Dyrygowanie MK-SM>Dyrygo-4
1. Doskonalenie techniki dyrygenckiej (prawidłowy rysunek schematów dyrygenckich, prostych i złożonych, korelacja oddechu i ruchu,)
2. Szeroki zakres elementów dyrygowania (schematy metryczne, uniezależnienie rąk, artykulacja, dynamika, tempo, fermata)
3. Problematyka rozumienia interpretacji dzieła muzycznego – wokalnego
i wokalno-instrumentalnego (rodzaje faktur, realizacja warstwy semantycznej
i strukturalnej tekstu słownego, realizacja warstwy ekspresyjnej)
4. Metody odczytywania i uczenia się partytur (realizacja partytury na instrumencie klawiszowym, pamięciowe opanowanie partytur)
5. Bezpośrednie przygotowanie do egzaminu dyplomowego, odbywanego na zakończenie studiów
Tryb zajęć
Efekty kształcenia
Student posiada i stosuje wiedzę dotyczącą elementów dzieła muzycznego i muzycznych wzorców formalnych do wyrażania własnych koncepcji artystycznych
ma wiedzę o stylach muzycznych
i związanych z nimi tradycjach wykonawczych pozwalającą kompetentnie opracować repertuar muzyczny
posiada rozwiniętą osobowość artystyczną, umożliwiającą tworzenie, realizowanie
i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych
przygotowuje i wykonuje obszerny repertuar, pogłębiając go w obszarze związanym ze studiowanym kierunkiem muzyka kościelna
posiada swobodę w interpretowaniu utworów reprezentujących różne style muzyczne i jednocześnie doskonali się w jednym, wybranym stylu
rozwija techniki ćwiczenia w stopniu wystarczającym do utrzymania
i poszerzenia zdolności do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych
jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych
i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
selekcjonuje w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem w różnych sytuacjach mechanizmy psychologiczne wspomagające podejmowane działania
Kryteria oceniania
wymagania końcowe – zaliczenie roku, forma oceny
1. Sprawdzanie przygotowania studenta do zajęć (znajomość partytury)
2. Ocena umiejętności postępów pracy
3. Aktywność na zajęciach
4. Jakość prezentacji podczas egzaminu semestralnego
W przypadku konieczności przejścia na nauczanie zdalne weryfikacja efektów uczenia się następować będzie
w oparciu o zajęcia prowadzone z użyciem wskazanego programu. W_1
W_2
W_3
W_4
Forma zaliczenia - egzamin
1. uczestnictwo we wszystkich zajęciach przedmiotu dyrygowanie.
2. aktywna praca podczas zajęć
3. należyte opanowanie materiału muzycznego
4. pozytywne zaliczenie partytur
5. pozytywne zdanie egzaminu końcowego oraz dyplomowego
W przypadku konieczności przejścia na nauczanie zdalne podstawą do zaliczenia semestru i uzyskania stopnia będzie przesłane przez studenta nagranie audio-video wszystkich realizowanych utworów oraz wykonanych na instrumencie klawiszowym wyznaczonych partytur. Ocenę wystawia prowadzący przedmiot, po konsultacji z innymi pedagogami prowadzącymi zajęcia z dyrygowania.
W opisanej sytuacji forma przeprowadzenia egzaminu dyplomowego realizowanego podczas liturgii zostanie ustalona przez członków rady Instytutu
i przedstawiona studentowi najpóźniej miesiąc przed jego terminem.
Praktyki zawodowe
Praktyki w wybranych zespołach chóralnych i orkiestrowych, prowadzonych przez pedagogów Instytutu
Literatura
Literatura podstawowa: wybrane i udostępnione na początku roku akademickiego materiały nutowe
Literatura uzupełniająca: inne materiały nutowe i piśmiennicze, wzbogacające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie działalności dyrygenckiej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: