Liturgika I MKP-SL>Liturg-I-1
Celem przedmiotu jest zapoznanie się i pogłębienie wiedzy studenta muzyki kościelnej zarówno
z historii jak i teologii liturgii na przestrzeni dziejów kulturowych: od starożytności do czasów współczesnych. Ponadto podczas wykładu podejmowane są zagadnienia teologiczne odnoszące się do poszczególnych celebracji liturgicznych. Student poznaje historię i zawartość ksiąg liturgicznych służących do celebracji liturgicznych. Podczas wykładu student zdobywa ogólną wiedzę na temat życia liturgicznego. Student poznaje historię i teologię poszczególnych obrzędów liturgii Eucharystii.
Celem przedmiotu jest ponadto zapoznanie się i pogłębienie wiedzy studenta muzyki kościelnej odnoszącej się do repertuaru liturgicznego i jego zastosowania w praktyce, czyli podczas celebracji liturgicznej. Student zapoznaje się ze źródłami repertuaru liturgicznego i jego adaptacji do poszczególnych celebracji sakramentów i sakramentaliów oraz officium. Student, poznawszy strukturę Mszy Świętej w formie zwyczajnej rytu rzymskiego, wraz z towarzyszącymi jej śpiewami, potrafi dostosować odpowiedni repertuar muzyczny do odpowiedniej liturgii. Ostatecznie podejmuje próbę samodzielnego tworzenia repertuaru liturgicznego dostosowanego do odpowiedniej celebracji w roku liturgicznym.
W cyklu 2022/2023-Z:
Celem przedmiotu jest zapoznanie się i pogłębienie wiedzy studenta muzyki kościelnej zarówno z historii jak i teologii liturgii na przestrzeni dziejów kulturowych: od starożytności do czasów współczesnych do Soboru Trydenckiego (1545-1563). Ponadto podczas wykładu podejmowane są zagadnienia teolo-giczne odnoszące się do poszczególnych celebracji liturgicznych. Student poznaje historię i zawartość ksiąg liturgicznych służących do celebracji liturgicznych. Podczas wykładu student zdobywa ogólną wiedzę na temat życia liturgicznego. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Celem przedmiotu jest zapoznanie się i pogłębienie wiedzy studenta muzyki kościelnej zarówno z historii jak i teologii liturgii na przestrzeni dziejów kulturowych: od starożytności do czasów współczesnych do Soboru Trydenckiego (1545-1563). Ponadto podczas wykładu podejmowane są zagadnienia teolo-giczne odnoszące się do poszczególnych celebracji liturgicznych. Student poznaje historię i zawartość ksiąg liturgicznych służących do celebracji liturgicznych. Podczas wykładu student zdobywa ogólną wiedzę na temat życia liturgicznego. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student zna podstawową wiedzę dotyczącą teorii i terminologii z zakresu liturgiki;
- student wymienia podstawową terminologię nauki: liturgika.
Umiejętności:
- student dobiera właściwie formy zachowań związane z występami publicznymi;
- student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy o liturgii.
Kompetencje:
- student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;
- ma świadomość potrzeby intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny.
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną. Egzamin ustny (warunkiem zliczenia jest również uczęszczanie w zajęciach; w razie konieczności: on-line).
Praktyki zawodowe
Praktyki z celebracji w przestrzeni sakralnej
Literatura
Skrypt autorski
„Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej Musicam sacram”, KEP 2017.
Ferfoglia S., Muzyka liturgiczna przed i po Soborze Watykańskim II, „Studia Pro Musica Sacra”,
3(2006), s. 51–68.
Filaber A., Prawodawstwo Muzyki Liturgicznej, Warszawa 1990.
Konstytucja Sacrosanctum Concilium, o liturgii świętej (4 XII 1963).
Litawa K., Historia liturgii na przestrzeni dziejów kulturowych, 2020 (skrypt autorski).
Nadolski B., Leksykon Liturgii, Poznań 2000.
Nadolski B., Liturgika: Liturgika fundamentalna, t. 1, Poznań 2014.
Nadolski B., Liturgika: Sakramenty. Sakramentalia. Błogosławieństwa, t. 3, Poznań 2012.
Ogólne Wprowadzenie do Liturgii Godzin, Poznań 1992 (Przedruk z „Liturgii godzin”, t. 1, Poznań 1982.
Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, Poznań 2006.
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
30 godzin wykładu |
W cyklu 2023/2024-Z:
30 godzin wykładu |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: