Elementy pedagogiki specjalnej NOR-SL>Eleped-w
Ukazanie przedmiotu, treści i zakresu pedagogiki specjalnej i jej relacji z innymi dyscyplinami.
Zapoznanie z podstawowymi założeniami pracy rewalidacyjnej i resocjalizacyjnej; aktualne tendencje w rehabilitacji, rewalidacji i edukacji osób z niepełnosprawnościami, możliwościami i formami orzekania o niepełnosprawności i specjalnych potrzebach edukacyjnych, funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnościami na rynku pracy, funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością w rodzinie
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
Wykazuje elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat róż-nych dyscyplin naukowych powiązanych z naukami o rodzinie, obejmującą terminologię, teorię i metodykę; ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności w zakresie nauk o rodzinie
Kryteria oceniania
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Kolokwium
2. Praca koncepcyjna
Literatura
Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna, Poznań, 2010, Wyd. Naukowe UAM.
Obuchowska I.: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa, 1999, WSiP.
Pilecki J., Olszewski S. (red) : Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, Kraków 1999, wyd. AP
Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776)
Kirenko J., Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności, Lublin 2007, Wyd UMCS
Lektury uzupełniające:
Hulek A. (red.): Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa, 1977, PWN.
Olechnowicz H.(red): Opowieści terapeutów, Warszawa 1997, WSiP
Rzeźnicka-Krupa J., Niepełnosprawność i świat społeczny, Kraków 2009, wyd Impuls
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: