangelizacji
7. Dialog w kontekście kultury konsumpcyjnej i reklamy
8. Dialog w kontekście drogi synodalnej Kościoła
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- wypowiada się w sposób spójny na temat dialogu w kontekście nauczania Kościoła katolickiego
- definiuje pojęcie różnorodności kulturowej w kontekście europejskim
- wskazuje istotne warunki dialogu eklezjalno-kulturowego
- tworzy poprawne wypowiedzi naukowe - ustne, pisemne, multimedialne na wskazane w treści zajęć zagadnienia szczegółowe
- sprawnie posługuje się narzędziami naukowymi - wyszukuje informacje, analizuje i dokonuje syntezy oraz eksponuje swe dociekania w formie ustnej, pisemnej i z użyciem TIK (ICT)
- analizuje rozwój myśli eklezjalnej na temat dialogu kultur
- szanuje różnorodność religijno-kulturową
- wskazuje możliwości i płaszczyzny porozumienia ponadkonfesyjnego i ponadkulturowego
- świadomie kształtuje swą tożsamość religijną oraz kulturową w sposób dialogiczny
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składać się będą następujące elementy:
- udział w zajęciach (dopuszczona jedna nieusprawiedliwiona absencja)
- przygotowanie dyskusji na zajęcia na podstawie podanych wyżej zagadnień i literatury oraz własnych dociekań naukowych
- zredagowanie artykułu naukowego powiązanego z tematyką zajęć
- egzamin końcowy w formie ustnej na podstawie wskazanych zagadnień do dyskusji
Praktyki zawodowe
brak powiązanych praktyk
Literatura
Sobór Watykański II, Konstytucja o Kościele w świecie współczesnym Gaudium et spes,
Paweł VI, Encyklika Ecclesiam suam, 6/08/1964, nry 58-119
Franciszek, Adhortacja apostolska Evangelii gaudium, 24/11/2013 (wydanie polskie-drugie), nry 20-39, 116-144, 238-258
Franciszek, Ahmad Al-Tayyeb, Dokument o ludzkim braterstwie dla pokoju światowego i współistnienia, Abu Zabi, 4 lutego 2019 r.
Franciszek, Encykilka Fratelli tutti, 27/03/2020,
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, 23/03/2020, nry 354-393
XVI ZGROMADZENIE OGÓLNE ZWYCZAJNE SYNODU BISKUPÓW, INSTRUMENTUM LABORIS na pierwszą sesję (październik 2023)
Irish Synodal Pathway Issues Resources for the Continental Stage of the Synod, https://synod.ie/irish-synodal-pathway-issues-resources-for-the-continental-stage-of-the-synod/
Synod 2021-2024 - Polska: https://synod.org.pl/synteza-krajowa/
Council of Europe, White Paper on Intercultural Dialogue, Strasbourg 2008
OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR). Toledo Guiding Principles on Teaching about Religions and Beliefs in Public Schools. Warsaw 2007.
Kamykowski Ł., Pojęcie dialogu w Kościele katolickim, Kraków 2003
Ratzinger J., Prawda w teologii, Kraków 2001
Ratzinger J., Wielość religii i jedno przymierze, Poznań 2004
Hadjadj F., Antypodręcznik ewangelizacji. Jak dzisiaj mówić o Bogu?, Kraków 2016
Hadjadj F., Apostolat czasów apokalipsy, Warszawa 2018
Cielecki M., Dziedziniec pogan, Warszawa 2023
Delsol Ch., Koniec chrześcijańskiego świata, Kraków 2023
Jurišic J., Razum R., Methodical Approaches to Intercultural Education in Confessional Religious Education in the Republic of Croatia, Religions, 13: 1112. https://doi.org/10.3390/rel13111112
Kielian A., Miejsce religii w szkole w świetle "Zasad przewodnich z Toledo" [w:] Współczesna katecheza: kryzysy i nadzieja, red. R. Chałupniak, Opole 2010, s. 157-169.
Kielian A., Katecheza w «epoce Hermesa», „Katecheta” 7-8:2015, s. 5-13
Kielian A., Przyszłość nauczania religii, Kraków 2021, s. 115-124, 141-154
Kielian A., Reguły ewangelizacji w świecie nowych mediów, [w:] Homo viator. Człowiek-duszpasterstwo-Kościół. Od pielgrzymki do ekologii, red. J. Brusiło, Kraków 2022, s. 255-282.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: