Dyrygowanie dziełem liturgicznym MKP-SL>Dyrdzlit-2
Zajęcia są bezpośrednio związane z przedmiotem dyrygowanie, który student realizuje równolegle. Ich specyfika polega na poznaniu zasad, którymi rządzi się dzieło religijne, ze szczególnym naciskiem na warstwę tekstowo-werbalną oraz specyfikę muzycznego przekazu sacrum.
Istotnym elementem nauczania jest interpretacja wybranych kompozycji we wnętrzu sakralnym - miejsce w liturgii i poza nią, warunki akustyczne, uwarunkowania estetyczne.
W cyklu 2022/2023-L:
Nauczanie w pełni kompatybilne z przedmiotem dyrygowanie, stanowi jego muzyczne rozszerzenie odnoszące się do realizowanego repertuaru |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
posiada i stosuje wiedzę dotyczącą elementów dzieła muzycznego i muzycznych wzorców formalnych do wyrażania własnych koncepcji artystycznych
ma wiedzę o stylach muzycznych
i związanych z nimi tradycjach wykonawczych pozwalającą kompetentnie opracować repertuar muzyczny
posiada rozwiniętą osobowość artystyczną, umożliwiającą tworzenie, realizowanie
i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych
przygotowuje i wykonuje obszerny repertuar, pogłębiając go w obszarze związanym ze studiowanym kierunkiem muzyka kościelna
posiada swobodę w interpretowaniu utworów reprezentujących różne style muzyczne i jednocześnie doskonali się w jednym, wybranym stylu
rozwija techniki ćwiczenia w stopniu wystarczającym do utrzymania
i poszerzenia zdolności do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych
jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych
i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
selekcjonuje w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem w różnych sytuacjach mechanizmy psychologiczne wspomagające podejmowane działania
Kryteria oceniania
wymagania końcowe – zaliczenie roku, forma oceny
1. Sprawdzanie przygotowania studenta do zajęć (znajomość partytury)
2. Ocena umiejętności postępów pracy
3. Aktywność na zajęciach
4. Jakość prezentacji podczas egzaminu semestralnego
W przypadku konieczności przejścia na nauczanie zdalne weryfikacja efektów uczenia się następować będzie
w oparciu o zajęcia prowadzone z użyciem wskazanego programu. W_1
W_2
W_3
W_4
Forma zaliczenia - egzamin
1. uczestnictwo we wszystkich zajęciach przedmiotu dyrygowanie.
2. aktywna praca podczas zajęć
3. należyte opanowanie materiału muzycznego
4. pozytywne zaliczenie partytur
5. pozytywne zdanie egzaminu semestralnego
W przypadku konieczności przejścia na nauczanie zdalne podstawą do zaliczenia semestru i uzyskania stopnia będzie przesłane przez studenta nagranie audio-video wszystkich realizowanych utworów oraz wykonanych na instrumencie klawiszowym wyznaczonych partytur. Ocenę wystawia prowadzący przedmiot, po konsultacji z innymi pedagogami prowadzącymi zajęcia z dyrygowania.
Praktyki zawodowe
Praktyki realizowane są w zespołach chóralnych, z którymi Instytut nawiązał stosowną umowę
Literatura
Podstawą literatury są partytury przygotowywanych utworów. Literaturę pomocniczą stanowią opracowania i opisy muzykologiczne dotyczące wybranych kompozycji.
W cyklu 2022/2023-L:
Partytury przygotowywanych kompozycji |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Warunkami niezbędnymi do realizacji przedmiotu są: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: