Dyrygowanie MKP-SL>Dyryg-2
1. Doskonalenie techniki dyrygenckiej (prawidłowy rysunek schematów dyrygenckich, prostych i złożonych, korelacja oddechu i ruchu,)
2. Szeroki zakres elementów dyrygowania (schematy metryczne, uniezależnienie rąk, artykulacja, dynamika, tempo, fermata)
3. Problematyka rozumienia interpretacji dzieła muzycznego – wokalnego
i wokalno-instrumentalnego (rodzaje faktur, realizacja warstwy semantycznej
i strukturalnej tekstu słownego, realizacja warstwy ekspresyjnej)
4. Metody odczytywania i uczenia się partytur (realizacja partytury na instrumencie klawiszowym, pamięciowe opanowanie partytur)
5. Umiejętność tworzenia publicznej kreacji muzycznej
W cyklu 2022/2023-L:
Przygotowanie utworów wokalnych i wokalno-instrumentalnych w stopniu wystarczającym do samodzielnej realizacji dyrygenckiej z zespołem |
W cyklu 2023/2024-L:
Przygotowanie utworów wokalnych i wokalno-instrumentalnych w stopniu wystarczającym do samodzielnej realizacji dyrygenckiej z zespołem |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student;
posiada i stosuje wiedzę dotyczącą elementów dzieła muzycznego i muzycznych wzorców formalnych do wyrażania własnych koncepcji artystycznych
ma wiedzę o stylach muzycznych
i związanych z nimi tradycjach wykonawczych pozwalającą kompetentnie opracować repertuar muzyczny
posiada rozwiniętą osobowość artystyczną, umożliwiającą tworzenie, realizowanie
i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych
przygotowuje i wykonuje obszerny repertuar, pogłębiając go w obszarze związanym ze studiowanym kierunkiem muzyka kościelna
posiada swobodę w interpretowaniu utworów reprezentujących różne style muzyczne i jednocześnie doskonali się w jednym, wybranym stylu
rozwija techniki ćwiczenia w stopniu wystarczającym do utrzymania
i poszerzenia zdolności do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych
jest zdolny do samodzielnego integrowania nabytej wiedzy oraz podejmowania w zorganizowany sposób nowych
i kompleksowych działań, także w warunkach ograniczonego dostępu do potrzebnych informacji
selekcjonuje w sposób świadomy oraz poparty doświadczeniem w różnych sytuacjach mechanizmy psychologiczne wspomagające podejmowane działania
Kryteria oceniania
wymagania końcowe – zaliczenie roku, forma oceny
1. Sprawdzanie przygotowania studenta do zajęć (znajomość partytury)
2. Ocena umiejętności postępów pracy
3. Aktywność na zajęciach
4. Jakość prezentacji podczas egzaminu semestralnego
W przypadku konieczności przejścia na nauczanie zdalne weryfikacja efektów uczenia się następować będzie
w oparciu o zajęcia prowadzone z użyciem wskazanego programu. W_1
W_2
W_3
W_4
Forma zaliczenia - egzamin
1. uczestnictwo we wszystkich zajęciach przedmiotu dyrygowanie.
2. aktywna praca podczas zajęć
3. należyte opanowanie materiału muzycznego
4. pozytywne zaliczenie partytur
5. pozytywne zdanie egzaminu semestralnego
W przypadku konieczności przejścia na nauczanie zdalne podstawą do zaliczenia semestru i uzyskania stopnia będzie przesłane przez studenta nagranie audio-video wszystkich realizowanych utworów oraz wykonanych na instrumencie klawiszowym wyznaczonych partytur. Ocenę wystawia prowadzący przedmiot, po konsultacji z innymi pedagogami prowadzącymi zajęcia z dyrygowania.
Praktyki zawodowe
Praktyki w wybranych zespołach chóralnych, prowadzonych przez wykładowców Instytutu oraz innych dyrygentów
Literatura
Literatura podstawowa: wybrane i udostępnione na początku każdego semestru materiały nutowe
Literatura uzupełniająca: inne materiały nutowe i piśmiennicze, wzbogacające wiedzę i umiejętności studenta w zakresie działalności dyrygenckiej
W cyklu 2022/2023-L:
Partytury utworów wybranych do przygotowania w trakcie semestru |
W cyklu 2023/2024-L:
Partytury utworów wybranych do przygotowania w trakcie semestru |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Potrzeba samodzielnej pracy domowej pomiędzy zajęciami |
W cyklu 2023/2024-L:
Potrzeba samodzielnej pracy domowej pomiędzy zajęciami |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: