Gregoriańskie śpiewy solowe MKP-SL>Gregspsol
Repertuar gregoriański zawiera śpiewy solisty, które wymagają dobrej techniki wokalnej jak również
dobrej znajomości neum adiastematyczncyh. U podstaw tego śpiewu leży właściwe rozumienie
i wykonywanie psalmów, z wyczuciem rytmicznym słowa łacińskiego, dobrze śpiewanym legato,
ułatwiające jedność słowa.
Zakres tematów:
1. Księgi liturgiczne zawierające śpiewy solisty.
2. Funkcja solisty/kantora w historii i dziś.
3. Gregoriańska technika wokalna.
4. Psalmodia (śpiewanie tonów kościelnych, prawidłowe podkładanie tekstu polskiego do tonu
kościelnego).
5. Wersety do Introitu i Communio.
6. Graduał.
7. Alleluja.
8. Tractus.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
zna różne gatunki gregoriańskich śpiewów solowych,
umie łączyć teorię z semiologii gregoriańskiej z praktyką wykonawczą gregoriańskich śpiewów
solowych.
UMIEJĘTNOŚCI:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
tworzy własne interpretacje gregoriańskich śpiewów solowych na podstawie znajomości semiologii
gregoriańskiej,
posiada podstawowe umiejętności w zakresie psalmodii oraz gregoriańskich śpiewów solowych,
jest przygotowany do współdziałania z innymi śpiewakami w scholi gregoriańskiej.
KOMPETENCJE:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
samodzielnie potrafi analizować i interpretować gregoriańskie utwory solowe,
poprzez wykonanie śpiewów solistycznych uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania
dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
1. Weryfikacja zdolności studenta podczas cotygodniowych zajęć praktycznych.
2. Zaśpiewanie jednego z utworów wyznaczonych przez prowadzącego, jednego utworu wybranego
przez studenta oraz zaśpiewanie jednego psalmu w wyznaczonym przez prowadzącego modusie.
Literatura
Literatura podstawowa:
Graduale Triplex, Solesmes 1979.
Graduale Novum I i II, Regensburg 2011, 2018.
Antiphonale Romanum I i II, Watykań 1998.
Literatura dodatkowa:
Gozzi M., In laude confitentis est praedicatio, in cantico amantis affectio: la preghiera raddopiata del
gregoriano, Gozzi M._La preghiera raddoppiata del gregoriano.pdf (dostęp 15.02.2021).
Gozzi M, “Vide ut quod ore cantas corde credas”: la scordata voce del cantore liturgico,
“Rivista internazionale di Musica Sacra”, 35/2014, s. 11–20.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: