Analiza teologiczna tekstów soborowych LIC-S>24/25-Z-7
Niniejsze zajęcia są seminarium metodologicznym z teologii dogmatycznej. Studenci licencjatu kanonicznego (specjalność teologia systematyczna) będą się na tych zajęciach mogli nauczyć głównych zasad metodologicznych w dogmatyce a nade wszystko umiejętności krytycznego i metodycznego czytania specyficznych tekstów teologicznych, jakimi są teksty soborowe.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
- wykład
- krytyczna analiza tekstów
- dyskusja
Zaliczenie na podstawie krytycznej, teologicznej analizy jednego tekstu soborowego, którą przeprowadzi każdy student.
Literatura
1) Główne zasady metodologiczne w dogmatyce
2) Sobór/synod powszechny/lokalny/heretycki - czym się od siebie różnią?
3) Status teologiczny tekstów soborowych i synodalnych
4) Jak czytać teksty soborowe - wprowadzenie?
5) Lektura i interpretacja tekstów soborowych
- Nicea (325) i Konstantynopol (381)
- Sobór w Rimini (359)
- Chalcedon (451)
- III Sobór w Toledo (589)
- Nicea II (787)
- Sobór w Bazylei - Ferrarze - Florencji i Rzymie (1431-1449)
- Sobór Trydencki (1545–1563)
- Sobór Watykański II (1962-1965)
- Synod o rodzinie (Rzym 2014 i 2015)
Uwagi
W cyklu 2024/2025-Z:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są 2 nieobecności, o których należy wcześniej poinformować prowadzącego przez wysłanie maila. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: