Metoda historyczno-krytyczna LIC-S>23/24-Z-5
Zajęcia składają się z następujących tematów:
1. Wprowadzenie i podstawowe teksty na temat metody
2. Krytyka tekstualna
3. Analiza lingwistyczna
4. Krytyka literacka;
5. Gatunek literacki
6. Krytyka redakcji i krytyka tradycji
7 Analiza synchroniczna
8. Krytyka historyczna
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student poznając metodę historyczno-krytyczną, zostaje uposażony w pojęcia i techniki, które pozwolą mu nie tylko rozumieć bardziej publikacje naukowe, ale jednocześnie nauczą go samodzielnej analizy tekstu biblijnego z wykorzystaniem współczesnych środków egzegetycznych.
Kryteria oceniania
Praca pisemna, w której student, dokonuje analizy wybranego fragmentu biblijnego zgodnie z technikami wyuczonymi na zajęciach.
Ocena zależy od poprawności i jakości dokonanej analizy,
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Papieska Komisja Biblijna, Interpretacja Pisma Świętego w Kościele (1993) (Pallotinum; Poznań 1994), s. 26-32.
Pawłowski Z., „Metoda historyczno-krytyczna i analiza narracyjna w perspektywie założeń hermeneutycznych”, Biblia et Patristica Thoruniensia 11 (2018) 159-176.
Szymik S., Współczesne modele egzegezy biblijnej (Wydawnictwo KUL; Lublin 2013), 15-29 [„Metoda historyczno-krytyczna na początku XXI wieku].
Zatwardnicki S., „Metoda historyczno-krytyczna a hermeneutyka wiary. Propozycja syntezy w ujęciu Josepha Ratzingera (Benedykta XVI)”, Ateneum Kapłańskie 162/1 (2014) 74-94.
https://opoka.org.pl/biblioteka/t/td/sz_historyczno-krytyczna2014.html
Zatwardnicki S., „Granice metody historyczno-krytycznej w ujęciu Josepha Ratzingera (Benedykta XVI)”, Ruch Biblijny i Liturgiczny 67 (2014) nr 2, s. 143–165
Barton J., “Historical-critical approaches”, w: J. Barton (ed.), The Cambridge Companion to the Biblical Interpretation (Cambridge University Press; Cambridge 1998), 9-20.
Blomberg C.L., “The historical-critical/grammatical view; The historical-critical/grammatical response”, w: S.E. Porter - B.M. Stovell (ed.), Biblical Hermeneutics. Five Views (IVP Academic; Downers Grove 2012) 27-47; 133-145.
Meynet R. Leggere la bibbia. Un’introduzione all’esegesi (EDB; Bologna 2004), 169-175 [10.1. Metodi e approcci].
Eger W – Wick P., Metodologia dell’Nuovo Testamento (EDB; Bologna 2015).
Klug E.F.A, “End of the historical-critical method”, Springfielder 38 (1975) 289-302.
Maier W., “Historical critical method as employed in the study of the New Testament”, Springfielder 35 (1971) 26-40.
Oeming M., Biblische Hermeneutik. Eine Einführung (Wissenschaftliche Buchgesselschaft; Darmstadt 1998), 31-46 [Historisch-kritische Methode].
Roensch M., “Critical investigation of the so-called historical-critical method in the interpretation of Holy Scripture”, Springfielder 28 (1964) 32-42.
Scaer D.P., “Historical critical method: a short historical appraisal”, Springfielder, 36 (1973) 294-309.
Simion-Yofre H., „Diacronica. I metodi storico-critici”, w: H. Simion-Yofre (ed.), Metodologia dell’Antico Testamento (EDB; Bologna 2002), 79-119.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: