Technologia informacyjna MKP-SL>Techinf
Podstawy technik informatycznych. Posługiwanie się sprzętem komputerowym i korzystanie z usług systemu operacyjnego. Podstawowe elementy komputera i ich funkcje. Zasady bezpiecznej pracy z komputerem. Podstawowe usługi systemu operacyjnego. Podstawowe zasady pracy w sieci lokalnej i globalnej. Podstawowe informacje dotyczące bezpieczeństwa w sieci. Program oparty o wybrane zagadnienia Moduł BASE B1 i B2 Syllabus wersja 1.0 ECDL.
Przetwarzanie tekstów - Edytor tekstu - MS Word, arkusza kalkulacyjnego i baz danych. Interfejs użytkownika. Tworzenie nowego dokumentu. Praca z tekstem grafiką i tabelami: formatowanie tekstu, tworzenie i edycja tabel, umieszczanie i edycja grafiki w dokumencie. Drukowanie i zapisywanie. Przystosowanie edytora do własnych potrzeb użytkownika. Import materiału nutowego do formatu MS doc. Wybrane funkcje zaawansowane. Zapoznanie z darmowymi alternatywami MS Office (Google Docs, Libre Office). Program oparty o wybrane zagadnienia Moduł BASE B3, B4 Syllabus wersja 6.0 ECDL.
Podstawy tworzenia i publikowania stron internetowych – Witryny Google – Dodawanie zawartości witryny. Dodawanie i edytowanie tekstu i obrazów. Dodawanie plików z usług Google, filmów i innych elementów. Publikowanie i udostępnianie witryny. Projekt i realizacja serwisu WWW – witryna o charakterze promocji własnej działalności artystycznej. Usuwanie i przywracanie witryny. Inne programy do tworzenia serwisów WWW - Microsoft FrontPage. Zasady funkcjonowania technologii WWW. Program oparty o wybrane zagadnienia Moduł STANDARD S6 ECDL Web Editing wersja 2.0
Nauka i praca w środowisku technologii, w szczególności korzystanie z zasobów internetowych oraz znajomość aplikacji stosowanych w nauczanym przedmiocie. Legalne i etyczne posługiwanie się informacją. Licencje na oprogramowanie i zasoby edukacyjne. Ocena edukacyjnych zasobów internetowych oraz aplikacji według określonych kryteriów. Wirtualne środowisko kształcenia. Program oparty o wybrane zagadnienia Moduł EPP e-Nauczyciel ECDL.
Program do edycji nut - Finale 200x. i Sibelius
Możliwości i zastosowanie programu. Interfejs użytkownika. Tworzenie nowego dokumentu - funkcja kreatora. Wprowadzanie materiału nutowego - sposoby i podstawowe narzędzia. Odtwarzanie materiału nutowego. Zapis, publikacja i drukowanie. Funkcje zaawansowane. Plansze edukacyjne. Tworzenie plików MIDI, XML, PDF, WAV, WMV – wykorzystywanie możliwości zapisu dźwięku w formie komunikatu MIDI do tworzenia partytur nutowo-dźwiękowych dla chórów amatorskich. Funkcjonalność formatu xml przy edycji partytur w różnych edytorach nutowych (Finale, Sibelius, MuseScore).
Programy multimedialne w edukacji muzycznej.
Przedstawienie możliwości programów prezentacyjnych – Microsoft Power Point, Google Prezentacja. Projekt i realizacja prezentacji związanej z wybranym zagadnieniem z Historii Muzyki.
Przedstawienie komputera jako rejestratora dźwięku – home recording jako pomoc nauczyciela muzyki. Programy DAW do rejestracji projektów muzycznych – Cubase, Nuendo, Avid Pro Tools 12. Integracja interfejsów muzycznych i urządzeń peryferyjnych wykorzystywanych w produkcji dźwięku. Podstawy pracy z DAW – rejestracja i obróbka dźwięku. Prezentacja instrumentów wirtualnych i plug-in vst.
Sibelius Auralia na lekcjach Kształcenia Słuchu – prezentacja możliwości programu.
Wykorzystywanie materiałów ze stron internetowych do przygotowania lekcji muzyki. Prezentacja programów przedstawiających twórczość kompozytorów – Chopin multimedia. Prezentacja instrumentów muzycznych za pomocą programów multimedialnych skierowanych dla dzieci – Flying instruments, Orchestra, 3 stages, 12 steps.
Zapoznanie z funkcjonalnością multimedialną urządzeń mobilnych opartych na systemach operacyjnych Android, Windows Mobile, iOS.
Systemy multimedialne w szkołach – przygotowanie materiałów do lekcji muzyki w oparciu o poznane narzędzia multimedialne.
Zapoznanie z programem do streamingu na przykładzie OBS Studio. Przedstawienie możliwości prowadzenia lekcji zdalnych
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (W)
EA1aK_W05
Zna nowoczesne technologie informacyjne służące do projektowania działań artystycznych i edukacyjnych jako alternatywne formy edukacji.
EA1aK_W10
Zna różne typy oprogramowania komputerowego mające zastosowanie w dydaktyce; w szczególności w edukacji muzycznej.
Umiejętności (U)
EA1aK_U12
Wykorzystuje podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie technik informatycznych, komponowania ilustracji graficznych, pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym, uzyskiwania danych i informacji z baz danych, korzystania z usług w sieciach komputerowych, pozyskiwania, gromadzenia i przetwarzania informacji.
Posiada umiejętność przygotowania przy użyciu komputera
typowych prac pisemnych o tematyce związanej
z kierunkiem studiów. Poprawnie korzysta z literatury fachowej
EA1aK_U13
Sprawnie posługuje się elektronicznymi narzędziami w celu
zdobywania informacji, w tym wykorzystuje nowoczesne
narzędzia wyszukiwawcze ukierunkowane na dziedziny związane z kierunkiem studiów zgodnie z obowiązującym prawem autorskim.
EA1aK_U18
Wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne dla efektywności procesu kształcenia. Stosuje i rozwija własne metody kształcenia i oceniania z wykorzystaniem TIK w zakresie nauczanego przedmiotu
Kompetencje społeczne (K)
EA1aK_K02
EA1aK_U13
Promuje i kształtuje u uczniów postawy obywatelskie i odpowiedzialność w świecie mediów cyfrowych
EA1aK_K01
Inspiruje i angażuje uczniów do kształcenia się, kreatywności i rozwoju myślenia komputacyjnego
EA1aK_K05
Posiada umiejętność samooceny swoich działań i wyciągania wniosków przekładających się na konkretne działania. Wykorzystuje środowiska TIK we własnym profesjonalnym rozwoju.
EA1aK_K03
Realizuje własne koncepcje i działania artystyczne wynikające z własnej wyobraźni, ekspresji i intuicji wykazując się umiejętnością organizacji pracy
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji efektów kształcenia
projekt, prezentacja EA1aK_W05, EA1aK_K03, EA1aK_U12
kontrola przygotowanych projektów EA1aK_W10, EA1aK_K02, EA1aK_U12 EA1aK_U13
realizacja zleconego zadania EA1aK_W10, EA1aK_U13, EA1aK_U18, EA1aK_K01, EA1aK_K05
Literatura
Literatura podstawowa
- Syllabus ECDL wersja 6.0
- Syllabus ECDL Web Editing v. 2.0
- Syllabus EPP e-Nauczyciel ECDL
- „Finale Edytor nutowy nie tylko dla profesjonalistów”; Autor: Piotr Kołodziej; Wyd. Helion; Gliwice 2003
- „Finale 2005. Edytor nutowy. Praktyczne projekty”; Autor: Piotr Kołodziej; Wyd. Helion; Gliwice 2005
- „Wprowadzenie do Sibelius 7.5”; Autor: Daniel Firlej; MusicInfo 2014
- „Sibelius 101: Sibelius Fundamentals I”; Autor: Jenny Amaya; Wyd. Avid - Adobe Digital Editions
Literatura uzupełniająca
- Parkita E. [1998], Miejsce multimediów w edukacji muzycznej, /w:/ Wychowanie Muzyczne w Szkole
- Sysło M. [2000], Rola sieci Internet w edukacji muzycznej, Informatyka w Szkole, XVI, U.W., Mielec
- Pawełek M. [2007], Muzyczne programy multimedialne w kształceniu umiejętności percepcyjnych uczniów , praca magisterska napisana pod kierunkiem dr Andrzeja Wilka
- Sysło M. - MYŚLENIE KOMPUTACYJNE. Nowe spojrzenie na kompetencje informatyczne, w: Informatyka w Edukacji, XI, UMK Toruń, 2014, str. 15-32
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: