Podstawy pedagogiki NOR-SL>Podped-w
1. Sposoby definiowania podstawowych pojęć oraz systematyka subdyscyplin pedagogicznych
2. Metodologia badań pedagogicznych, specyfika badań ilościowych i jakościowych
3. Budowanie teorii pedagogicznych
4. Aksjologia i teleologia wychowania
5. Zasady i strategie wychowania
6. Granice wychowania i pseudowychowanie
W cyklu 2024/2025-Z:
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z miejscem i znaczeniem nauk pedagogicznych w systemie nauk oraz ich specyfiką przedmiotową i metodologiczną.· Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami używanymi w badaniach nad edukacją i wychowaniem. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Definiuje podstawowe zagadnienia pedagogiczne,
2. Opisuje podstawy metodologii badań pedagogicznych,
3. Objaśnia i opisuje teoretyczne i koncepcyjne ujęcia wychowania.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Prezentuje umiejętność rozróżniania i merytorycznego oceniania różnych środowisk wychowawczych.
2. Samodzielnie poszukuje odpowiedzi na współczesne problemy związane z wychowaniem.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest egzamin pisemny. Egzamin jest przeprowadzany na koniec semestru i dot. materiału
podanego na wykładach. Czas przeznaczony na egz. - 30 minut.
Obecność na zajęciach (możliwa 1 nieobecność; pozostałe muszą być zaliczone).
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Kwieciński Z., Śliwerski B., Pedagogika. Warszawa 2008, t. I., s. 1-71.
2. Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012.
Lektury uzupełniające:
1. Hejnicka – Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008, s. 167-300.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: