Metodologia współczesnej myśli dogmatycznej LIC-S>25/26-Z-10
Na zajęciach omówione będzie szerokie spektrum współczesnych metod badawczych stosowanych w dogmatyce a następnie wspólnie analizowane będą konkretne teksty dogmatyczne, dotyczące różnych dziedzin dogmatyki (m.in. trynitologia, chrystologia, charytologia, antropologia, eschatologia). Uwzględniona będzie szeroka reprezentacja autorów współczesnych zarówno zagranicznych (H.U. von Balthasar, Y. Congar, H. de Lubac, K. Rahner) jak i polskich (np. S. Budzik J. Tischner, M. Pyc).
Główny nacisk położony będzie na wychwycenie, przeanalizowanie i zapoznanie się z szerokim wachlarzem metod stosowanych przez wyżej wymienionych autorów. Chodzi tu o metody takie jak: metoda transcendentalna, personalistyczno-dialogiczna, teodramatyczna, metoda paradoksu; podejście ekumeniczne, interdyscyplinarne, zagadnienie pluralizmu metodologicznego.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student ma pogłębioną znajomość zagadnień i wyzwań przed jakimi stoi teologia współczesna i zaznajamia się ze współczesnymi metodami badań oraz twórczymi propozycjami z zakresu teologii dogmatycznej (TMA_W11)
- Student rozumie kulturotwórczą refleksji teologicznej w różnych interdyscyplinarnych aspektach (TMA_W14)
Umiejętności:
- Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze zwłaszcza w zakresie współczesnych zagadnień dogmatycznych (TMA_U05).
- Student potrafi harmonizować różne elementy chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego w zakresie od teologii patrystycznej po teologię współczesną (TMA_U07)
Kompetencje:
- Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarności i zasadę twórczego rozwoju teologii z poszanowaniem jej Tradycji (TMA_K05).
- Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne (TMA_K06)
Kryteria oceniania
Podstawową metodą pracy na zajęciach jest lektura wyznaczonych tekstów i ich analiza pod kontem wskazanej metody i problematyki a następnie prezentacja i dyskusja opracowanego w ten sposób materiału na zajęciach.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Podstawowym kryterium oceny jest aktywna partycypacja w dyskusjach oraz poziom przygotowania i zaprezentowania wyznaczonego tematu zaliczeniowego.
Literatura
Balthasar, H.U. von, Teodrmatyka, t. I: Prolegomena, Wyd. M, Kraków 2005, s. 595-614.
Balthasar, H.U. von, Teodramatyka, t. II: Osoby dramatu, cz. 1. Człowiek w Bogu, Wyd. M, Kraków 2006, s. 48-82.
Balthasar, H.U. von, Teodramatyka, t. II: Osoby dramatu, cz. 2. Osoby w Chrystusie, Wyd. M, Kraków 2006, s. 191-220.
Balthasar, H.U. von, Osobowość i Forma, [w:] tenże, Pisma Wybrane, t. I, WAM, Kraków 2006, s. 101-116.
Budzik, S., Dramat odkupienia. Kategorie dramatyczne w teologii na przykładzie R. Girarda, H.U. von Balthasara i R. Schwagera, Biblos, Tarnów 1997, s. 129-155.
Congar, Y., Słowo i Tchnienie, MT 94, WAM, Kraków 2018, 127-147.
Ferdek, B., Eschatologia Dietricha Bonhoeffera – czyli nadzieja dla bezreligijnego świata, [w:] Wierzyć w tego samego i tak samo. Ekumeniczna dogmatyka Dietricha Bonhoeffera, red. Lipniak, J. M., Oikoumene, Świdnica 2006, s. 111-131.
Galarowicz, J., Paradoks egzystencji etycznej. Inspiracje: Ingarden-Wojtyła-Tischner, wyd. nauk. PAT, Kraków 2009, s. 255-270.
Gabrysz, R., Stanowisko Józefa Tischnera wobec tomizmu, „Tarnowskie studia teologiczne”, XXXII/2 (2013), s. 3-19.
Lipniak, J. M., Charytologia Dietricha Bonhoeffera – czyli łaska drogą dla bezreligijnego świata [w:] Wierzyć w tego samego i tak samo. Ekumeniczna dogmatyka Dietricha Bonhoeffera, red. Lipniak, J. M., Oikoumene, Świdnica 2006, s. 91-110.
Liszka, P., Duch Święty, który od Ojca (i Syna) pochodzi, Papieski Wydział Teologiczny, Wrocław 2000, s. 71-137.
Lubac, H. de., Paradoksy i Nowe paradoksy, WAM, Kraków 1995, 7-25, 51-84.
Pyc, M., Chrystus: Piękno – Dobro – Prawda. Studium chrystologii Hansa Ursa von Balthasara w jej trylogicznym układzie, Wyd. UAM, Poznań 2002, s. 241-262.
Rahner, K. Pytanie człowieka o sens w obliczu absolutnej tajemnicy Boga [w:] tenże, Pisma Wybrane, t. I, WAM, Kraków 2005, s. 168-184.
Rahner, K. Teologia i antropologia, [oraz] Uwagi na temat problemu „anonimowego chrześcijanina” [w:] tenże, Pisma Wybrane, t. I, WAM, Kraków 2005, s. 46-67, 139-154.
Tischner, J., Podglądanie Pana Boga, “Znak” 511 (1997), s. 8–24.
Tischner, J., Schyłek chrześcijaństwa tomistycznego, „Znak” 1(1970), s. 1-20, [lub w wersji książkowej:], tenże, Myślenie według wartości, Znak, Kraków 2011, s. 223-248.
Tischner, J., Spór o istnienie człowieka, Znak, Kraków 2011, s. 377-406.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: