Estetyka muzyki MK-SM>Estmuz
1. Nazwa, przedmiot, metody, rodzaje estetyki muzycznej
2. Antyczna teoria etosu muzycznego
3. Myśl o muzyce u Platona, i Arystotelesa
4. Pitagoreizm neoplatoński
5. Augustyn – muzyka jako scientia bene modulandi
6. Koncepcja muzyki u Boecjusza i Kasjodora
7. Scholastyczna recepcja antycznej teorii muzyki (Johannes de Muris, Hildegarda z Bingen, Albert Wielki)
8. Muzyka w systemie moralnym św. Tomasza z Akwinu
9. Myśl muzyczna w epoce Ars Nova – Johannes de Grocheo, Johannes Tinctoris. Bulla papieża Jana XXII “Docta sanctorum Patrum” – znaczenie dla rozwoju polifonii
10. Myśl estetyczna o muzyce w dobie renesansu - Glareanus, Gioseffo Zarlino
11. Relacje słowa i muzyki – Camerata Bardiego i teoria afektów. Harmonia i opera – początek nowej epoki w myśli o muzyce
12. Muzyka jako wyraz uczuć, realizacją koncepcji naśladowania natury – Abbe Dubos, Charles Betteaux
13. Jedność sztuki i rozumu: Remeau
14. Estetyka muzyczna Immanuela Kanta
15. Kryzys oświeceniowej myśli o muzyce – romantyzm: istota kryzysu, przejawy
16. Muzyka jako język (J. G. Herder, W. Wackenrode), jako rytm (Schelling), jako wyraz „uczucia niewidzialnego” (Hegel), jako bezpośrednie przedstawienie świata (Schopenhauer)
17. Estetyka muzyki E.T.A. Hoffmanna
18. Muzyka i synteza sztuk – Richard Wagner
19. Kryzys idei romantycznych – Friedrich Nietsche
20. Formalizm Eduarda Hanslicka
21. Marksistowska estetyka muzyczna: geneza, główne założenia
22. Filozofia fenomenologiczna w odniesieniu do analizy zjawisk muzycznych: punkt wyjścia, metoda
23. Główne zręby estetyki muzycznej Romana Ingardena – tożsamość dzieła muzycznego: utwór muzyczny i jego wykonanie, utwór muzyczny a partytura, sposób istnienia dzieła muzycznego
24. Myśl muzyczna Władysława Stróżewskiego – muzyka jako „czas piękna”
Tryb zajęć
Efekty kształcenia
umie zastosować wiedzę dotyczącą elementów działa muzycznego i muzycznych wzorców formalnych do wyrażania własnych koncepcji artystycznych
ma rozszerzoną wiedzę na temat kontekstu historycznego muzyki i jej związków z innymi dziedzinami współczesnego życia oraz samodzielnie rozwija tę wiedzę w sposób opowiadający studiowanemu kierunkowi muzyka kościelna
na podstawie wiedzy o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjami wykonawczymi umie konstruować programy, które są spójne i właściwie z punktu widzenia wykonawstwa
posiada swobodę w interpretowaniu utworów reprezentujących różne style muzyczne i jednocześnie doskonali się w jednym, wybranym stylu
ma umiejętności językowe w zakresie obszaru sztuki i obszaru nauk humanistycznych właściwych dla studiowanego kierunku muzyka kościelna, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ ESOKJ
umie prowadzić dialog światopoglądowy, ekumeniczny i międzyreligijny
jest świadomy, że istnieje potrzeba pogłębiania swojej wiedzy filozoficznej w dziedzinie teoretycznej refleksji estetycznej nad muzyka kościelną
jest zdolny do integrowania nabytej wiedzy z zakresu estetyki muzycznej i potrafi zastosować ją w praktycznym wykonawstwie muzycznym podczas obrzędów liturgicznych
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, znajomość treści podanych w trakcie wykładu
Kolokwium ustne
Literatura
Fubini Enrico Historia estetyki muzyczne, j Kraków 2002
Dahlhaus Carl Estetyka muzyki, Warszawa 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: