Modalność utworów gregoriańskich ML-POD>Modutw-W1
Po wprowadzeniu historycznym, które przywoła formy liturgiczno-muzyczne, rękopisy oraz księgi liturgiczno-muzyczne zostanie przedstawiona koncepcja modalności archaicznej z typami DO, RE, MI. Kolejnym etapem będzie uchwycenie modalności ewoluowanej z jej wszystkim modusami.
Po przedstawieniu rodzajów i typów modalności zostanie podjęte zagadnienie ewolucji modusów w ujęciu historycznym.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W1 zna podstawowy repertuar związany ze studiowaniem na studiach podyplomowych z monodii liturgicznej P7S_WG, W7S_WG
W8 posiada ogólną wiedzę dotyczącą modalności utworów gregoriańskich, historii i analizy form gregoriańskich P7S_WG, W7S_WG
Umiejętności
U1 umie tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia P7S_UW, P7S_UO
U10 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej, liturgicznej i wiedzy historycznej P7S_UW, P7S_UU
Kompetencje
K1 samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy P7S_KR, P7S_KK
Praktyki zawodowe
Zaliczenie rozwiązanie testu
Literatura
Literatura podstawowa:
Białkowski Mariusz, Modalność chorału gregoriańskiego w świetle wyników badań w 2. połowie XX w., „Studia Gregoriańskie” 2 (2009), s. 109-143
Cardine Eugène, Semiologia gregoriana, Rzym 1979, tłum. pol.: Kaziński M, Siciarek M., Semiologia gregoriańska, Kraków 2000
Siekierka Iwo Hubert, Modalność chorału gregoriańskiego – zagadnienia wstępne, Kraków 2006
Turco Alberto, Il canto gregoriano. Toni e modi, Rzym 1996
Turco Alberto, Bemolizacja Antyfonarza Monastycznego. Liber Antiphonarius, I – de Tempore, “Studia Gregoriańskie” 2010 (3), s. 11-44.
Literatura uzupełniająca:
Białkowski Mariusz, Autentyczność utworów gregoriańskich, „Studia Gregoriańskie” 8 (2015), s. 63-97
Białkowski Mariusz, Zjawiska melodyczne w przebiegach interwałowych w repertuarze gregoriańskim, “Studia Gregoriańskie” 5 (2012), s. 67-89.
Claire Jean, L'évolution modale dans les répertoires liturgiques occidentaux, cz. I, “Revue Grégorienne”, 1962 (5), s. 196-211
Claire Jean, L'évolution modale dans les répertoires liturgiques occidentaux, cz. II i III., “Revue Grégorienne”, 1962 (6), s. 229-245
Claire Jean, Évolution modale des antiennes provenant de la corde-mère Do, “Revue Grégorienne” 1963 (3), s. 49-62
Claire Jean, Évolution modale des antiennes provenant de la corde-mère Mi, “Revue Grégorienne” 1963 (4-5), s. 77-102
Claire Jean, Évolution modale dans les récitatifs liturgiques, “Revue Grégorienne” 1963 (6), s. 127-151
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: