Przedmiot fakultatywny NOR-MR-SL>Przfak-3
Treści kształcenia:
Chrześcijanin powinien mieć właściwy kręgosłup moralny, aby we właściwy sposób mógł zmierzyć się ze współczesnymi problemami społecznymi. Mając odpowiednią wiedzę na temat moralnego i społecz-nego nauczania Kościoła, z większą kompetencją może prezentować postawę ekumenicznego dialogu. Dlatego nauczanie społeczne Jana Pawła II przedstawione zostanie w trzech obszarach tematycznych: nauczanie moralne, nauczanie społeczne, nauczanie dialogu i ekumenizmu.
Właściwe ukazanie moralnego nauczania Kościoła jest dzisiaj bardzo ważne, gdyż relatywizm współcze-snego świata próbuje wywrócić ten Boży porządek moralny, stawiając na pierwszym miejscu potrzeby i pragnienia ludzkie. Nauczanie moralne obejmuje takie zagadnienia, jak: badania prenatalne, aborcja, ak-sjologia, antropologia moralna, cywilizacja miłości, demografia, etyka mediów, ekonomia a porządek moralny, opieka paliatywna, prawo moralne, teologia ciała, teologia wyzwolenia, transplantacja organów, rezygnacja z uporczywej terapii, wina moralna, wolna wola, samobójstwo, zabójstwo, śmierć.
Społeczne nauczanie Kościoła i jego upowszechnianie jest częścią misji ewangelizacyjnej, co mocno wy-brzmiało w społecznej encyklice Sollicitudo rei socialis. Ta misja nadaje Kościołowi szczególną rolę we wskazywaniu człowiekowi, jak oceniać różne zjawiska społeczne i iść ewangeliczną drogą do zbawienia. Powinna być ona nastawiona na głoszenie Dobrej Nowiny, zaś krytyczne spojrzenie na zjawiska społecz-ne, ekonomiczne czy kulturowe ma ukazać, że człowieka należy postrzegać holistycznie, uwzględniając zarówno jego zakorzenienie w życiu codziennym, jak również wymiar duchowy. Nauczanie społeczne skoncentrowane jest wokół następujących zagadnień: Akcja Katolicka, akcjonariat pracy, bezrobocie, bogactwo, dehumanizacja, demokracja, etyka społeczna, faszyzm, feminizm, ideologia, integracja euro-pejska, kapitalizm, kara śmierci, katolicka nauka społeczna, komunizm, liberalizm, masoneria, mniejszo-
2 / 3
ści narodowe, naród, niewolnictwo, ONZ, polityka, postęp, prawa człowieka, sekty, totalitaryzm, zadłużenie międzynarodowe, związki zawodowe.
Nauczanie dialogu i ekumenizmu to temat niezwykle aktualny zważywszy na multikulturowość współczesnego świata, pluralizm religijny czy komunikację interkulturową. Coraz mocniej podkreśla się prze-sunięcie cywilizacji Wschodu na Zachód, przenikanie wartości, przejmowanie stylu życia. Chrześcijaństwo stoi przed kolejnymi wyzwaniami, gdyż wciąż jest podzielone pomimo podejmowania ekumenicznych wysiłków. Dlatego tak ważne jest przybliżenie właściwego rozumienia roli dialogu międzyreligijne-go i poprawnego rozumienia ekumenizmu. Nauczanie dialogu i ekumenizmu podejmuje następujące zagadnienia: anglikanizm, ateizm, buddyzm, hinduizm, islam, judaizm, prawosławie, protestantyzm, sekty i nowe ruchy religijne, tradycyjne religie Afryki.
W cyklu 2023/2024-Z:
Zakres tematyczny zajęć: 1. Miejsce etyki w zawodach pomocowych |
W cyklu 2024/2025-Z:
Treści kształcenia: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się
W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada podstawową wiedzę, umiejętności oraz kompetencje z zakresu społecznego nauczania Jana Pawła II.
WIEDZA
Student zna i rozumie problemy z zakresu społecznego nauczania Jana Pawła II. Definiuje zagadnienia, które porusza Ojciec Święty oraz charakteryzuje najważniejsze elementy tej nauki.
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi analizować społeczne nauczanie Jana Pawła II i wyciągać odpowiednie wnioski. W przy-stępny i ciekawy sposób potrafi przekazywać zdobytą wiedzę. Wykorzystuje ją też w życiu codziennym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY)
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość wpływu nauczania Jana Pawła II na życie całych społeczeństw. Jest wrażliwy na społeczne nauczanie Ojca Świętego i podejmuje pogłębione analizy jego nauczania.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne
Dyskusja, praca z tekstem, prezentacje, metoda problemowa.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Wykład – egzamin ustny,
Ćwiczenia praktyczne polegające na prezentacji wskazanego dokumentu papieskiego, ocenianie ciągłe.
Literatura
Lektury podstawowe
Jan Paweł II, Encyklika „Laborem exercens” o pracy ludzkiej z okazji 90 rocznicy „Rerum novarum”, Watykan 1981.
Jan Paweł II, Encyklika „Sollicitudo rei socialis” z okazji dwudziestej rocznicy ogłoszenia „Populorum progressio”, Watykan 1987.
Jan Paweł II, Encyklika „Centesimus annus” w setną rocznicę encykliki „Rerum novarum”, Watykan 1991.
Jan Paweł II, „Nauczanie społeczne” (tomy I-IV), Ośrodek Dokumentacji i Studiów Społecznych.
Borutka T., Nauczanie społeczne papieża Jana Pawła II, Kraków 1994.
„Wielka encyklopedia nauczania Jana Pawła II”, Wydawnictwo POLWEN.
Lektury uzupełniające
Borutka T., Nauczanie społeczne w encyklikach od Leona XIII do Jana Pawła II, Bielsko-Biała 1995.
T. Borutka, „W życiu i śmierci Totus Tuus”. Sylwetka duchowa, działalność pastoralna i dorobek intelektualny papieża Jana Pawła II, Kraków 2010.
Borutka T., Mazur J., Zwoliński A., Katolicka nauka społeczna, Częstochowa 1999.
Borutka T., Społeczne nauczanie Kościoła. Teoria i zastosowanie, Kraków 2008.
Papieska Rada „Iustitia et Pax”, Kompendium nauki społecznej Kościoła, Kielce 2005.
W cyklu 2023/2024-Z:
- M. Duda, B. Gulla (red.), Przeciw wykluczeniu społecznemu, Kraków 2008. |
Uwagi
W cyklu 2023/2024-Z:
Metody i narzędzia dydaktyczne: |
W cyklu 2024/2025-Z:
Obciążenie studenta pracą: Godziny kontaktowe wynikające z planu 30 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: