Śpiew gregoriański ML-POD>Spigre-ć3
Słuchać zostanie wyposażony w umiejętność odczytywania, a następnie interpretacji najstarszej
tradycji liturgiczno-muzycznej repertuaru gregoriańskiego, zaznajomienie ze stylem werbalnym
(utwory sylabiczne) oraz stylem półozdobnym i ozdobnym (utwory melizamtycznej) w optyce
interpretacji semiologii gregoriańskiej.
Zakres tematów:
Tematy programowe obejmują wybrane śpiewy ordinarium i proprioum missae (okres Adwentu,
Bożego Narodzenia, Wielkiego Postu, Wielkanocy oraz okresu zwykłego) jak również repertuar
gregoriański wynikający z bieżących potrzeb roku liturgicznego (przygotowanie liturgii)
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- umie zastosować wiedzę dotyczącą historii, źródeł i rozwoju monodii liturgicznej i wykorzystać ją w liturgii oraz dla wyraża-nia własnych koncepcji artystycznych
UMIEJĘTNOSCI:
- umie tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażenia
zna i wykonuje reprezentatywny repertuar związany ze studiowaniem na po-dyplomowych studiach z monodii liturgicznej; ma doświadczenie w wykonywaniu repertuaru z różnych okresów
i z różnych rękopisów
posiada podstawowe umiejętności w zakresie interpretacji utworów reprezentujących różne style chorałowe
KOMPETENCJE SPOŁĘCZNE:
- samodzielnie podejmuje niezależne prace, wykazując się umiejętnościami zbierania, analizowania i interpretowania informacji, rozwijania idei i formułowania krytycznej argumentacji oraz wewnętrzną motywacją i umiejętnością organizacji pracy
jest zdolny do efektywnego wykorzystania: wyobraźni, intuicji, emocjonalności, zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w trakcie rozwiązywania problemów, zdolności elastycznego myślenia, adaptowania się do nowych i zmieniających się okoliczności oraz umiejętności kontrolowania własnych zachowań
i przeciwdziałania lękom i stresom, jak również sprostania warunkom związanym z publicznymi występami lub prezentacjami
-
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
– praca z tekstem i dyskusja,
– rozwiązywanie zadań artystycznych,
– praca indywidualna,
– praca w grupach.
Metody i kryteria oceniania:
– przesłuchanie,
– udział w liturgii
Literatura
Literatura podstawowa:
Graduale Novum, t. I: De Dominicis et Festis, Regensburg – Rzym 2011, t. II: De feriis et sanctis,
Regensburg – Rzym 2018.
Graduale Triplex, Solesmes 1979.
Graduale Simplex, Città del Vaticano 1967.
Kyriale, Città del Vaticano 1905.
Literatura dodatkowa:
Psalterium Monasticum, Solesmes 1982.
Antiphonale Romanum secundum Liturgiam Horarum ordinemque cnatus officii dispositum. Tomus
alter. Liber Hymnarius cum Invitatoriis et aliquibus Responsoriis, Solesmes 1983.
Antiphonale Romanum. II. Ad vesperas in dominicis et festis, Solesmes 2009.
Cardine E., Semiologia gregoriańska, Kraków 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: