Propedeutyka kompozycji liturgicznej MKP-SM>WS/KL-1
Celem przedmiotu jest wprowadzenie do zagadnienia kompozycji, w oparciu o analizę wybranych przykładów z literatury muzycznej oraz tworzenie samodzielnych kompozycji. Zajęcia obejmują również zagadnienia dotyczące instrumentacji oraz transpozycji instrumentów muzycznych.
W cyklu 2024/2025-Z:
Poprzez analizę utworów z literatury muzycznej oraz własnych prób twórczych student tworzy własne, oryginalne kompozycje |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- zna i rozumie w pogłębionym stopniu zjawiska i teorie stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu muzyki kościelnej, różnych form muzycznych oraz rozumie ich wzajemne relacje w procesie komponowania
- charakteryzuje powiązania i zależności pomiędzy fazą koncepcji i realizacji kompozycji a praktyką wykonawczą
Umiejętności
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu form muzycznych, kontrapunktu, harmonii oraz tworzy i realizuje własne kompozycje oraz dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do ich wykonywania
- posługuje się umiejętnościami umożliwiającymi przekazanie dzieła muzycznego za pomocą zapisu nutowego oraz w artystycznym wykonaniu, szanując różne poglądy wykonawców i odbiorców oraz portafi realizować i wyrażać własne oryginalne koncepcje artystyczne
Kompetencje społeczne
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- jest gotów do krytycznej oceny wiedzy i umiejętności w dziedzinie komponowania i rozumie potrzebę ciągłego samodoskonalenia, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania dzieł muzycznych, rozwijania indywidualnego języka muzycznego
- jest zdolny do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie tworzenia nowych kompozycji
Kryteria oceniania
- realizacja zleconego zadania - sprawdzian umiejętności kompozowania
- realizacja kompozycji w zależności od obranego stylu i formy muzycznej
Literatura
Schaeffer B. Wstęp do kompozycji
Zieliński T., Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku
Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Małe formy instrumentalne oraz Wielkie formy wokalne
W cyklu 2024/2025-Z:
Śledziński S., Orkiestra dęta |
Uwagi
W cyklu 2024/2025-Z:
Znajomość harmonii i kontrapunktu, znajomość form muzycznych |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: