Prawodawstwo muzyki liturgicznej MK-SL>PraMuz-1
Benedykt XIV, Encyklika Annus qui (1749)
Leon XIII, Decretum de cantu ecclesiastico (1893)
Pius X, Motu proprio Inter Pastoralis Officii solicitudines (1903)
Pius XI, Dekret Divini cultus (1928)
Pius XII, Encyklika Mediator Dei (1947)
Pius XII, Encyklika Musicae Sacrae Disciplina (1955) Kongregacja Obrzędów, Instrukcja o muzyce sakralnej i liturgii (1958)
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna określony zakres problematyki związane z technologiami stosowanymi w muzyce (w ujęciu całościowym) i jest świadomy rozwoju technologicznego związanego ze studiowanym kierunkiem muzyka kościelna
Posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych i wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych związanych ze studiowaniem muzyki kościelnej
Samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest uczęszczanie na zajęcia oraz pozytywny wynik kolokwium ustnego
Literatura
Literatura podstawowa
A.Filaber, Prawodawstwo Muzyki Liturgicznej, Warszawa 1990.
Literatura uzupełniająca
1. Filaber A., Kantor psalmu, psałterzysta, psalmista, LS (18)2012, nr 2(40)
2. Głowa W., Dobór pieśni we Mszy św., CT 55(1985), s. 77-91.
3. Krzystek A., Odnowa życia religijnego poprzez liturgię według encykliki Piusa XII Mediator Dei, LS 1(1999), s. 45-54.
4. Machura M., Muzyka liturgiczna w Kościołach polskich po Vaticanum II, RBL 1(1986), s. 72.
5. Machura M., Organy w służbie liturgii, RBL 5(1987), s. 258.
6. Pawlak I., Chorał gregoriański w posoborowej liturgii, CT 1(1976), s. 103-105.
7. Pawlak I., Muzyka liturgiczna między prawem a życiem, HD 50(1981), nr 4, s. 246-281.
8. Pawlak I., Organy –instrument liturgiczny, LS 2(1996), nr 1-2, s. 79n.
9. Pawlak I., Występy muzyczne w kościołach, PMS 11(2013).
10. Pociej B., Sacrum w muzyce liturgicznej, AK 72(1980), z. 427, s. 205.
11. Podpera R., Sacrum w muzyce: założenia teoretyczne, LS (19)2013, nr 1(41).
12. Pośpiech R., Edukacja i formacja liturgiczno-muzyczna, Musicam Sacram Promovere, studia t. I, red. R. Tyrała, Kraków 2004, s. 48-64.
13. Poźniak G., Posługa organisty w Kościele w Polsce w świetle nowych norm ogólnych dotyczących muzyków kościelnych posługujących w diecezjach Kościoła katolickiego w Polsce, LS (16)2010, nr 2(36).
14. Poźniak G., W poszukiwaniu sposobów weryfikacji nowo powstałego repertuaru muzyczno-liturgicznego, LS (18)2012, nr 1(39).
15. Tyrała R., Aktualność odnowy muzyki liturgicznej przedstawionej w Motu Proprio św. Piusa X, papieża, LS 9(2003), nr 2, s. 395-409.
16. Tyrała R., Chorał gregoriański wciąż pierwszym śpiewem Kościoła, Anamnesis 26(3)2001, s. 49-60.
17. Tyrała R., Dokumenty Kościoła w Polsce o muzyce liturgicznej, Musicam Sacram Promovere, studia t. I, red. R. Tyrała, Kraków 2004, s. 17-20.
18. Tyrała R., Drogi ku soborowej odnowie muzyki liturgicznej, LS 7(2001), nr 2, s. 293-310.
19. Wiśniewski P., Muzyka instrumentalna w liturgii po Soborze Watykańskim II, LS (18)2012, nr 2(40).
20. Zając A., Inkulturacja w obszarze współczesnej muzycznej pop-kultury, Musicam Sacram Promovere, studia t. I, red. R. Tyrała, Kraków 2004, s. 65-78.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: