Wybrane zagadnienia z historii muzyki organowej i wokalnej. Literatura specjalistyczna MKP-SM>Wybzagh-2
Wykłady podzielone tematycznie na 3 bloki: 1. dotyczący muzyki organowej, najważniejszych dzieł i gatunków, instrumentarium charakterystycznego dla konkretnych obszarów geograficznych, a tak-że stylistyki wykonawczej omawianych kompozycji, 2. skupiony wokół średniowiecznej monodii wokalnej, a także renesansowej muzyki wielogłosowej, 3. Przedstawiający najwybitniejsze dzieła religijnej muzyki wokalno-instrumentalnej epok: baroku, klasycyzmu, romantyzmu i XX wieku. Wykłady mają na celu uzupełnienie wiedzy studentów wyniesionej z przedmiotów: historia muzyki i muzyka interdyscyplinarnie. Ich rolą jest pogłębienie znajomości partytur wybranych dzieł muzyki sakralnej, uchodzących za kamienie milowe rozwoju europejskiej muzyki sakralnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
M2pK_W01, M2pK_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student szczegółowo zapozna się z wybranymi kompozycjami muzycznymi opisywanych epok, stanowiącymi najznamienitsze przykłady szeroko pojętej sakralnej twórczości muzycznej. Ich percepcja polegać będzie nie tylko na omówieniu gatunku i stylu muzyki, ale także zaznajomieniu się z partyturami dzieł (w niektórych przypadkach także rękopisami), wniknięciu w istotę przekazu muzycznego i werbalnego kompozycji, a także wpływu, jakie wywarły one na rozwój muzyki nowożytnej kościoła chrześcijańskiego.
UMIEJĘTNOŚCI:
M2pK_U02, M2pK_U06
Zdobyta przez studenta wiedza zaowocuje umiejętnością analizy szeregu podobnych kompozycji,
a przez to zrozumieniem roli, jaką odegrały one w historii muzyki i w życiu kościoła. W praktyce zawodowej muzyka kościelnego zrozumienie to doprowadzi z pewnością do umiejętnego wyboru muzyki organowej i wokalnej wykonywanej podczas liturgii, a także w trakcie koncertów muzyki sakralnej.
KOMPETENCJE:
M2pK_K03, M2pK_K04
Szczegółowe poznanie wybranych utworów muzycznych znacząco poszerzy kompetencje muzyka kościelnego, którego głównymi zadaniami są: świadome wykonawstwo muzyczne oraz odpowiedni dobór muzyki dla działań liturgicznych i pozaliturgicznych we wnętrzu świątyni. Znajomość zależności werbalno-muzycznych utworów wokalno-instrumentalnych, zrozumienie sacrum, odpowiednie wykorzystanie instrumentarium organowego, odnalezienie właściwych proporcji czasowych, to tylko niektóre
z elementów charakteryzujących kompetentnego muzyka kościelnego
Kryteria oceniania
Metody
1. zrozumiały przekaz wykładanych treści, połączony z penetracją partytur, nagrań, a także ilustracją głosem lub na instrumencie
2. notowanie i zapamiętywanie najważniejszych treści
3. wybór lektur (pozycje piśmiennicze oraz nagrania), ilustrujących poszczególne wykłady
4. twórczy dialog wykładowców ze studentami (pytania-odpowiedzi)
Kryteria oceniania
1. zaliczenie na zakończenie semestru, polegające na ocenie wiedzy wyniesionej przez studenta z wykładów, skontrolowanej w trakcie rozmowy kończącej semestr
2. Obowiązkowe uczestnictwo studenta na wykładach.
Praktyki zawodowe
Praktyki polegają na uczestniczeniu, czynnym i biernym, w koncertach muzyki sakralnej.
Literatura
Literatura podstawowa:
Partytury omawianych utworów
Zapisy dźwiękowe omawianych i prezentowanych kompozycji.
Literatura dodatkowa:
Apel W., Geschichte der Orgel Und Klaviermusik bis 1700, Kassel 1967.
Erdman J., Polska muzyka organowa epoki romantycznej, Warszawa 1995.
Erhard L., Brahms, Warszawa 1990.
Ferfoglia S. Msza alternatim we włoskiej i francuskiej muzyce liturgicznej XVII wieku, Kraków 2011.
Gołos J., Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972.
Henderson J., A Directory of Composers for Organ, United Kingdom 2005.
Holmes P., Brahms, PWM 2009.
Kaczyński T., Messiaen, Kraków 1984
Sadie S. red., The New Grove Dictionary of Music and Musicians. 2001.
Snyder K. J., Dieterich Buxtehude Życie, Twórczość, Praktyka Wykonawcza, Kraków 2010.
Szoka M., Polska muzyka organowa w latach 1945-1985, Łódź 1993.
Szymański W., Interpretacja XIX wiecznej literatury organowej na górnośląskich organach z epoki. Studium wybranych sonat Felixa Mendelssohna, Josefa Gabriela Rheinbergera, Augusta Gottfrieda Rittera, Katowice 2009.
Perucki R., Orgelbüchlein (BWV 599–644) Jako źródła poznania języka muzycznego Jana Sebastia-na Bacha. Muzyka organowa XII, Gdańsk 2003.
Wisełka-Cieślar I., Chorał protestancki i jego znaczenie w organowych opracowaniach chorałowych Jana Sebastiana Bacha, Muzyka organowa XII, Gdańsk 2003.
Wolff Ch., Johann Sebastian Bach: muzyk i uczony, Warszawa 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: