Antropologia chrześcijańska NOR-SL>Antchrz-w
Opis zróżnicowanej sytuacji człowieka w świecie współczesnym. Prezentacja specyfiki antropologii filozoficznej i teologicznej – jej zadanie i cel. Prezentacja różnych definicji człowieka, od „klasycznej”: homo animal rationale po współczesne tzw. „opisowe” definicje człowieka. Rozumienie pojęcia osoby ludzkiej: historia kształtowania się pojęcia osoby i jej znaczenie jako fundamentu prawa i moralnych zachowań w społeczeństwie. Geneza i założenia personalizmu. Zagadnienie jedności cielesno-duchowej człowieka i jej znaczenie dla integralnego traktowania człowieka w jego wymiarze duchowym i cielesnym. Problem nieśmiertelności duszy duchowej i zmartwychwstanie ciała. Pytanie o początek człowieka: w świetle nauk przyrodniczych (teoria ewolucji, interpretacja teorii ewolucji, stosunek Kościoła do teorii ewolucji) oraz w świetle Objawienia. Interpretacja dwu opisów stworzenia człowieka: Rdz 1, 26-28 i Rdz 2, 4-25. Grzech pierworodny i jego konsekwencje dla ludzkiej natury. Rozumienie ludzkiej cielesności jako integralnego elementu bycia człowiekiem. Analiza funkcji jakie pełni cielesność: Deformacyjne ujęcia ludzkiej cielesności: deprecjacja cielesności w strukturze bytu ludzkiego oraz gloryfikacja cielesności jako dominującego elementu człowieczeństwa. Chrześcijańskie spojrzenie na cielesność. Ciało a życie. Etyka „jakości życia” a „etyka świętości życia”. Seksualne zróżnicowanie człowieka. Ideologia gender. Feminizm i godność kobiety. Godność kobiety w nauczaniu Jana Pawła II. Rozumność i wolność człowieka. Drogi ludzkiego poznania. Wpływ poznania na akt wyboru. Rozumienie wolności: wolność „negatywna” (wolność „od”) i wolność „pozytywna (wolność „ku”). Antropologiczne fundamenty ludzkiej miłości: jej istota, rozwój i różne postaci miłości jako intencjonalnej relacji wobec drugiej osoby.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student powinien posiadać wiedzę na temat różnych koncepcji osoby ludzkiej, jakie rozwijano na przestrzeni historii. Efektem kształcenia powinna być integralna wiedza na temat człowieka jako istoty cielesno-duchowej, która jest osobą. Szczególne miejsce zajmuje także wiedza na temat miejsca ludzkiej seksualności w całości struktury osobowego bytu, który jest komplementarnym zróżnicowaniem na męskość i kobiecość. W efekcie, student winien wyrobić sobie właściwe kryterium pozwalające uzasadnić godność osoby ludzkiej, co pozwala mu zdobyć praktyczne umiejętności oceny ludzkich zachowań i wypracować postawy zrozumienia i szacunku dla człowieka, niezależnie od jego statusu społecznego, stanu zdrowia czy innych uwarunkowań bytowych.
Kryteria oceniania
Wykład. Analiza tekstów. Dyskusja
Zaliczenie przedmiotu w formie pisemnej. Pytania na egzaminie dotyczą zagadnień, które były podejmowane na wykładach, a także odnoszące się do przeczytanej lektury. Przed egzaminem istnieje możliwość dialogu i zadawania pytań wiążących się z przerobionym materiałem
Literatura
DOGIEL G., Antropologia filozoficzna, Kraków 1992; KOWALCZYK S., Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990; SZEWCZYK W., Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Tarnów 1998; GRANAT W., Personalizm chrześcijański. Teologia osoby ludzkiej, Poznań 1985; SCOLA A., Osoba ludzka. Antropologia teologiczna, Poznań 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: